Frågor och svar / Frågor om gåvoshopen och gåvobevis

Vart skickas min gåva, hur kommer den till barnen och kan jag få reda på var just min gåva hamnade?

Produkten du köper i gåvoshopen skickas till det barn eller den by som för tillfället är i störst behov av den. Vår personal arbetar i över 150 länder och UNICEF centralt avgör var i världen behovet är som störst när just du köper din gåva.

Podukterna skickas antingen från vårt centrallager i Köpenhamn, från mindre lager i Dubai, Panama och Shanghai eller köps in lokalt (fotbollar, sagoböcker och vattenpump). Beroende på det geografiska läget, situationen och hur bråttom det är använder vi olika transportmedel. En del frakter skickas med båt och andra med flyg. Men för att nå de mest svåråtkomliga platser kan det krävas mer än så. UNICEF använder helikoptrar, bilar, motorcyklar, cyklar, åsnor eller kanoter – allt för att nå fram till barnen.

Vi kan inte följa upp vart just din vara hamnade eftersom det skulle ta orimliga resurser i anspråk. Däremot vet vi vilka länder som är mottagare av varor som köps i Sverige. Här kan du se till vilka länder vi levererade produkter som köptes i gåvoshopen 2016.

 

Frågor om gåvoshopen och gåvobevis

Frågor om barnkonventionen

Operation Dagsverke - insättningar

Operation Dagsverke för skolor

Frågor om egna insamlingar

Frågor om gåvor och givande

Frågor om Världsförälderskap och autogiro

Frågor om företagssamarbeten

Frågor om logotyp, bilder och informationsmaterial

Frågor om engagemang, jobb och praktik

Frågor om skolarbete eller projektarbete

Frågor om UNICEF och UNICEFs arbete

Frågor om att jobba som ringare eller värvare

Frågor om minneskort och gratulationskort