UNICEF
Företag

Så kan ni som företag stötta UNICEF

Vill ni som företag bidra till en bättre värld, stärka ert varumärke och engagera medarbetare? Genom att stötta UNICEF förändrar ni barns liv – på riktigt.

Ert företag kan förändra barns liv

Ni har möjlighet att ta ett tydligt samhällsansvar samtidigt som ni stärker ert varumärke, bygger stolthet internt och visar kunder, medarbetare och partners att ni står upp för en hållbar framtid för barns rättigheter. Det kan skapa engagemang och mening i hela organisationen. 
 
Oavsett om ni väljer att ge en gåva, starta en insamling eller inleda ett partnerskap gör ert stöd konkret skillnad.   
 
UNICEF kämpar för att barn ska skyddas från krig och övergrepp och ha tillgång till rent vatten, näring, vaccin, hälsovård och skola. De barn som har störst behov prioriteras först. Som en del av FN har UNICEF unika möjligheter att påverka makthavare. Vår verksamhet är helt beroende av frivilliga donationer därför är ert engagemang avgörande. 

Barn håller i leverans från UNICEF - Irak 2024

Hjälp barn i katastrofer

UNICEF jobbar i över 400 katastrofer och kriser för att rädda barns liv. Tack vare er företagsgåva kan UNICEF varje dag jobba för att ge barn en tryggare framtid .

Våra samarbeten

Vi är stolta över att presentera några av våra samarbeten här nedan.

spotify-unicef-400x400akelius-unicef-400x400abba-unicef-400x400IKEA 2018 Adobe RGB 100
Glada barn i klassrum - Ghana 2024 - cropped mobile

Barn är allas business

Barnrättsprinciperna är konkreta verktyg som hjälper företag att förstå sin påverkan på barns rättigheter. De innefattar en rad insatser som hjälper ditt företag på vägen mot ett långsiktig socialt ansvarstagande.

Vanliga frågor och svar

  • Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal, oftast på tre år, om aktiviteter, kommunikation och hur vi använder varandras logotyper.

    För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i er egen marknadsföring, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

  • Stora som små företag har alltid möjlighet att skänka en gåva – stor eller liten – till UNICEFs verksamhet. Ni kan välja hur ni vill att pengarna används och som tack får ni gåvokort att ge till kunder eller personal. Vill ni använda vår logotyp eller bli samarbetspartner med UNICEF krävs ett långsiktigt åtagande som regleras i avtal.

  • För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i marknadsföring och kommunikation, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

  • UNICEFs logotyp styrs delvis av internationella regler och får inte användas hur som helst. Vi lånar endast ut loggan till ett fåtal företag som vi har stora och långsiktiga samarbeten med och detta regleras internationellt. Ett kriterium för att logotypen ska kunna användas är att UNICEF tillsammans med ett företag eller en organisation gör ett evenemang eller en insamling. Ni får alltså inte använda vår logotyp om ni anordnar ett event där pengarna ska gå till oss.

  • Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal och det är brukligt att det gäller i minst tre år. Avtalet bör innehålla: hur vi använder varandras logotyper, avtalslängd, aktiviteter och kommunikation.

    När ditt företag däremot skänker en gåva stödjer ni UNICEFs arbete runt om i världen men ni kan inte använda UNICEFs logotyp i er egen marknadsföring. Däremot får ni en återrapportering och kan visa kunder och personal stödet till UNICEF.

Vanliga frågor och svar

  • Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal, oftast på tre år, om aktiviteter, kommunikation och hur vi använder varandras logotyper.

    För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i er egen marknadsföring, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

  • Stora som små företag har alltid möjlighet att skänka en gåva – stor eller liten – till UNICEFs verksamhet. Ni kan välja hur ni vill att pengarna används och som tack får ni gåvokort att ge till kunder eller personal. Vill ni använda vår logotyp eller bli samarbetspartner med UNICEF krävs ett långsiktigt åtagande som regleras i avtal.

  • För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i marknadsföring och kommunikation, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

  • UNICEFs logotyp styrs delvis av internationella regler och får inte användas hur som helst. Vi lånar endast ut loggan till ett fåtal företag som vi har stora och långsiktiga samarbeten med och detta regleras internationellt. Ett kriterium för att logotypen ska kunna användas är att UNICEF tillsammans med ett företag eller en organisation gör ett evenemang eller en insamling. Ni får alltså inte använda vår logotyp om ni anordnar ett event där pengarna ska gå till oss.

  • Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal och det är brukligt att det gäller i minst tre år. Avtalet bör innehålla: hur vi använder varandras logotyper, avtalslängd, aktiviteter och kommunikation.

    När ditt företag däremot skänker en gåva stödjer ni UNICEFs arbete runt om i världen men ni kan inte använda UNICEFs logotyp i er egen marknadsföring. Däremot får ni en återrapportering och kan visa kunder och personal stödet till UNICEF.

Relaterade artiklar

Elever i drömprojektet - Elfenbenskusten 2025
Senaste nyheterna

Cirka 1,5 miljoner barn i Elfenbenskusten går inte i skolan och en av de stora utmaningarna är att få flickor att fullfölja högstadiet och gymnasiet. Det finns många faktorer som bidrar till att de inte slutför sin utbildning - bland annat könsbaserat våld, djupt rotade könsnormer, ekonomisk press och dåliga studieresultat. 

Elev i yrkesutbildning - Elfenbenskusten 2024
Elfenbenskusten

Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.

Abba 1979 - cropped for desktop
Guatemala

1979 släppte ABBA låten Chiquitita som blev en världshit. Intäkter från låten skänker ABBA sedan dess till UNICEFs arbete för flickors rättigheter. Fortfarande 45 år senare fortsätter Chiquitita att ge flickor i Guatemala en ny framtid.

SÖK
STÖD OSS