UNICEF
Företag

Så kan ni som företag samarbeta med UNICEF

Välj det sätt som passar ditt företag bäst.

En liten pojke ler i famnen på en annan

I samarbete med oss kan ditt företag både förändra barns liv och bidra till utvecklingen i samhället. Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande om minst tre år, där vi utformar gemensamma aktiviteter och mål.

unicef-sports_png2_bbf757ef2fc2fb6f_168867fb807de7b9 copy.png

Tillsammans med er vill vi ge Sveriges idrottsföreningar och ledare kapacitet, kunskap och konkreta verktyg att leva upp till barnkonventionen, så att de alltid ska kunna sätta barnets bästa i främsta rummet.

UNICEF_Champion-for-Children_RGB_v4.png

Många företag, i olika storlekar med olika förutsättningar, vill vara med och skapa förändring för barns liv och framtid. Champion for Children gör det möjligt för ditt företag att arbeta tillsammans med UNICEF på ett sätt som passar er. 

katastrofpaket_foretagspuff.png

Köp livsviktiga presenter till anställda och kunder. Paketen innehåller produkter som räddar barns liv och skickas till de barn som behöver det mest. Ni får fina gåvokort att ge bort och banners för att visa ert stöd.

UN0780450 (1)

Hjälp barnen i Ukraina

Ge en företagsgåva. UNICEF finns på plats i Ukraina och kämpar för att rädda liv.

VÅRA SAMARBETSPARTNERS

Vi är stolta över att presentera några av våra samarbetspartners här nedan.

ericsson-unicef-400x400spotify-unicef-400x400hm-foundation-unicef-400x400pkl-unicef-400x400
un0126289_558c5d667246cae4.jpeg

Barn är allas business

Barnrättsprinciperna är konkreta verktyg som hjälper företag att förstå sin påverkan på barns rättigheter. De innefattar en rad insatser som hjälper ditt företag på vägen mot ett långsiktig socialt ansvarstagande.

Vanliga frågor och svar

    Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal, oftast på tre år, om aktiviteter, kommunikation och hur vi använder varandras logotyper.

    För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i er egen marknadsföring, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

    Stora som små företag har alltid möjlighet att skänka en gåva – stor eller liten – till UNICEFs verksamhet. Ni kan välja hur ni vill att pengarna används och som tack får ni gåvokort att ge till kunder eller personal. Vill ni använda vår logotyp eller bli samarbetspartner med UNICEF krävs ett långsiktigt åtagande som regleras i avtal.

    För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i marknadsföring och kommunikation, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

    UNICEFs logotyp styrs delvis av internationella regler och får inte användas hur som helst. Vi lånar endast ut loggan till ett fåtal företag som vi har stora och långsiktiga samarbeten med och detta regleras internationellt. Ett kriterium för att logotypen ska kunna användas är att UNICEF tillsammans med ett företag eller en organisation gör ett evenemang eller en insamling. Ni får alltså inte använda vår logotyp om ni anordnar ett event där pengarna ska gå till oss.

    Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal och det är brukligt att det gäller i minst tre år. Avtalet bör innehålla: hur vi använder varandras logotyper, avtalslängd, aktiviteter och kommunikation.

    När ditt företag däremot skänker en gåva stödjer ni UNICEFs arbete runt om i världen men ni kan inte använda UNICEFs logotyp i er egen marknadsföring. Däremot får ni en återrapportering och kan visa kunder och personal stödet till UNICEF.