UNICEF
Frågor och svar

Frågor och svar

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna som ställs till oss. Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss via via mejl.

Aktuellt

Världsförälder

    När du anmält dig som Världsförälder skickar vi ut en blankett till dig tillsammans med ett frankerat svarskuvert. Så fort du fyllt i alla uppgifter och skickat in blanketten till oss,  alternativt signerat med ditt Mobila BankID, så är du med oss i vårt arbete för alla barn – varje dag!

    När ditt autogiro har blivit godkänt kommer vi att skicka ut ett Välkomstbrev till dig, som kan ses som ett kvitto på att du är Världsförälder. Brevet innehåller även information om hur dina pengar används. 

    Självklart kan du stoppa ditt autogiro när du vill, att vara Världsförälder är helt frivilligt. Att avsluta ditt autogiro är väldigt enkelt, antingen kan du kontakta din bank eller oss. För att vi ska kunna avsluta ditt autogiro i tid innan en månadsdragning behöver du höra av dig senast fem bankdagar innan den 28:e den månaden.

    Du når oss genom att kontakta givarservice via mail unicef@unicef.se eller ring till 08-420 02 500

    Om du helt vill avsluta ditt månadsgivande så gör du det enklast genom att kontakta oss minst fem bankdagar före den 28:e den månad som du vill avsluta ditt autogiro.

    Hör av dig till oss på givarservice via mail unicef@unicef.se eller ring till 08-420 02 500. Glöm inte att ange ditt personnummer i ditt mail.

    Vi tar självklart tacksamt emot alla gåvor, men för att kallas Världsförälder ska man ha ett autogiro från vilket det automatiskt dras pengar varje månad. Detta är ett mycket kostnadseffektivt sätt att bidra till att barnen får det bättre då det kräver mycket lite administration.

    Om du inte vill använda autogiro går det bra att ge pengar via vårt plusgiro 90 20 01-7, eller skänka pengar till barn här.

    Betalning via autogiro innebär framförallt att mer pengar kommer barnen till godo, eftersom autogiro innebär mindre administration för oss. Det är det mest kostnadseffektiva sättet att samla in pengar. Dessutom innebär ditt regelbundna givande att vi kan planera på lång sikt för barnen. Autogiro är även enkelt och bekvämt för givaren. Du glömmer aldrig att skicka in pengar till barnen.

    Medgivandet är en fullmakt från dig att vi får dra överenskommet belopp den 28:e varje månad, eller närmaste bankdag. Personnumret behövs för att kontrollera att det är rätt person till rätt bankkonto som anmäler sig – en säkerhetsåtgärd och ett krav från Bankgirocentralen. Det är endast UNICEF Sverige och Bankgirocentralen som har tillgång till de uppgifter du lämnar.

    Att ge varje månad via autogiro är inte bindande utan du kan när som helst sänka ditt belopp, pausa ditt givande eller avsluta. Då är det bara att kontakta givarservice via mail unicef@unicef.se eller ring till 08-420 02 500

    Som Världsförälder får du information om vad pengarna har gått till och de projekt vi arbetar med via brev och e-post. Vi skickar ut information via brev för att visa vad alla Världsföräldrar har varit med och gjort för barnen tre gånger per år. Varje månad skickar vi också ut nyhetsbrev till de som anmält sin e-postadress.

    Vill du ta bort brevutskick eller fråga om informationen vi skickar ut? Kontakta givarservice via mail unicef@unicef.se eller ring till 08-420 02 500

    Våra värvare bär profilkläder med UNICEFs logga. De har även ett id-kort med vår logga. Om du har frågor om UNICEF Sveriges Face-to-Face verksamhet, kontakta Sanna Edwin, Face-to-face manager, 0733-49 93 22 eller sanna.edwin@unicef.se.

Gåvoshop och gåvobevis

    Dubbelkolla gärna din skräppost om det digitala gåvobevis inte kommit fram, det händer tyvärr ibland att mejlet hamnar där.

    Om du fortfarande inte kan se ditt gåvokort så kan du ta kontakt med Givarservice, antingen genom att mejla unicef@unicef.se eller ringa oss på 08-420 02 500.

    Om du har beställt ett digitalt gåvobevis skickas inom 15 minuter till den mailadress du uppgav i samband med ditt köp.

    Har du beställt ett tryckt gåvobevis? Vi trycker gåvobevis på måndagar vilket innebär att du behöver göra din beställning senast lördag. Vi skickar ditt gåvobevis med A-post och räknar med att det tar fyra arbetsdagar för posten att leverera ditt gåvobevis.

    Om du inte har fått ditt gåvobevis så är du välkommen att kontakta oss på unicef@unicef.se eller ringa oss på 08-420 02 500, skriv gärna med ditt ordernummer i samband med mailet så kan vi snabbare hitta din order.

    Ja, alla produkter i gåvoshopen är riktiga produkter, och inte symboliska. UNICEF är världsledande när det gäller att leverera förnödenheter som räddar och förändrar barns liv. Vi levererar från vårt centrallager i Köpenhamn, och från våra mindre lager i Dubai, Panama och Shanghai. Vissa produkter, som till exempel fotbollar, böcker och vattenpumpar, köper vi lokalt i de respektive länderna. Här kan du se var produkterna hamnade 2023.

    Produkter i vår gåvoshop är exempel produkter som skickas från vårt katastroflager direkt till barn i behov världen över. Din gåva fördelas utifrån behovsprincipen, de barn som är i störst behov får hjälp först. Det innebär att din gåva möjliggör att vi snabbt kan leverera produkter i akuta lägen där behovet är som störst, och när en fungerande vardag behöver byggas upp igen. UNICEF ser alltid till att din gåva används på allra bästa sätt.

    Produkterna som finns i gåvoshopen skickas till det barn eller den by som för tillfället är i störst behov av den. Vår personal arbetar i över 190 länder och UNICEF centralt avgör var i världen behovet är som störst när just du köper din gåva.

    Produkterna skickas antingen från vårt centrallager i Köpenhamn, från mindre lager i Dubai, Panama och Shanghai eller köps in lokalt (fotbollar, böcker och vattenpump). Beroende på det geografiska läget, situationen och hur bråttom det är använder vi olika transportmedel. En del frakter skickas med båt och andra med flyg. Men för att nå de mest svåråtkomliga platser kan det krävas mer än så. UNICEF använder helikoptrar, bilar, motorcyklar, cyklar, åsnor eller kanoter – allt för att nå fram till barnen.

    Vi kan inte följa upp vart just din gåva hamnade eftersom det skulle ta orimliga resurser i anspråk. Däremot vet vi vart produkterna har levererats från våra katastroflager. Här kan du se till vilka länder vi levererade produkter 2022

    Nej, för varje produkt får du ett gåvobevis att ge bort - antingen ett tryckt eller ett digitalt.

    Du mottar alltid en digital kopia om väljer alternativet tryck gåvobevis.

    Om du inte önskar något gåvobevis kan du välja bort det.

    Du hittar samtliga produkter i vår gåvoshop här

    Den förtryckta texten som står i gåvobeviset om produkten du har köpt är på svenska, men du kan självklart välja att skriva din egen hälsning på det språk du önskar. Däremot är det inte möjligt att få andra än latinska bokstäver tryckta på gåvobevis, och inte heller emojis kan tryckas.

    När det gäller tryckta kort har vi bara möjlighet att skicka inom Sverige. Vill du skicka ditt gåvobevis utomlands får du beställa det hem till dig och sedan skicka det vidare. Det digitala gåvobevis skickas däremot givetvis över hela världen.

    Som tack för att du köpt en produkt i gåvoshopen får du ett gåvobevis. Det digitala gåvobeviset är kostnadsfritt och du eller den mottagare du väljer skriva ut gåvobeviset eller dela i digitala kanaler. Du kan alltid skriva en personlig hälsning på gåvobeviset.

    Du kan också välja att skicka gåvobeviset som ett tryckt kort, antingen direkt till mottagaren eller till dig själv. Det tryckta kortet levereras med tillhörande kuvert och kostar 20 kronor inklusive porto. Oavsett alternativ kan du alltid skriva en egen hälsning på gåvobeviset.

    Nej, produkterna används endast inom UNICEFs projekt.

    UNICEF Sverige återbetalar gåva om givaren ångrar sig, förutsatt att det sker inom 40 dagar från det att pengarna kommit UNICEF tillhanda och förutsatt att det inte redan finns ett upprättat avtal som ska efterföljas. Ingen återbetalning görs för specialtillverkade produkter (som till exempel personligt tryckta gåvokort och minneskort). Läs mer om återbetalning i vår insamlingspolicy.

    Efter att du har gjort en beställning på vår hemsida och valt faktura som betalsätt kommer din faktura att skickas i ett separat mail till dig. Det kan ta upp till en timme innan du får din faktura.

    Vänligen kontakta oss på unicef@unicef.se om du inte har fått din faktura inom 3h så hjälper vi dig.

    Varmt tack för din gåva och stöd till barns rättigheter - du gör stor skillnad för alla barn!

Ge en gåva

    Det finns möjlighet att engagera sig för UNICEF på flera olika sätt, beroende på vad som passar just dig bäst. Nedan finner du några exempel på hur du kan stödja UNICEF. 

    Du kan köpa fältprodukter: I vår gåvoshop finner du en mängd olika paket med fältprodukter att välja bland. Du får möjlighet att utforma fina digitala eller trycka gåvobevis som kan ges bort som present vid speciella tillfällen.

    Du kan starta en egen insamling. Du startar enkelt din insamling här. Du har möjlighet att välja vilket ändamål du önskar att din insamling ska gå till och sätta ett mål för din insamling. Dela gärna din insamling genom att använda något av delningsalternativen på din insamlingssida.

    Du kan skänka en engångsgåva: Du kan skänka en gåva till vårt swishnummer 902 00 17 eller plusgiro 90 20 01-7. Ett ytterligare alternativ är att skänka din gåva via denna hemsida

    Pengarna som samlas in fördelas efter behov. Det innebär att barn som lever i länder och regioner med stor nöd och fattigdom, kommer i första hand.

    De pengar vi får in till verksamheten fördelas till utvecklingsprogrammen enligt tre principer: landets BNI per capita, hur många barn som bor i landet (barnpopulation) och hur hög barnadödligheten är (barn som dör innan fem års ålder). Det innebär att låginkomstländer med ung befolkning och hög barnadödlighet (som till exempel Afghanistan, Bangladesh och Tanzania) får proportionerligt mer pengar än medelinkomstländer med små befolkningar (som Paraguay och Mongoliet till exempel).

    Arbetet i olika länder ser dock väldigt olika ut beroende på hur utvecklade system landet har för sin välfärd, inkomstfördelning och sociala tjänster. Förutom utvecklingsprogrammen har vi omfattande arbete i humanitära katastrofer orsakade av till exempel konflikter och naturkatastrofer. Här fördelas resurserna utifrån de omedelbara behoven, som till exempel hur många barn som saknar mat och vatten, har tvingats fly från sina hem eller riskerar att utsättas för människohandel.

    Vi kan inte säga vad just dina pengar kommer att användas till då det skulle ta alldeles för mycket resurser i anspråk.

    Vi har ett antal pågående projekt som du kan stödja, både som privatperson eller genom ditt företag. I dagsläget är det bland annat möjligt att skänka en gåva till vårt arbete för barn i katastrofer eller utbildning i Nepal.

    Vi kan även ta fram specifika projekt för just ditt företag eller för dig som privatperson men det kräver en större summa pengar under en längre period. De här projekten ligger ofta på ca 1 miljon kronor. Anledningen till att det krävs en så pass stor summa för att få ett eget projekt är för att UNICEF arbetar långsiktigt. De flesta av våra stödprojekt i utvecklingsländerna är på tre år eller längre.

    Gäller det företag maila foretag@unicef.se. Gäller det större gåva som privatperson, kontakta Annika Bränning på 0703407444.

    Nej, summan som man skänker syns aldrig i våra gåvokort för minnesgåvor utan det står endast att en gåva skänkts till UNICEFs arbete.

    Summan man skänkt syns inte heller när man skänker en gåva i vår gåvoshop. Då står det istället en produktbeskrivning av vad du valt att köpa.

    Att skriva in UNICEF i sitt testamente är ett fint sätt att vara med och kämpa för att alla barn ska få en bättre framtid. Varje gåva hjälper oss att fortsätta skapa varaktiga förändringar. Inte bara för några barn i en by eller i ett land, utan för alla barn. Över hela världen.

    Att skriva in en organisation i sitt testamente kräver inte mycket mer än en formulering men det kan ändå vara skönt att ta hjälp av en jurist. På vår sida om arv och testamente har vi samlat information om hur du kan gå tillväga samt exempel på formuleringar.

    Du som är bosatt i Sverige och äger aktier i börsnoterade företag samt du som är delägare i fåmansbolag kan skänka din aktieutdelning skattefritt till en ideell organisation som till exempel UNICEF. Utdelningen skänker du innan du som privatperson skulle få aktieutdelningen, det vill säga innan bolagsstämman.

    Du kan välja att antingen skänka hela din utdelning eller delar av den.

    Här hittar du information om hur du går tillväga steg för steg för att skänka din aktieutdelning

    Att tänka på när du deklarerar Eftersom du aldrig disponerat utdelningen behöver du inte redovisa utdelning och skall heller inte göra något avdrag i deklarationen. Däremot bör du i i din delklaration under “övriga upplysningar” förklara att du skänkt din utdelning.

    Om skatteverket av någon anledning inte fått kontrolluppgift från banken angående din gåva, kommer skattemyndigheten i din preliminära skatteuträkning dra kapitalskatt som om du disponerat aktieudelningen själv. Det åtgärdar du genom att bifoga den kontrolluppgift du fått från banken i din deklaration.

    Det är banken eller din aktiemäklare som ansvarar för att kapitalskatt inte dras från aktieutdelningen när den sätts in på organisationens, dvs gåvomottagarens konto.

Skattereduktion

    Den 1 juli 2019 återinfördes skattereduktionen för gåvor till ideella organisationer. För att få skattereduktion för gåvor måste man ge minst 200 kronor till samma gåvomottagare (ex. UNICEF Sverige) vid ett och samma tillfälle samt skänka minst 2 000 kronor totalt under 2023.

    Avdraget för skattereduktionen omfattar 25% av ditt gåvobelopp. Maxbeloppet för avdragsgilla gåvor är 12 000 kronor, och avdraget för skattereduktionen omfattar 25 % av ditt totala gåvobelopp under året. Detta innebär exempelvis att du får tillbaka 1 000 kronor om du skänkt 4 000 kronor under 2023. Skattereduktionen gäller inte enbart gåvor till UNICEF Sverige kan kombineras med gåvor till alla organisationer som blivit godkända som gåvomottagare av Skatteverket

    Krav för att kunna ta del av skattereduktionen

    • Du måste vara en privatperson över 18 år
    • Din gåva måste kunna kopplas till ditt personnummer
    • Din gåva är minst 200 kronor per gåvotillfälle
    • Utöver att din gåva behöver vara minst 200 kr per gåvotillfälle behöver du även ge minst 2 000 kronor totalt under året

    Vem får inte skattereduktion?

    • Om du ger mindre än 200 kronor per gåvotillfälle
    • Om du gett mindre än 2 000 kronor totalt under året
    • Om din gåva är anonym eller inte går att koppla till ditt personnummer
    • Om du ger gåvor via Facebook, Instagram, swish, Benify eller begravningsbyrå

    När får jag skatteavdraget?

    Om du uppfyller kraven för skattereduktionen kommer ditt avdrag synas på din inkomstdeklaration för 2023. Inkomstdeklarationen landar i din brevlåda under våren 2024.

    På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om skattereduktionen

    Om du uppfyller kraven för att ta del av skattereduktionen kommer UNICEF Sverige som gåvomottagare att skicka kontrolluppgifter om din gåva till skatteverket. Det innebär att du som givare som uppfyller kraven för skattereduktionen inte aktivt behöver anmäla dig för att få tillgång till avdraget.

    Skatteavdraget kommer att synas på din inkomstdeklaration för 2023. Inkomstdeklarationen landar i din brevlåda under våren 2024.

    Här kan du läsa mer om kraven för skattereduktionen: Skattereduktion för gåvor - vad är det?

    Du kan läsa mer om skattereduktionen på Skatteverkets hemsida

    Nej. Om du uppfyller kraven för att ta del av skattereduktionen kommer UNICEF Sverige som gåvomottagare att skicka kontrolluppgifter om din gåva till skatteverket. Det innebär att du som givare som uppfyller kraven för skattereduktionen inte behöver aktivt anmäla dig för att få tillgång till avdraget. På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om skattereduktionen.

Engagemang, jobb och praktik

    Vi är jätteglada och tacksamma för att så många vill engagera sig för UNICEF och barns rättigheter! I dagsläget har vi ingen frivilligverksamhet. Vi rekommenderar istället att du går in på Volontärbyråns hemsidan för att hitta frivilliguppdrag.

    Du kan engagera dig för barns rättigheter genom att bli Världsförälder och bidra till UNICEFs arbete för barns rättigheter varje månad via autogiro eller skänka en gåva.

    Man behöver olika utbildning beroende på om man är intresserad av att arbeta för UNICEFs kontor i Sverige eller i fält. I Sverige kan det handla om utbildningar i kommunikation, journalistik, marknadsföring, juridik, statsvetenskap, ekonomi med mera. Vi arbetar framförallt med insamling, kommunikation och opinionsbildning.

    Läs mer om arbete och praktik på UNICEF här. För mer allmänna utbildningsfrågor kan man till exempel besöka Alla studier (syoguiden).

    För att vara aktuell för en tjänst inom UNICEF internationellt krävs det att man har en magisterexamen från universitet eller högskola. Organisationen söker personer med inriktning mot statsvetenskap, mänskliga rättigheter, internationella relationer, utvecklingskunskap eller ekonomi liksom studier i exempelvis hälsa, nutrition och kommunikation.

    Ute på fält finns en rad yrken representerade: alltifrån läkare och sjuksköterskor till personer som arbetar med vatten/sanitet, infrastruktur samt projektplanering/utvärdering.

    Rekrytering till UNICEFs internationella arbete sköts i Sverige av Sida. För mer information kontakta Sidas rekryteringsavdelning eller titta på Sidas hemsida.

    För tjänster, praktik och volontärverksamhet inom UNICEF internationellt, besök vår internationella hemsida.

    Du får gärna berätta att du gör ett projekt eller en insamling till förmån för UNICEF, det är vi bara glada över. Däremot får du tyvärr inte använda vår logga. Hur vår logotyp får användas regleras på global nivå och det är endast de stora och långsiktiga samarbetspartners vi har som får använda den i sin kommunikation om samarbetet.

    Tyvärr har vi inte möjlighet att skicka ut informationsmaterial till event som vi själva inte är med och anordnar. Däremot finns skol- och opinionsmaterial att beställa eller ladda ner digitalt på Unicefbutiken.se

    UNICEF Sverige har tyvärr inte möjlighet att förmedla praktikplatser till vårt arbete internationellt. Information om internationell praktik hos UNICEF finns att hitta på vår internationella hemsida.

    Tyvärr har UNICEF inte möjlighet att ta med personer på de resor vi gör och vi arrangerar inga volontärutbyten. Vill du åka iväg och arbeta i fält så finns det många organisationer som behöver volontärer. Besök volontärbyrån för mer information.

    Tyvärr har UNICEF inte möjlighet att sponsra resor eller andra projekt och vi delar heller inte ut några stipendier. Men det finns mängder av stipendier för alla tänkbara ändamål att välja bland. Titta till exempel på Alla studier och Student.se.

    Face-to-face är ett samlingsnamn för värvning som utförs via direktdialog, det vill säga genom att prata med människor på gator och torg, i bostadsområden och på events. På UNICEF Sverige arbetar vi främst med Street och Door, som båda är underkategorier till Face-to-face. Street innebär att arbetet sker på gator och torg medan Door innebär arbete i bostadsområden.

    Om du har frågor om UNICEF Sveriges Face-to-Face verksamhet, kontakta Sanna Edwin, Insamlingsspecialist , 0733-49 93 22 eller sanna.edwin@unicef.se.

    Vid frågor om vår telemarketing-verksamhet kontakta Sanna Edwin, Insamlingsspecialist, 0733-49 93 22 eller sanna.edwin@unicef.se.

    Vi har bra anställningsvillkor och tycker att det är viktigt att ha roligt och trivas på sin arbetsplats. Kollektivavtal som tillämpas är Tjänstemän inom civilsamhället mellan Fremia och Unionen samt Akademikerförbunden

    Som ringare förväntas du kunna arbeta minst två pass per vecka. Arbetet utförs i vår fina lokal på huvudkontoret i Stockholm. Lönen är 122 kr/h exkl. semesterersättning och vi arbetar inte med provision.

    Om du har sökt en tjänst hos vårt systerkontor UNICEF Office of Innovation ber vi dig att ta kontakt med vår kollega via kwolney@unicef.org

    ----

    If you have applied for a position with our sister office UNICEF Office of Innovation, we request you to contact our colleague via kwolney@unicef.org

Företag

    Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal, oftast på tre år, om aktiviteter, kommunikation och hur vi använder varandras logotyper.

    För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i er egen marknadsföring, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

    För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i marknadsföring och kommunikation, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

    UNICEFs logotyp styrs delvis av internationella regler och får inte användas hur som helst. Vi lånar endast ut loggan till ett fåtal företag som vi har stora och långsiktiga samarbeten med och detta regleras internationellt. Ett kriterium för att logotypen ska kunna användas är att UNICEF tillsammans med ett företag eller en organisation gör ett evenemang eller en insamling. Ni får alltså inte använda vår logotyp om ni anordnar ett event där pengarna ska gå till oss.

    Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal och det är brukligt att det gäller i minst tre år. Avtalet bör innehålla: hur vi använder varandras logotyper, avtalslängd, aktiviteter och kommunikation.

    När ditt företag däremot skänker en gåva stödjer ni UNICEFs arbete runt om i världen men ni kan inte använda UNICEFs logotyp i er egen marknadsföring.

    Ett samarbete mellan UNICEF och ett företag kan se ut på många olika sätt. Men för att vi ska kunna inleda ett samarbete är det några punkter som måste stämma överens.

    Vår policy för företagssamarbeten:

    UNICEF samarbetar med företag som:  

    • visar socialt ansvarstagande och ledarskap inom sin verksamhetssfär och det omgivande samhället.
    • bidrar aktivt till en positiv utveckling av samhället.
    • har en tradition av socialt ansvarstagande.
    • har en positiv verksamhets- och produktimage.
    • uppvisar engagemang i utvecklingsrelaterade frågor.
    • visar ansvar för anställda.
    • aktivt följer FN:s konvention om barnets rättigheter, FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och ILOs konventioner avseende barnarbete, anställdas hälsa, säkerhet, löner, förmåner, arbetstider, arbetsförhållanden, diskriminering samt disciplinära åtgärder i de länder företaget är verksamt.
    • tillämpar ansvarsfullhet i miljöfrågor.
    • aktivt följer FN:s program för miljö och hållbar utveckling (Agenda 21).

    UNICEF samarbetar inte med företag som:

    • har sin huvudsakliga näring i alkohol, spel, tobak, militär verksamhet, kärnkraft, vapen eller som tillverkar eller säljer reproduktioner av vapen som marknadsförs till barn.
    • är utsatt för eller bryter mot FN:s sanktioner.
    • tillverkar eller säljer bröstmjölksersättning eller har relaterad verksamhet i strid med den internationella överenskommelsen om marknadsföring av bröstmjölksersättning.
    • är verksamt inom pornografiindustrin.
    • är involverat i oetisk, korrupt eller exploaterande verksamhet. 
    • bryter mot internationella lagar och överenskommelser inom miljöområdet.

    Ja det går bra. För bidrag som är lägre än en miljon kronor per år har vi ett antal projekt som redan är fastställda. Det kan vara projekt rörande vatten- och sanitet, hiv/aids, gatubarn, hälsa eller utbildning. Vill ditt företag bidra med en större summa pengar under en längre period, kan vi ta fram ett specifikt projekt för ert företag. Maila foretag@unicef.se

    UNICEF arbetar långsiktigt och de flesta av våra stödprojekt i utvecklingsländerna är på tre år eller längre och bygger på behovet i det aktuella landet. Vi kan inte starta upp ett projekt på uppdrag av ett företag där finansieringen är klar endast för första året. Det är inte ekonomiskt eller humanitärt försvarbart.

    UNICEF har ytterst sällan möjlighet att ta emot varor, av flera olika skäl. Men om det finns ett uttalat behov från vår sida så tar vi gärna emot varor och tjänster. Förutsättningen är att:

    • vi har behov av den vara ni vill skänka
    • det inte blir dyrare att skicka varan till aktuellt land (med tanke på tullavgifter, frakt och hantering) än att köpa varan på plats till ett bra pris och därmed dessutom gynna den lokala marknaden
    • varan/produkten kan underhållas på plats
    • att maskinerna kan användas på plats (till exempel att manualen finns på landets språk)

    Utifrån ovanstående frågor bedömer sedan vår internationella logistikgrupp, Supply Division, i Danmark om vi ska ta emot varorna. För olika tjänster i till exempel Sverige görs liknande bedömning.

    Har du en produkt du tror vi kan ha användning för i fält? Här kan du läsa mer om hur du gör för att bli leverantör till UNICEF.

    Vi är glada för alla som vill göra sitt projektarbete eller starta ett UF-företag om UNICEF till förmån för världens utsatta barn. Att genomföra ett projektarbete till förmån för UNICEF handlar om att låta dina idéer omvandlas till aktiviteter som ett led i kampen för barns rättigheter.

    Ett tips är att ladda ner våra rapporter som finns i pdf-format. Om ni är intresserade av information om ett specifikt land kan ni besöka vår internationella hemsida, där det finns information för i stort sett alla länder. Där hittar ni också mycket information om UNICEFs arbete inom en mängd olika områden.

    Marknadsför gärna att ditt projekt görs till förmån för UNICEF, det är vi bara glada över. Däremot får du tyvärr inte använda vår logga. Vi lånar endast ut loggan till ett fåtal företag som vi gör stora och långsiktiga samarbeten med och detta regleras via huvudkontoret i Genéve.

    Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot praoelever, eller göra samarbeten med UF-företag, exempelvis bekosta framställningen av en viss produkt, betala resekostnader eller andra utgifter. Du får gärna skriva att eventuell vinst går till UNICEF om det är till hjälp för företaget, men du kan däremot inte skriva att företaget görs i samarbete med UNICEF.

    OBS, tänk på att all försäljning av produkter och tjänster kan leda till skattekonsekvenser. Läs mer på Skatteverkets hemsida, särskilt avsnitten om hobbyverksamhet och torghandel.

    Om ni vill beställa tryckt material eller har frågor kontakta oss på unicef@unicef.se

Om UNICEF

    UNICEFs värdegrund och arbete baseras på barnkonventionen. Vi arbetar för att alla barns rättigheter ska respekteras runt om i världen och kämpar för att barnkonventionens bestämmelser efterlevs både internationellt och nationellt. I barnkonventionens artikel 45 finns det inskrivet att UNICEF ska arbeta för att bestämmelserna i konventionen följs överallt. Det specialuppdraget ger oss en unik möjlighet att angripa orsakerna till att barns rättigheter kränks.

    Som FN-organ har vi en unik möjlighet att påverka regeringar och andra beslutsfattare så att barnens situation förbättras. I över 150 länder sitter UNICEF med vid förhandlingsborden och för en dialog kring lagändringar, handlingsplaner och omprioriteringar i staters budgetar för att länderna ska kunna leva upp till barnkonventionen. Vi vill att världen ska komma ihåg att det är barnen som drabbas värst av finanskriser och klimatförändring som vi vuxna skapar. Vi vill att barnets bästa alltid ska komma i första rummet när politiker, myndigheter och makthavare tar beslut som berör barn nu och i framtiden.

    UNICEF Sverige har ett 90-konto och kontrolleras därför av Svensk Insamlingskontroll. För att få ha ett 90-konto måste organisationen göra en årsredovisning som årligen granskas av auktoriserad revisor. Det finns också krav på att minst 75 procent av de insamlade medlen måste gå till verksamheten. Under 2022 gick 91 procent av våra intäkter till UNICEFs arbete för barn runt om i världen medan våra kostnader för insamling var 8 procent och administration endast var 1 procent.

    Kostnader är nödvändiga om vi ska kunna värva ännu fler givare och om vi ska kunna följa upp och kontrollera att pengarna används på rätt sätt. Vi strävar alltid efter att hålla våra kostnader så låga som möjligt.

    Är du Världsförälder får du kontinuerlig information om hur dina pengar används. På vår hemsida kan du läsa mer om vår ekonomi.

    UNICEF får inget ekonomiskt stöd från FN utan vårt arbete finansieras uteslutande av frivilliga bidrag från regeringar och privata givare runt om i världen. Därför är du som givare oerhört viktig! Det är tack vare dig som vi kan förändra barns liv. Här kan du läsa mer om hur du kan stödja vårt arbete och hur pengarna används.

    Våra UNICEF-produkter säljs nu i unicefbutiken.se. Unicefbutiken drivs av Wackes och 20% av försäljningsintäkterna går till UNICEF och kampen för barns rättigheter. Har du frågor om nya butiken eller om hur du handlar, kontakta Wackes kundservice@unicefbutiken.se

    Letar du efter UNICEF-kort säljs de i samarbete med Pictura hos andra återförsäljare i följande butiker i mån av plats: Akademibokhandeln, Coop Extra, Coop Forum, Coop Konsum, Gallerix, Ica Maxi, Ica Supermarket, Ica Kvantum, JB Gruppen (bokhandlarkedja), Plantagen, Pressbyrån och Ugglan (bokhandlarkedja).

    Sedan den 25 maj 2018 gäller den nya dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) i hela EU. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen. I och med det har skyddet av dina personuppgifter stärkts ännu mer. Vi har därför tagit fram en ny integritetspolicy för att du ska känna dig trygg med hur vi lagrar och använder dina personuppgifter. Du kan läsa vår integritetspolicy i sin helhet här.

    Barnkonventionen innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. Redan innan barnkonventionen skrevs fanns flera dokument och konventioner kring mänskliga och medborgerliga rättigheter. Men på 70-talet framkom att barn var en av de grupper som var i behov av ett starkare skydd. Under tio års tid arbetade man fram det dokument som skulle bli barnkonventionen och 1989 antogs den av FN:s generalförsamling.

    Barnkonventionen innehåller 54 artiklar som alla är lika viktiga och utgör en helhet, men det finns fyra grundläggande och vägledande principer:

    1. Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
    2. Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn.
    3. Alla barn har rätt till liv och utveckling.
    4. Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad. 

    Sverige ratificerade barnkonventionen 1990 och åtog sig därmed att följa den. Genom ratificering är barnkonventionen juridiskt bindande för Sverige men gäller inte som svensk lag. I stället har vi valt att anpassa och ändra våra lagar så att de överensstämmer med barnkonventionens bestämmelser genom en så kallad transformeringsmetod. Det innebär att barnkonventionen inte har samma status som de nationella lagarna och åberopas inte heller av våra domstolar och myndigheter. Regeringen och riksdagen har det yttersta ansvaret för konventionens genomförande.

    Riksdagen har nu godkänt regeringens förslag om att barnkonventionen ska bli svensk lag genom inkorporering och fortsatt transformering. Barnkonventionen blev lag i Sverige den 1 januari 2020. Att inkorporera barnkonventionen i svensk lag innebär att konventionen har samma rättsliga status som andra nationella lagar och den kan därmed ensamt ligga till grund för beslut av våra domstolar och myndigheter. Här kan du läsa mer om vad det kommer att innebära.

    Inkorporering eller inkorporation innebär att hela konventionen i fråga tas in i den nationella lagstiftningen.

    Transformering innebär att nationella lagar ändras och anpassas till konventionens bestämmelser.

    När en stat ratificerar en konvention förpliktar sig staten att följa konventionen. I och med ratificeringen blir konventionen/den internationella överenskommelsen juridiskt bindande för staten. Barnkonventionen är den konvention som flest länder har anslutit sig till. Hittills har 196 stater ratificerat barnkonventionen. Sverige ratificerade barnkonventionen 1990. Idag är det bara USA som inte har ratificerat konventionen.


    När det gäller USA brukar flera förklaringar nämnas:

    • En ratificering skulle innebära att konventionen blir en överstatlig bestämmelse som tar över delstaternas lagar
    • Barnkonventionens medborgerliga och politiska rättigheter kan godkännas men inte de ekonomiska, sociala och kulturella
    • Genom en ratificering skulle barn få för starka rättigheter på bekostnad av föräldrarnas rättigheter

    Till barnkonventionen finns tre tilläggsprotokoll som agerar som komplement till konventionen. De två första antogs av FN:s generalförsamling år 2000 och det tredje år 2011. Det första handlar om barn i väpnade konflikter och ger bland annat ett ökad skydd för barn upp till 18 år från att delta i direkt i konflikter. Det andra protokollet handlar om handel med barn, barnprostitution och barnpornografi. Det tredje tilläggsprotokollet ger barn möjlighet att själva eller med hjälp av ombud lämna in klagomål till FN:s barnrättskommitté om deras rättigheter kränkts och de inte haft möjlighet att få upprättelse i hemlandet (individuell klagorätt).

    De stater som är bundna av barnkonventionen blir inte automatiskt bundna av tilläggsprotokollen utan måste formellt godkänna (ratificera) dem för att de ska bli gällande i landet.

    Sverige har ratificerat tilläggsprotokoll ett och två men ännu inte anslutit sig till det tredje tilläggsprotokollet.

    Läs mer om tilläggsprotokollen.

    Vad roligt att ni vill skriva ert skolarbete om UNICEF och vårt arbete för barns rättigheter världen över!

    På vår hemsida kan du hitta våra publikationer och rapporter för att få senaste statistik om barns situation i världen. Letar du information om ett specifikt land hittar du det på UNICEFs internationella webbplats.

    Tyvärr har vi inte resurser att ta emot alla som vill komma på studiebesök eller intervjua oss för sina skolarbeten. Men, vi hoppas att ni kan hitta den information ni söker på hemsidan.

    Lycka till!

    Vi får många förfrågningar om hjälp med bilder, men av prioriteringsskäl måste vi tyvärr tacka nej till alla projekt som vi inte själva är inblandade i. Vi har helt enkelt inte tid och resurser till den här typen av bildservice.

    Vaccinationer räknas som en av de största hälsoframgångarna i världshistorien. Varje år räddas mellan två och tre miljoner barn från att dö i vanliga sjukdomar tack vare vaccin. UNICEF är världens största inköpare av vaccin och en av de största leverantörerna. Under 2022 försåg vi över 100 länder med 3,4 miljarder doser vaccin och 2,4 miljarder sprutor, som uppskattningsvis nådde 45 procent av världens barn.

    Att alla barn i världen får tillgång till vaccinationer är av intresse för hela världen. För att sjukdomar inte ska komma tillbaka så måste vi öka vaccinationsgraden globalt. Flera europeiska länder har exempelvis de senaste åren rapporterat om mässlingsutbrott, Miljontals barn världen över står idag utan vaccinationer mot farliga sjukdomar som vi enkelt kan vaccinera bort.

    Redan innan pandemin stagnerade takten av vaccinerade barn, men med pandemins förödande konsekvenser har vi nu sett den största nedgången i vaccinationstäckning på över 30 år. Vi är nu tillbaka på samma nivå av vaccinationgrad av barn som år 2008.

    Pandemin ledde till en överansträngd hälso- och sjukvård i många länder. På grund av omfördelning av resurser för att klara av pandemin, har tillgängligheten till rutinmässig vård och allmänna vaccinationsprogram minskat. De barn som drabbats hårdast, är de som redan tillhör marginaliserade, ekonomiskt utsatta grupper på landsbygden, eller de barn i områden som präglas av krig och konflikt.

    På grund av coronapandemin, och de störningar som den orsakat i barn- och mödrahälsovården, riskerar vi nu att utradera årtionden av framsteg i kampen mot barnadödlighet. Rutinvaccinationer har störts i mer än 60 länder vilket innebär att vi riskerar nya utbrott av mässling och polio.

    Du kan läsa mer om vaccin här: Fakta om vaccination

Varför kontaktar UNICEF mig?

    Vårt Telemarketing-team kan ringa dig som Världsförälder eller du som på annat sätt gett en gåva till UNICEF. Vi ber aldrig om kontonummer över telefon och ringer inte från hemligt nummer. De fem numren vi ringer från är 08 692 25 55 - 59. Du kan läsa mer på denna sida.

    Det kan hända att UNICEF Sverige i insamlingssyfte kontaktar befintliga givare genom exempelvis SMS. Du kan läsa mer om vår insamlingspolicy som du hittar här.

    Du väljer givetvis själv vilken typ av kommunikation du önskar ta del av från oss. I SMSet ska det alltid finnas en länk för avregistrering. Om du har frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss via mejl unicef@unicef.se.

    Vi använder många olika sätt att kommunicera med våra givare. Det kan vara via mejl, postala direktutskick, via uppringning eller SMS.

    Du väljer givetvis själv på vilka sätt du önskar motta information från oss. Om du önskar avsäga dig någon form av kommunikation, är du välkommen att mejla oss unicef@unicef.se

    Här ser du vår aktuella policy kring hur vi hanterar kommentarer på våra sociala medier.

    Vi på UNICEF Sverige arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet. För att kunna utveckla oss på bästa sätt är det viktigt att vi stämmer av med våra givare och supporters hur ni upplever, tycker och tänker om vår verksamhet.

    För oss är det viktigt att du känner dig trygg när du besvarar en enkät, och att du vet om att den är just från oss. Vi samarbetar med MarketDirection vid genomförandet av enkäter. Avsändaren är unicef@surveygenerator.com.

    Undersökningen är anonym, och dina svar redovisas endast i gruppform. Genom att du svarar ger du ditt samtycke till vår behandling av dina personuppgifter som beskrivs i inbjudan till undersökningen och i vår personuppgiftspolicy. De enkäter som skickas ut är riktade personligt till den som får den. Det är självklart frivilligt att delta. Och det går alltid att avregistrera sig från framtida kundenkäter i den enskilda enkätinbjudan.

    Har du ytterligare frågor om enkäterna får du gärna höra av dig till oss på unicef@unicef.se eller maila till MarketDirection – vid tekniska frågor info@marketdirection.se eller vid frågor kopplade till personuppgiftshantering gdpr@marketdirection.se