UNICEF
Frågor och svar

Frågor och svar

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna som ställs till oss. Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss via via mejl.

Aktuellt

Världsförälder

    När du anmält dig som Världsförälder skickar vi ut en blankett till dig tillsammans med ett frankerat svarskuvert. Så fort du fyllt i alla uppgifter och skickat in blanketten till oss så är du med oss i vårt arbete för alla barn – varje dag!

    Självklart kan du stoppa ditt autogiro när du vill, att vara Världsförälder är helt frivilligt. Att avsluta ditt autogiro är väldigt enkelt, antingen kan du kontakta din bank eller oss. För att vi ska kunna avsluta ditt autogiro i tid innan en månadsdragning behöver du höra av dig senast fem bankdagar innan den 28:e den månaden.

    Du når oss på telefonnummer 08-420 02 500 eller genom att mejla unicef@unicef.se.

    Betalning via autogiro innebär framförallt att mer pengar kommer barnen till godo, eftersom autogiro innebär mindre administration för oss. Det är det mest kostnadseffektiva sättet att samla in pengar. Dessutom innebär ditt regelbundna givande att vi kan planera på lång sikt för barnen. Autogiro är även enkelt och bekvämt för givaren. Du glömmer aldrig att skicka in pengar till barnen.

    Blanketten med din namnteckning och personnummer är en fullmakt från dig att vi får dra överenskommet belopp den 28:e varje månad, eller närmaste bankdag. Personnumret behövs för att kontrollera att det är rätt person till rätt bankkonto som anmäler sig – en säkerhetsåtgärd och ett krav från Bankgirocentralen. Det är endast UNICEF Sverige och Bankgirocentralen som har tillgång till de uppgifter du lämnar.

    Att ge varje månad via autogiro är inte bindande utan du kan när som helst sänka ditt belopp, pausa ditt givande eller avsluta. Då är det bara att kontakta givarservice via mail unicef@unicef.se eller ringa till 08-420 02 500

    Som Världsförälder får du information om vad pengarna har gått till och de projekt vi arbetar med via brev och e-post. Vi skickar ut information via brev för att visa vad alla Världsföräldrar har varit med och gjort för barnen tre gånger per år. Varje månad skickar vi också ut nyhetsbrev till de som anmält sin e-postadress.

    Vill du anmäla din e-postadress, ta bort brevutskick eller bara komma med åsikter eller fråga om informationen vi skickar ut? Kontakta givarservice på 08-420 02 500 eller maila till unicef@unicef.se.

    Vi tar självklart tacksamt emot alla gåvor, men för att kallas Världsförälder ska man ha ett autogiro från vilket det automatiskt dras pengar varje månad. Detta är ett mycket kostnadseffektivt sätt att bidra till att barnen får det bättre då det kräver mycket lite administration.

    Om du inte vill använda autogiro går det bra att ge pengar via vårt plusgiro 90 20 01-7, eller skänka pengar till barn här.

    Om du helt vill avsluta ditt månadsgivande så gör du det enklast genom att kontakta oss minst fem bankdagar före den 28:e den månad som du vill avsluta ditt autogiro.

    Hör av dig till oss på givarservice på 08-420 02 500 eller skicka e-post till unicef@unicef.se. Glöm inte att ange ditt personnummer.

Ge en gåva

    Ja, du kan swisha pengar till arbetet för barnen.

    Swisha till 902 00 17 och välj det ord/ändamål du vill skicka till och skriv det som meddelande.

    • Skriv UNICEF för att ge pengar till vårt långsiktiga arbetet för barnen.
    • Skriv UKRAINA för att ge pengar till vårt livsviktiga arbete för barn i Ukraina.
    • Skriv AFG för att ge pengar till vårt livsviktiga arbete för barn i Afghanistan.
    • Skriv KATASTROF för att ge pengar till vårt snabba arbete för barn i alla katastrofer.
    • Skriv JORDBÄVNING för att ge pengar till vårt livsviktiga arbete för barnen som drabbats av jordbävningen i Turkiet och Syrien.

     Observera att vi inte kan ta emot personliga meddelanden.

    Vi hanterar dina uppgifter enligt dataskyddsförordningen GDPR som gäller i hela EU från och med 25 maj 2018.

    Nej. Om du uppfyller kraven för att ta del av skattereduktionen kommer UNICEF Sverige som gåvomottagare att skicka kontrolluppgifter om din gåva till skatteverket. Det innebär att du som givare som uppfyller kraven för skattereduktionen inte behöver aktivt anmäla dig för att få tillgång till avdraget.  

    På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om skattereduktionen

    Pengarna som samlas in fördelas efter behov. Det innebär att barn som lever i länder och regioner med stor nöd och fattigdom, kommer i första hand.

    De pengar vi får in till verksamheten fördelas till utvecklingsprogrammen enligt tre principer: landets BNI per capita, hur många barn som bor i landet (barnpopulation) och hur hög barnadödligheten är (barn som dör innan fem års ålder). Det innebär att låginkomstländer med ung befolkning och hög barnadödlighet (som till exempel Afghanistan, Bangladesh och Tanzania) får proportionerligt mer pengar än medelinkomstländer med små befolkningar (som Paraguay och Mongoliet till exempel).

    Arbetet i olika länder ser dock väldigt olika ut beroende på hur utvecklade system landet har för sin välfärd, inkomstfördelning och sociala tjänster. Förutom utvecklingsprogrammen har vi omfattande arbete i humanitära katastrofer orsakade av till exempel konflikter och naturkatastrofer. Här fördelas resurserna utifrån de omedelbara behoven, som till exempel hur många barn som saknar mat och vatten, har tvingats fly från sina hem eller riskerar att utsättas för människohandel.

    Vi kan inte säga vad just dina pengar kommer att användas till då det skulle ta alldeles för mycket resurser i anspråk.

    Nej. Som månadsgivare, Världsförälder, ger man ett valfritt belopp via autogiro varje månad. I dagsläget har vi inte tekniska möjligheter för att kunna erbjuda dragning varannan månad.

    Vi har ett antal pågående projekt som du kan stödja, både som privatperson eller genom ditt företag. I dagsläget är det bland annat möjligt att skänka en gåva till vårt arbete för barn i katastrofer eller utbildning i Nepal.

    Vi kan även ta fram specifika projekt för just ditt företag eller för dig som privatperson men det kräver en större summa pengar under en längre period. De här projekten ligger ofta på ca 1 miljon kronor. Anledningen till att det krävs en så pass stor summa för att få ett eget projekt är för att UNICEF arbetar långsiktigt. De flesta av våra stödprojekt i utvecklingsländerna är på tre år eller längre.

    Gäller det företag maila foretag@unicef.se. Gäller det större gåva som privatperson, kontakta Petra Nerde, 0727-03 70 77.

    Ja, du kan swisha pengar till arbetet för barnen.

    Swisha till 902 00 17 och välj det ord/ändamål du vill skicka till och skriv det som meddelande.

    • Skriv UNICEF för att ge pengar till vårt långsiktiga arbetet för barnen.
    • Skriv UKRAINA för att ge pengar till vårt livsviktiga arbete för barn i Ukraina.
    • Skriv AFG för att ge pengar till vårt livsviktiga arbete för barn i Afghanistan.
    • Skriv KATASTROF för att ge pengar till vårt snabba arbete för barn i alla katastrofer.
    • Skriv JORDBÄVNING för att ge pengar till vårt livsviktiga arbete för barnen som drabbats av jordbävningen i Turkiet och Syrien.

    Observera att vi inte kan ta emot personliga meddelanden.

    Vi hanterar dina uppgifter enligt dataskyddsförordningen GDPR som gäller i hela EU från och med 25 maj 2018.

    Att skriva in UNICEF i sitt testamente är ett fint sätt att vara med och kämpa för att alla barn ska få en bättre framtid. Varje gåva hjälper oss att fortsätta skapa varaktiga förändringar. Inte bara för några barn i en by eller i ett land, utan för alla barn. Över hela världen.

    Att skriva in en organisation i sitt testamente kräver inte mycket mer än en formulering men det kan ändå vara skönt att ta hjälp av en jurist. På vår sida om arv och testamente har vi samlat information om hur du kan gå tillväga samt exempel på formuleringar.

    Du som är bosatt i Sverige och äger aktier i börsnoterade företag samt du som är delägare i fåmansbolag kan skänka din aktieutdelning skattefritt till en ideell organisation som till exempel UNICEF. Utdelningen skänker du innan du som privatperson skulle få aktieutdelningen, det vill säga innan bolagsstämman.

    Du kan välja att antingen skänka hela din utdelning eller delar av den.

    Här hittar du information om hur du går tillväga steg för steg för att skänka din aktieutdelning

    Att tänka på när du deklarerar Eftersom du aldrig disponerat utdelningen behöver du inte redovisa utdelning och skall heller inte göra något avdrag i deklarationen. Däremot bör du i i din delklaration under “övriga upplysningar” förklara att du skänkt din utdelning.

    Om skatteverket av någon anledning inte fått kontrolluppgift från banken angående din gåva, kommer skattemyndigheten i din preliminära skatteuträkning dra kapitalskatt som om du disponerat aktieudelningen själv. Det åtgärdar du genom att bifoga den kontrolluppgift du fått från banken i din deklaration.

    Det är banken eller din aktiemäklare som ansvarar för att kapitalskatt inte dras från aktieutdelningen när den sätts in på organisationens, dvs gåvomottagarens konto.

Gåvoshop och gåvokort

    Dubbelkolla gärna din skräppost om det digitala gåvokort inte kommit fram, det händer tyvärr ibland att mejlet hamnar där.

    Om du fortfarande inte kan se ditt gåvokort så kan du ta kontakt med Givarservice, antingen genom att mejla unicef@unicef.se eller ringa oss på 08-420 02 500.

    Om du har beställt ett digitalt gåvokort skickas inom 15 minuter till den mailadress du uppgav i samband med ditt köp.

    Har du beställt ett tryckt gåvokort? Vi trycker gåvokort på måndagar vilket innebär att du behöver göra din beställning senast söndagkväll. Vi skickar ditt gåvokort med A-post och räknar med att det tar tre arbetsdagar för posten att leverera ditt gåvokort.

    Om du inte har fått ditt gåvokort så är du välkommen att kontakta oss på unicef@unicef.se eller ringa oss på 08-420 02 500, skriv gärna med ditt referensnummer i samband med mailet så kan vi snabbare hitta din order.

    Ja, alla produkter som finns att köpa är riktiga produkter, och inte symboliska gåvor. UNICEF är världsledande när det gäller att leverera förnödenheter som räddar och förändrar barns liv. Vi levererar från vårt centrallager i Köpenhamn, och från våra mindre lager i Dubai, Panama och Shanghai. Vissa produkter, som fotbollar, sagoböcker och vattenpumpar, köper vi lokalt i de respektive länderna. Här kan du se var produkterna hamnade 2021.

    I anslutning till våra gåvoshopsprodukter har vi med exempel som visar hur produkterna används och hjälper barn i olika länder. Detta är dock just exempel, och vi kan inte garantera att just den produkten du köper kommer att levereras till landet som används i exemplet.

    I vissa fall kan det hända att produkten du valt ersätts med en annan, som det just då finns ett större behov av. Vanligen sker bytet då inom samma kategori, det vill säga om du till exempel har köpt mässlingsvaccin skulle det kunna bytas ut mot poliovaccin. UNICEF ser alltid till att din gåva används på allra bästa sätt för att hjälpa de barn som behöver det mest just nu.

    Om du köper fler av samma produkt kan du få dem på samma gåvokort. Det går däremot inte att ha olika produkter på ett och samma gåvokort.

    Exempelvis, om du köper tre paket nötkräm kan alla tre stå med på samma gåvokort. Om du däremot köper ett katastrofpaket och ett paket mässlingsvaccin så kommer du att få två gåvokort.

    Du hittar samtliga produkter i vår gåvoshop här

    För varje produkt kan du få ett gåvokort att ge bort - antingen ett tryckt eller ett digitalt.

    Den text som står i gåvokortet om produkten du har köpt är på svenska, men du kan självklart välja att skriva din egen hälsning på det språk du önskar. Däremot är det inte möjligt att få andra än latinska bokstäver tryckta på gåvokortet, och inte heller emojis kan tryckas.

    När det gäller tryckta kort har vi bara möjlighet att skicka inom Sverige. Vill du skicka ditt gåvokort utomlands får du beställa det hem till dig och sedan skicka det vidare. Det digitala gåvokortet skickas däremot givetvis över hela världen.

    Som tack för att du köpt en produkt i gåvoshopen får du ett gåvokort. Du kan välja att skicka gåvokortet med e-post, då kan du eller den mottagare du väljer skriva ut gåvokortet eller dela i digitala kanaler. Du kan alltid skriva en personlig hälsning på gåvokortet.

    Du kan också välja att skicka gåvokortet som ett tryckt kort, antingen direkt till mottagaren eller till dig själv. Det tryckta kortet levereras med tillhörande kuvert och kostar 20 kronor inklusive porto. Oavsett alternativ kan du alltid skriva en egen hälsning på gåvokortet.

    Priset täcker alla kostnader för produkten och transporten, det vill säga du betalar för produkten och UNICEF ser till att den når barnen.

    Produkten du köper i gåvoshopen skickas till det barn eller den by som för tillfället är i störst behov av den. Vår personal arbetar i över 150 länder och UNICEF centralt avgör var i världen behovet är som störst när just du köper din gåva.

    Produkterna skickas antingen från vårt centrallager i Köpenhamn, från mindre lager i Dubai, Panama och Shanghai eller köps in lokalt (fotbollar, sagoböcker och vattenpump). Beroende på det geografiska läget, situationen och hur bråttom det är använder vi olika transportmedel. En del frakter skickas med båt och andra med flyg. Men för att nå de mest svåråtkomliga platser kan det krävas mer än så. UNICEF använder helikoptrar, bilar, motorcyklar, cyklar, åsnor eller kanoter – allt för att nå fram till barnen.

    Vi kan inte följa upp vart just din vara hamnade eftersom det skulle ta orimliga resurser i anspråk. Däremot vet vi vilka länder som är mottagare av varor som köps i Sverige. Här kan du se till vilka länder vi levererade produkter som köptes i gåvoshopen 2019.

    Nej, produkterna används endast inom UNICEFs projekt. Det innebär att varan du köper alltid skickas till någon av UNICEFs programverksamheter.

    UNICEF Sverige återbetalar gåva om givaren ångrar sig, förutsatt att detta sker inom rimlig tid. Läs mer om återbetalning i vår insamlingspolicy.

Engagemang, jobb och praktik

    Vi är jätteglada och tacksamma för att så många vill engagera sig för UNICEF och barns rättigheter! Man kan engagera sig för UNICEF på flera olika sätt, beroende på vad som passar dig bäst. 

    Du får gärna berätta att du gör ett projekt eller en insamling till förmån för UNICEF, det är vi bara glada över. Däremot får du tyvärr inte använda vår logga. Hur vår logotyp får användas regleras på global nivå och det är endast de stora och långsiktiga samarbetspartners vi har som får använda den i sin kommunikation om samarbetet.

    Tyvärr har vi inte möjlighet att skicka ut informationsmaterial till event som vi själva inte är med och anordnar. Om du däremot är engagerad som frivillig och har ett uppdrag att bilda opinion kring våra frågor hittar du material på intranätet för frivilliga.

    UNICEF Sverige har tyvärr inte möjlighet att förmedla praktikplatser till vårt arbete internationellt. Information om internationell praktik hos UNICEF finns att hitta på vår internationella hemsida.

    Tyvärr har UNICEF inte möjlighet att ta med personer på de resor vi gör och vi arrangerar inga volontärutbyten. Däremot ordnar vi en resa för våra frivilliga årligen där vi besöker UNICEF-projekt i något land. Dessa resor kan man, om man har arbetat som frivillig ett tag, ansöka om att fara med på.

    Vill du åka iväg och arbeta i fält så finns det många organisationer som behöver volontärer. Besök volontärbyrån för mer information.

    Tyvärr har UNICEF inte möjlighet att sponsra resor eller andra projekt och vi delar heller inte ut några stipendier. Men det finns mängder av stipendier för alla tänkbara ändamål att välja bland. Sidas MFS-stipendium är ett av de vanligaste för utlandsresor, men det finns även andra stipendier. Titta till exempel på Stipendieguiden, söktjänsten Stipendier, på Alla studier och Student.se.

    Man behöver olika utbildning beroende på om man är intresserad av att arbeta för UNICEFs kontor i Sverige eller i fält. I Sverige kan det handla om utbildningar i kommunikation, journalistik, marknadsföring, juridik, statsvetenskap, ekonomi med mera. Vi arbetar framförallt med insamling, kommunikation och opinionsbildning.

    Läs mer om arbete och praktik på UNICEF här. För mer allmänna utbildningsfrågor kan man till exempel besöka Alla studier (syoguiden).

    För att vara aktuell för en tjänst inom UNICEF internationellt krävs det att man har en magisterexamen från universitet eller högskola. Organisationen söker personer med inriktning mot statsvetenskap, mänskliga rättigheter, internationella relationer, utvecklingskunskap eller ekonomi liksom studier i exempelvis hälsa, nutrition och kommunikation.

    Ute på fält finns en rad yrken representerade: alltifrån läkare och sjuksköterskor till personer som arbetar med vatten/sanitet, infrastruktur samt projektplanering/utvärdering.

    Rekrytering till UNICEFs internationella arbete sköts i Sverige av Sida. För mer information kontakta Sidas rekryteringsavdelning eller titta på Sidas hemsida.

    För tjänster, praktik och volontärverksamhet inom UNICEF internationellt, besök vår internationella hemsida.

    Om du har frågor om eller är intresserad av att jobba som ringare hos UNICEF, kontakta Ingela Svensson, Koordinator Telemarketing, 0733-44 74 34 eller ingela.svensson@unicef.se.

    Vi har bra anställningsvillkor och tycker att det är viktigt att ha roligt och trivas på sin arbetsplats. UNICEF Sverige är anslutet till IDEA Kollektivavtal vilket är vägledande för anställdas tjänster.

    Som ringare förväntas du kunna arbeta minst två pass per vecka. Arbetet utförs i vår fina lokal på huvudkontoret i Stockholm. Lönen är 122 kr/h exkl. semesterersättning och vi arbetar inte med provision.

    Vi har två telemarketing-team, ett som jobbar dagtid och ett som jobbar kvällstid.

    Kvällsverksamheten: måndagar till torsdagar 17-21.15 samt söndagar 12-16.15.

    Dagverksamheten: måndagar till torsdagar 12.30-16.45.

    Face-to-face är ett samlingsnamn för värvning som utförs via direktdialog, det vill säga genom att prata med människor på gator och torg, i bostadsområden och på events. På UNICEF Sverige arbetar vi främst med Street och Door, som båda är underkategorier till Face-to-face. Street innebär att arbetet sker på gator och torg medan Door innebär arbete i bostadsområden.

    Om du har frågor om UNICEF Sveriges Face-to-Face verksamhet, kontakta Sanna Edwin, Face-to-face manager, 0733-49 93 22 eller sanna.edwin@unicef.se.

Företag

    Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal, oftast på tre år, om aktiviteter, kommunikation och hur vi använder varandras logotyper.

    För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i er egen marknadsföring, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

    För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i marknadsföring och kommunikation, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

    UNICEFs logotyp styrs delvis av internationella regler och får inte användas hur som helst. Vi lånar endast ut loggan till ett fåtal företag som vi har stora och långsiktiga samarbeten med och detta regleras internationellt. Ett kriterium för att logotypen ska kunna användas är att UNICEF tillsammans med ett företag eller en organisation gör ett evenemang eller en insamling. Ni får alltså inte använda vår logotyp om ni anordnar ett event där pengarna ska gå till oss.

    Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal och det är brukligt att det gäller i minst tre år. Avtalet bör innehålla: hur vi använder varandras logotyper, avtalslängd, aktiviteter och kommunikation.

    När ditt företag däremot skänker en gåva stödjer ni UNICEFs arbete runt om i världen men ni kan inte använda UNICEFs logotyp i er egen marknadsföring. Däremot får ni en återrapportering och kan visa kunder och personal stödet till UNICEF.

    Ett samarbete mellan UNICEF och ett företag kan se ut på många olika sätt. Men för att vi ska kunna inleda ett samarbete är det några punkter som måste stämma överens.

    Vår policy för företagssamarbeten:

    UNICEF samarbetar med företag som:  

    • visar socialt ansvarstagande och ledarskap inom sin verksamhetssfär och det omgivande samhället.
    • bidrar aktivt till en positiv utveckling av samhället.
    • har en tradition av socialt ansvarstagande.
    • har en positiv verksamhets- och produktimage.
    • uppvisar engagemang i utvecklingsrelaterade frågor.
    • visar ansvar för anställda.
    • aktivt följer FN:s konvention om barnets rättigheter, FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och ILOs konventioner avseende barnarbete, anställdas hälsa, säkerhet, löner, förmåner, arbetstider, arbetsförhållanden, diskriminering samt disciplinära åtgärder i de länder företaget är verksamt.
    • tillämpar ansvarsfullhet i miljöfrågor.
    • aktivt följer FN:s program för miljö och hållbar utveckling (Agenda 21).

    UNICEF samarbetar inte med företag som:

    • har sin huvudsakliga näring i alkohol, spel, tobak, militär verksamhet, kärnkraft, vapen eller som tillverkar eller säljer reproduktioner av vapen som marknadsförs till barn.
    • är utsatt för eller bryter mot FN:s sanktioner.
    • tillverkar eller säljer bröstmjölksersättning eller har relaterad verksamhet i strid med den internationella överenskommelsen om marknadsföring av bröstmjölksersättning.
    • är verksamt inom pornografiindustrin.
    • är involverat i oetisk, korrupt eller exploaterande verksamhet. 
    • bryter mot internationella lagar och överenskommelser inom miljöområdet.

    Ja det går bra. För bidrag som är lägre än en miljon kronor per år har vi ett antal projekt som redan är fastställda. Det kan vara projekt rörande vatten- och sanitet, hiv/aids, gatubarn, hälsa eller utbildning. Vill ditt företag bidra med en större summa pengar under en längre period, kan vi ta fram ett specifikt projekt för ert företag. Maila foretag@unicef.se

    UNICEF arbetar långsiktigt och de flesta av våra stödprojekt i utvecklingsländerna är på tre år eller längre och bygger på behovet i det aktuella landet. Vi kan inte starta upp ett projekt på uppdrag av ett företag där finansieringen är klar endast för första året. Det är inte ekonomiskt eller humanitärt försvarbart.

    UNICEF har ytterst sällan möjlighet att ta emot varor, av flera olika skäl. Men om det finns ett uttalat behov från vår sida så tar vi gärna emot varor och tjänster. Förutsättningen är att:

    • vi har behov av den vara ni vill skänka
    • det inte blir dyrare att skicka varan till aktuellt land (med tanke på tullavgifter, frakt och hantering) än att köpa varan på plats till ett bra pris och därmed dessutom gynna den lokala marknaden
    • varan/produkten kan underhållas på plats
    • att maskinerna kan användas på plats (till exempel att manualen finns på landets språk)

    Utifrån ovanstående frågor bedömer sedan vår internationella logistikgrupp, Supply Division, i Danmark om vi ska ta emot varorna. För olika tjänster i till exempel Sverige görs liknande bedömning.

    Har du en produkt du tror vi kan ha användning för i fält? Här kan du läsa mer om hur du gör för att bli leverantör till UNICEF.

    Vi är glada för alla som vill göra sitt projektarbete eller starta ett UF-företag om UNICEF till förmån för världens utsatta barn. Att genomföra ett projektarbete till förmån för UNICEF handlar om att låta dina idéer omvandlas till aktiviteter som ett led i kampen för barns rättigheter.

    Ett tips är att ladda ner våra rapporter som finns i pdf-format. Om ni är intresserade av information om ett specifikt land kan ni besöka vår internationella hemsida, där det finns information för i stort sett alla länder. Där hittar ni också mycket information om UNICEFs arbete inom en mängd olika områden.

    Marknadsför gärna att ditt projekt görs till förmån för UNICEF, det är vi bara glada över. Däremot får du tyvärr inte använda vår logga. Vi lånar endast ut loggan till ett fåtal företag som vi gör stora och långsiktiga samarbeten med och detta regleras via huvudkontoret i Genéve.

    Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot praoelever, eller göra samarbeten med UF-företag, exempelvis bekosta framställningen av en viss produkt, betala resekostnader eller andra utgifter. Du får gärna skriva att eventuell vinst går till UNICEF om det är till hjälp för företaget, men du kan däremot inte skriva att företaget görs i samarbete med UNICEF.

    OBS, tänk på att all försäljning av produkter och tjänster kan leda till skattekonsekvenser. Läs mer på Skatteverkets hemsida, särskilt avsnitten om hobbyverksamhet och torghandel.

    Om ni vill beställa tryckt material eller har frågor kontakta oss på unicef@unicef.se

Om UNICEF

    UNICEF Sverige har ett 90-konto och kontrolleras därför av Svensk Insamlingskontroll. För att få ha ett 90-konto måste organisationen göra en årsredovisning som årligen granskas av auktoriserad revisor. Det finns också krav på att minst 75 procent av de insamlade medlen måste gå till verksamheten. Under 2020 gick 85 procent av våra intäkter till UNICEFs arbete för barn runt om i världen medan våra kostnader för insamling var 13 procent och administration endast var 2 procent.

    Kostnader är nödvändiga om vi ska kunna värva ännu fler givare och om vi ska kunna följa upp och kontrollera att pengarna används på rätt sätt. Vi strävar alltid efter att hålla våra kostnader så låga som möjligt.

    Är du Världsförälder får du kontinuerlig information om hur dina pengar används. På vår hemsida kan du läsa mer om vår ekonomi.

    Barnkonventionen innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. Redan innan barnkonventionen skrevs fanns flera dokument och konventioner kring mänskliga och medborgerliga rättigheter. Men på 70-talet framkom att barn var en av de grupper som var i behov av ett starkare skydd. Under tio års tid arbetade man fram det dokument som skulle bli barnkonventionen och 1989 antogs den av FN:s generalförsamling.

    Barnkonventionen innehåller 54 artiklar som alla är lika viktiga och utgör en helhet, men det finns fyra grundläggande och vägledande principer:

    1. Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
    2. Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn.
    3. Alla barn har rätt till liv och utveckling.
    4. Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad. 

    Sverige ratificerade barnkonventionen 1990 och åtog sig därmed att följa den. Genom ratificering är barnkonventionen juridiskt bindande för Sverige men gäller inte som svensk lag. I stället har vi valt att anpassa och ändra våra lagar så att de överensstämmer med barnkonventionens bestämmelser genom en så kallad transformeringsmetod. Det innebär att barnkonventionen inte har samma status som de nationella lagarna och åberopas inte heller av våra domstolar och myndigheter. Regeringen och riksdagen har det yttersta ansvaret för konventionens genomförande.

    Riksdagen har nu godkänt regeringens förslag om att barnkonventionen ska bli svensk lag genom inkorporering och fortsatt transformering. Barnkonventionen blev lag i Sverige den 1 januari 2020. Att inkorporera barnkonventionen i svensk lag innebär att konventionen har samma rättsliga status som andra nationella lagar och den kan därmed ensamt ligga till grund för beslut av våra domstolar och myndigheter. Här kan du läsa mer om vad det kommer att innebära.

    Till barnkonventionen finns tre tilläggsprotokoll som agerar som komplement till konventionen. De två första antogs av FN:s generalförsamling år 2000 och det tredje år 2011. Det första handlar om barn i väpnade konflikter och ger bland annat ett ökad skydd för barn upp till 18 år från att delta i direkt i konflikter. Det andra protokollet handlar om handel med barn, barnprostitution och barnpornografi. Det tredje tilläggsprotokollet ger barn möjlighet att själva eller med hjälp av ombud lämna in klagomål till FN:s barnrättskommitté om deras rättigheter kränkts och de inte haft möjlighet att få upprättelse i hemlandet (individuell klagorätt).

    De stater som är bundna av barnkonventionen blir inte automatiskt bundna av tilläggsprotokollen utan måste formellt godkänna (ratificera) dem för att de ska bli gällande i landet.

    Sverige har ratificerat tilläggsprotokoll ett och två men ännu inte anslutit sig till det tredje tilläggsprotokollet.

    Läs mer om tilläggsprotokollen.

    Sverige ratificerade barnkonventionen 1990 och åtog sig därmed att följa den. Genom ratificering blev barnkonventionen juridiskt bindande för Sverige men gällde inte som svensk lag. I stället valde vi då att anpassa och ändra våra lagar så att de överensstämde med barnkonventionens bestämmelser genom en så kallad transformeringsmetod. Det innebar att barnkonventionen inte hade samma status som de nationella lagarna och åberopades inte heller av våra domstolar och myndigheter. Regeringen och riksdagen har det yttersta ansvaret för konventionens genomförande.

    Riksdagen har nu godkänt regeringens förslag om att barnkonventionen ska bli svensk lag genom inkorporering och fortsatt transformering. Barnkonventionen blev lag i Sverige den 1 januari 2020. Att inkorporera barnkonventionen i svensk lag innebär att konventionen nu har samma rättsliga status som andra nationella lagar och den kan därmed ensamt ligga till grund för beslut av våra domstolar och myndigheter. Här kan du läsa mer om vad det kommer att innebära.

    UNICEFs värdegrund och arbete baseras på barnkonventionen. Vi arbetar för att alla barns rättigheter ska respekteras runt om i världen och kämpar för att barnkonventionens bestämmelser efterlevs både internationellt och nationellt. I barnkonventionens artikel 45 finns det inskrivet att UNICEF ska arbeta för att bestämmelserna i konventionen följs överallt. Det specialuppdraget ger oss en unik möjlighet att angripa orsakerna till att barns rättigheter kränks.

    Som FN-organ har vi en unik möjlighet att påverka regeringar och andra beslutsfattare så att barnens situation förbättras. I över 150 länder sitter UNICEF med vid förhandlingsborden och för en dialog kring lagändringar, handlingsplaner och omprioriteringar i staters budgetar för att länderna ska kunna leva upp till barnkonventionen. Vi vill att världen ska komma ihåg att det är barnen som drabbas värst av finanskriser och klimatförändring som vi vuxna skapar. Vi vill att barnets bästa alltid ska komma i första rummet när politiker, myndigheter och makthavare tar beslut som berör barn nu och i framtiden.

    UNICEF får inget ekonomiskt stöd från FN utan vårt arbete finansieras uteslutande av frivilliga bidrag från regeringar och privata givare runt om i världen. Därför är du som givare oerhört viktig! Det är tack vare dig som vi kan förändra barns liv. Här kan du läsa mer om hur du kan stödja vårt arbete och hur pengarna används.

    Vad roligt att ni vill skriva ert skolarbete om UNICEF och vårt arbete för barns rättigheter världen över!

    På våra faktasidor hittar du material inom varje specifikt område vi arbetar. Du kan också titta på våra publikationer och rapporter för att få senaste statistik om barns situation i världen. Letar du information om ett specifikt land hittar du det på UNICEFs internationella webbplats.

    Tyvärr har vi inte resurser att ta emot alla som vill komma på studiebesök eller intervjua oss för sina skolarbeten. Men, vi hoppas att ni kan hitta den information ni söker på hemsidan.

    Lycka till!

    Våra UNICEF-produkter säljs nu i unicefbutiken.se. Unicefbutiken drivs av Wackes och 20% av försäljningsintäkterna går till UNICEF och kampen för barns rättigheter. Har du frågor om nya butiken eller om hur du handlar, kontakta Wackes kundservice@unicefbutiken.se

    Letar du efter UNICEF-kort säljs de i samarbete med Pictura hos andra återförsäljare i följande butiker i mån av plats: Akademibokhandeln, Coop Extra, Coop Forum, Coop Konsum, Gallerix, Ica Maxi, Ica Supermarket, Ica Kvantum, JB Gruppen (bokhandlarkedja), Plantagen, Pressbyrån och Ugglan (bokhandlarkedja).

    Vi får många förfrågningar om hjälp med bilder, men av prioriteringsskäl måste vi tyvärr tacka nej till alla projekt som vi inte själva är inblandade i. Vi har helt enkelt inte tid och resurser till den här typen av bildservice.

Operation Dagsverke

    Operation Dagsverke är en insamlings- och informationskampanj som har arrangerats av svenska elever sedan 1960-talet.

    Genom kampanjen får elever i Sverige chansen att lära sig mer kring barns rättigheter och skapa egna insamlingskampanjer för skolbarn runt om i världen.

    Inför kampanjen får skolorna studiematerial för att diskutera barns rättigheter och skapa en förståelse för syftet med insamlingen. Under insamlingen väljer eleverna hur de gör sina dagsverken. Pengarna som samlas in går till skol- och utbildningsprojekt i andra länder, genom UNICEF Sverige. Under skolans insamlingsdag kan ni göra en film, ha en loppis, arbeta hemma, arbeta på ett företag, genomföra insamlingar på stan, uppträda eller driva egna projekt. Skolan har en egen insamlingssida där det är lätt att sätta in pengar och följa hur det går för skolan. Det är helt frivilligt att delta.

    Syftet med kampanjen är:

    • Att skolelever i Sverige, och deras lärare och föräldrar, ska få större kunskap om barns rättigheter – både ute i världen och här hemma.
    • Att visa hur barns rätt till utbildning är en väg ut ur fattigdom och utsatthet och hur kunskap öppnar dörren till ett självständigt liv med god hälsa, inkomst och möjlighet att påverka.
    • Att samla in pengar till UNICEFs verksamhet i ett utbildningsprogram i världen

    Ni anmäler er här. Då skapas er egna insamlingssida, med tydliga instruktioner hur givarna kan skänka pengar via swish. Det är självklart helt kostnadsfritt för skolan att delta i Operation Dagsverke.

    För att göra det möjligt för fler skolor att delta i årets smartaste skolkampanj äger Operation Dagsverke rum på vårterminen. Det är möjligt att göra dagsverken under hela vårterminen. Under perioden mars - maj finns utbildningsmaterial, föreläsare och annat stöd från UNICEF Sverige att tillgå. Läs mer om sista datum för anmälan på hemsidan.

    Vill ni ha en insamling under hösten så är ni varmt välkomna att höra av er till oss på operationdagsverke@unicef.se så ska vi se om vi kan hjälpa er.

    Varje år går de insamlade pengarna till något av UNICEFs program för att stärka barns utbildning i världen. Var årets insamling går kan ni läsa mer om här

    Är ni nyfikna på vad pengarna har gått till historiskt hittar ni det här i vår sammanställning över tidigare års Operation Dagsverke.

    Polistillstånd krävs för att utföra insamling på allmän plats. Notera att det kan behövas särskilda tillstånd vid eventuell försäljning. Stäm av med er stadsdelsförvaltning/kommun för att se om det redan finns tillstånd på särskilda platser för det. För större aktiviteter krävs polistillstånd, som ni själva behöver ansöka om.

    Vi rekommenderar er att främst samla in pengar digitalt via er skolas insamlingssida.

    Vid bössinsamling rekommenderar vi följande säkerhetsåtgärder:

    • Se till att eleverna går tillsammans, eller med någon vuxen.
    • Stå på platser med mycket folk.
    • Eleverna bör försöka undvika konflikter och konfrontationer med personer de möter.
    • Vi rekommenderar inte kontanthantering för barn under 13 år.
    • Bössan lämnas in till skolorna med plombering kvar.
    • Sätt in pengarna så snart som möjligt.
    • Om ni förvarar kontanter innan insättning, använd kassaskåp för detta.

    För att göra det möjligt för fler skolor att delta i årets smartaste skolkampanj äger Operation Dagsverke rum på vårterminen. Det är möjligt att göra dagsverken under hela vårterminen. Under perioden mars - maj finns utbildningsmaterial, föreläsare och annat stöd från UNICEF Sverige att tillgå. Läs mer sista datum för anmälan på hemsidan.

    Vill ni ändå ha en insamling under hösten så är ni varmt välkomna att höra av er till oss på operationdagsverke@unicef.se så ska vi se om vi kan hjälpa er.

    Vi rekommenderar er att i möjligaste mån kommunicera digitala insättningar via er skolas insamlingssida. Vi har tyvärr inte möjlighet att erbjuda bössor, men på insamlingsbossan.se går det att köpa bössor.

    Vid bössinsamling rekommenderar vi följande säkerhetsåtgärder:

    • Se till att eleverna går tillsammans, eller med någon vuxen.
    • Stå på platser med mycket folk.
    • Eleverna bör försöka undvika konflikter och konfrontationer med personer de möter.
    • Vi rekommenderar inte kontanthantering för barn under 13 år.
    • Bössan lämnas in till skolorna med plombering kvar.
    • Sätt in pengarna så snart som möjligt.
    • Om ni förvarar kontanter innan insättning, använd kassaskåp för detta.

    Du hittar en sammanställning på samtliga projekt som genomförts här. Om de projekt som UNICEF genomfört sedan övertagandet av Operation Dagsverke hittar du mer detaljerad information.

    Att delta i Operation Dagsverke är frivilligt.

    Vi vet att man på många skolor tillämpar obligatorium för att underlätta administrationen under dagen. Vi vill ändå betona att eleverna har valfrihet och inte bör tvingas att delta. Att genomföra ett dagsverke behöver inte vara att samla in pengar, det kan även vara att sprida information kring årets projekt eller om barnkonventionen.

    Skatt och arbetsgivaravgift Varken skatt eller arbetsgivaravgift behöver betalas för det insamlingsbidrag som arbetsgivaren betalar till Operation Dagsverke.

    Arbetsmiljö för unga  Ungas arbetsmiljö regleras genom arbetsmiljölagstiftningen. För mer information om minderåriga och arbetsmiljö, gå in på Arbetsmiljöverket

    När insamlingen är färdig ska ansvarig på skolan fylla i den här redovisningen. Denna funkar som ett underlag från skolan till UNICEF Sverige så att vi ser att insamlingen har hanterats på rätt sätt.

    Du hittar de skolor som anmält sig här. Där finns även länk till varje skolas insamlingssida.

    Vi har valt att inte rekommendera några summor då det viktigaste är att alla engagerar sig. Ingen ska känna sig tvingad att betala mer än vad de har råd med och inga föräldrar ska avkrävas pengar av skolan. Däremot är det viktigt att poängtera att elever inte ska användas som billig arbetskraft.

    Det är också valfritt för skolan att låta eleverna välja som dagsverke att istället sprida kunskap och information om barns rättigheter eller årets projekt.

    Glöm inte heller vid bössinsamling att bössan är en värdehandling. Vid bössinsamling rekommenderar vi följande säkerhetsåtgärder:

    • Se till att eleverna går tillsammans, eller med någon vuxen.
    • Stå på platser med mycket folk.
    • Eleverna bör försöka undvika konflikter och konfrontationer med personer de möter.
    • Vi rekommenderar inte kontanthantering för barn under 13 år.
    • Bössan lämnas in till skolorna med plombering kvar.
    • Sätt in pengarna så snart som möjligt.
    • Om ni förvarar kontanter innan insättning, använd kassaskåp för detta.

    Att genomföra ett dagsverke behöver inte vara att samla in pengar, det kan även vara att sprida information kring årets projekt eller om barnkonventionen.

    Då vi i år har sett ett lägre intresse för kick-off/ konferens kommer vi istället att erbjuda alla anmälda skolor till att följa med på en digital fältresa till projektlandet. Denna är inspelad för att skolan ska kunna ta del av den när det passar planeringen.

    Alla skolor som deltar i Operation Dagsverke kan utan kostnad bjuda in en UNICEF-utbildad barnrättsinformatör. Informatören kommer då och besöker skolan för en föreläsning eller workshop om UNICEF, barnkonventionen och årets projekt. Ni skickar in er förfrågan här.

    Vi på UNICEF Sverige utvecklar och uppdaterar just nu vår hemsida, det innebär en del förändringar i utseende och funktionalitet. Vi har därför en helt ny layout på sidorna samt ett annat system för att hantera era insamlingar. 


    Vi har de senaste åren sett en tydlig förflyttning av donationer, där den absoluta majoriteten av alla som ger pengar till ett dagsverke gör det genom att swisha. Därför har vi valt att erbjuda det som lösning. Behöver ni hjälp med betalning via postgiro eller bankgiro är ni välkomna att höra av er till oss på operationdagsverke@unicef.se så ska vi försöka att hjälpa er. 

    Varje år tar vi fram ett inspirerande utbildningsmaterial med tydliga kopplingar till läroplanen för er att använda er utav. Vi anordnar även en digital kick off för alla lärare och elever som deltar i Operation Dagsverke. Vill ni fördjupa er ytterligare kan ni också boka in ett besök från en av våra Barnrättsinformatörer.