Så kan du bli kontaktad av UNICEF Sverige
Vi använder många olika sätt att kommunicera med de som stödjer vårt arbete. Det kan vara via vår hemsida, e-mail, postala utskick, SMS, telefonsamtal, på stan med mera. För att du ska känna dig säker på att det är just UNICEF som kontaktar dig, berättar vi här lite mer om hur vi arbetar med telemarketing och värvning på stan.
Vem är det som ringer?
Vid enstaka tillfällen ringer vi våra Världsföräldrar eller de personer som på annat sätt gett en gåva till UNICEF. Anledningen till att vi ringer är enkel: så länge barn dör av orsaker som vi kan förhindra är det vår uppgift att göra allt vi kan för att se till att de överlever.
Vi har ett telemarketing-team som är anställda av oss. De arbetar på kansliet flera dagar i veckan och har breda kunskaper om UNICEF. De får utbildningar och stöd under arbetets gång för att ni som tar emot samtalen ska känna er trygga med att ni får rätt information och uppgifter.
Vid större kampanjer händer det att vi anlitar ett externt telemarketingföretag. Vi har ett långsiktigt samarbete med stort förtroende för det företag vi anlitar. Om du får ett samtal av vår samarbetspartner kommer de alltid att presentera sig och berätta att de ringer på uppdrag av UNICEF. Även de som arbetar här får utbildning av oss innan en kampanj sätter igång.
Vi ber aldrig om kontonummer över telefon och ringer inte från hemligt nummer. De fem numren vi ringer från är 08 692 25 55 - 59.
Om du känner dig orolig över att ge ut detaljer över telefon eller har en misstanke om att det inte är någon från UNICEF som ringer, hör gärna av dig till Johan Bengtsson, TM-manager, via e-post: johan.bengtsson@unicef.se eller telefonnummer 076 125 20 24.
Vem är det som syns på stan?
UNICEF arbetar med en insamlingsmetod som kallas Face-to-face. Det betyder att vi värvar Världsföräldrar utomhus, på gator, torg, vid matbutiker, gallerior och i bostadsområden. Personalen som arbetar med det här får en bred utbildning och löpande information under sin anställning. Det är en lönsam insamlingsmetod som används av UNICEF över hela världen.
Personalen som arbetar med värvning ska alltid kunna identifieras med UNICEF-märkta kläder och ID-bricka runt halsen. De frågar endast om bankuppgifter och ska aldrig be om, eller ta emot, kontanter. Om du inte vill uppge dina bankuppgifter kompletterar vi gärna det på annat sätt senare.
Vi arbetar främst med Face-to-face i Malmö med omnejd, men kan även ha resande team som arbetar runt om i landet.
Om du har frågor eller misstänker att någon utnyttjar UNICEFs varumärke för att be om pengar, hör gärna av dig till Sanna Edwin, Insamlingsspecialist på UNICEF Sverige, 073-349 93 22.