Om UNICEF Sverige / Så kan du bli kontaktad av UNICEF Sverige

Så kan du bli kontaktad av UNICEF Sverige

Vi använder många olika sätt att kommunicera med de som stödjer vårt arbete. Det kan vara via vår hemsida, e-utskick, postala direktutskick, tv-reklam, telefon med mera.

För att du ska känna dig säker på att det är just UNICEF som kontaktar dig, berättar vi här lite mer om hur vi arbetar med telemarketing.

Vem är det som ringer?

Vid enstaka tillfällen ringer vi våra Världsföräldrar eller de personer som på annat sätt gett en gåva till UNICEF. Anledningen till att vi ringer är enkel: så länge barn dör av orsaker som vi kan förhindra är det vår uppgift att göra allt vi kan för att se till att de överlever.

Vi har ett telemarketing-team som är anställda av oss. De arbetar på kansliet flera dagar i veckan och har breda kunskaper om UNICEF. De får utbildningar och stöd under arbetets gång för att ni som tar emot samtalen ska känna er trygga med att ni får rätt information och uppgifter.

Vid större kampanjer händer det att vi anlitar ett externt telemarketingföretag. Vi har ett långsiktigt samarbete med stort förtroende för det företag vi anlitar. Om du får ett samtal av vår samarbetspartner kommer de alltid att presentera sig och berätta att de ringer på uppdrag av UNICEF. Även de som arbetar här får utbildning av oss innan en kampanj sätter igång.

Vi ber aldrig om kontonummer över telefon och ringer inte från hemligt nummer.

Om du känner dig orolig över att ge ut detaljer över telefon eller har en misstanke om att det inte är någon från UNICEF som ringer, hör gärna av dig till Malin Svensson, kanalansvarig TM på UNICEF Sverige, på e-post malin@unicef.se eller telefonnummer 08-692 25 24.

Telemarketing på UNICEF
Foto: Melis Yorulmaz
Ibland kontaktar vi de som stödjer oss via telefon.