Rätt till utbildning
Världen befinner sig i en global utbildningskris. Alla barn har rätt till en grundläggande utbildning av god kvalitet, ändå står 244 miljoner barn utanför skolan och många riskerar att aldrig komma ikapp i sin inlärning. De främsta orsakerna är fattigdom och diskriminering.
UNICEF bidrar med 150 miljoner USD till den långsiktiga återuppbyggnaden i de områden i norra Pakistan som drabbades av den kraftiga jordbävningen hösten 2005. Planen för återhämtning och rehabilitering sträcker sig över två år och omfattar bland annat 500 nya skolor, 70 000 vårdcentraler och 1000 vattensystem.
UNICEF i Etiopien arbetar för att göra skolor i konfliktdrabbade områden i landet till fredszoner. Stridigheter i landet har gjort att många lärare och barn inte vågar komma till skolan. Inte ens på skolgården eller i klassrummen känner sig barnen trygga.
I år kommer hundratusentals barn i södra Sudan att gå till skolan för första gången. UNICEF stödjer en stor ”gå-till-skolan-kampanj”, vars mål är att mer än fördubbla antalet barn som börjar i skolan. Kampanjen introduceras vid starten av skolåret, som i Sudan är måndagen den 3 april.
© UNICEF Pakistan Barn i en tältskola i Muzffarabad, Pakistan. Många tusentals skolor förstördes av jordbävningen och de som finns kvar är obrukbara. Men mitt i allt kaos har de allra första tältskolorna nu kommit igång. UNICEF utbildar lärare och förser lägren med skolmaterial.
Alla skolbarn i Nigeria ska få ett mål mat varje dag de är i skolan. ? Det finns starka bevis på att ett komplett mål mat om dagen hjälper skolbarn till effektiv inlärning och ökar barnens närvaro i skolan. Resultatet blir även bättre skolresultat och att eleverna avslutar sina studier när de är färdiga, inte innan, säger Ayalew Abai, UNICEF:s representant i Nigeria.
UNICEF i Zimbabwe rapporterar att allt fler barn går i skolan i landet. Detta trots landets ekonomiska kris och senaste tidens utrensningsaktioner i fattiga bostadsområden. UNICEF bevakar situationen och försöker få ännu fler barn till skolan.
I de områden i Indonesien som drabbades värst av tsunamin satsar UNICEF nu på att ersätta alla "tältskolor" med riktiga hus.
Eeles Barnen i Bam, som i december 2003 drabbades av en fruktansvärd jordbävning, kämpar för att komma tillbaka till vardagen. Tack vare mobila bibliotek kommer de ett steg närmre.
Attackerna skedde efter ett upprop av det kommunistiska partiets studentfalang om att alla privata skolor skulle stängas på obestämd tid från och med 15 april, det nya skolårets första dag.
Kibesaki UNICEF driver ett projekt där äldre skolflickor får i uppgift att stötta de yngre som annars riskerar att hoppa av skolan. "Flicka-till-flicka" ger barn ett nätverk av kompisar under skoltiden.
Miljoner flickor världen över får fortfarande inte gå i skolan. FN:s mål att alla barn ska gå i grundskola 2015 ser därmed inte ut att uppfyllas. Det visar en ny rapport från UNICEF, som har undersökt jämställdheten när det gäller andelen flickor och pojkar i grundskolan.
Susanto Efter 50 dagar utan skola är nu hundratusentals barn tillbaka i reparerade eller tillfälliga klassrum. UNICEF har distribuerat massor av ”school-in-a-box”. Varje låda innehåller allt som behövs för att undervisa 80 barn.
De barn som drabbats av flodvågorna i Asien måste snarast åter till skolorna. Det är oerhört viktigt för samhällets återhämtning, menar UNICEF.
UNICEFs primära uppgift i översvämningskatastrofen har varit att hålla de överlevande barnen vid liv och att återförena familjer. Efter detta flyttas fokus till rehabilitering och då gäller det att skapa trygghet och vardagliga rutiner kring barnen.
På internationella kvinnodagen den 8 mars meddelade UNICEF i Afghanistan att 45 000 barn, 80 procent flickor, har tagit del av speciella utbildningsinsatser under vinterlovet. Insatsen leds av UNICEF och Utbildningsministeriet och implementerades av organisationen BRAC.