Susanto Efter 50 dagar utan skola är nu hundratusentals barn tillbaka i reparerade eller tillfälliga klassrum. UNICEF har distribuerat massor av ”school-in-a-box”. Varje låda innehåller allt som behövs för att undervisa 80 barn.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2005 02 02
Uppdaterad |
2005 02 02
Tillbaks till skolan i Banda Aceh
Otåliga barn
Klockan är kvart i åtta på morgonen på en grundskola i centrala Banda Aceh. En ung flicka, klädd i skoluniform med lång röd kjol och vit blus, stiger av sin pappas motorcykel och går mot skolingången.
En mamma kommer gående med sin träningsoverallklädda dotter i handen. Flickans uniform kom bort tillsammans med andra ägodelar, men hon är ändå otålig att börja skolan.
Lämnandet av barn fortsätter tills ungefär femtio barn är samlade. Det är deras första skoldag och det har gått exakt 50 dagar sedan tsunamin slog till.
School-in-a-box från UNICEF
Klassrummen i den här skolan har använts som uppsamlingsläger för hemlösa personer. Dagen innan, efter att alla dessa människor lämnat platsen, anlände en stor gul lastbil full med arbetare för att rengöra och sopa marken inför den första skoldagen. Därefter kom en UNICEF-lastbil med skolmaterial.
Varje skola som fortfarande fungerar i Banda Aceh kommer att få fyra s k ”School-in-a-box” – stora plåtlådor som vardera innehåller allt som behövs för att undervisa 80 barn. Dessutom får skolorna två ”Sports and play”-lådor med fotbollar, volleybollnät och annat lekmaterial.
UNICEF har mobiliserat ett underhållsnätverk som kan föse skolor i hela Aceh med material och förnödenheter. Via båt, lastbil, flyg – och ibland till och med till fots – transporterar UNICEF ”school-in-a-boxe” till ungefär
560 000 barn.
Inledningen på en kampanj
Allt det här nya skolmaterialet är början på en kampanj som ska vänja barnen vid skolan igen. UNICEF kommer att samarbeta med indonesiska utbildningsdepartementet och andra partners för att hjälpa alla barn att komma tillbaks till skolan i en säker och trygg omgivning.
- UNICEF har välkomnat den indonesiska regerings beslut att öppna skolorna igen, sade Gianfranco Rotigliano, UNICEFs representant i Indonesien. Detta är ett mycket viktigt steg för att rehabilitera barnen och deras samhällen.
Skolan bästa hjälpen för traumatiserade barn
Även om ingen tvivlar på att utmaningarna är enorma, så har erfarenhet visat hur viktigt det är att barnen återförs till en säker och trygg omgivning för att de ska kunna börja återhämta sig igen.
- Utifrån vårt globala perspektiv, vet vi att detta är det bästa sättet för att återhämta sig från naturkatastrofer och tragedier som krig, tsunamis och jordbävningar. Det är ett sätt för barnen att komma tillbaka till sina vardagliga rutiner, till normalitet, säger Sarah Lendon, UNICEF Indonesiens krisutbildningssamordnare.
Miranda börjar i grannskolan
177 000 barn har fått sin skola totalförstörd. Tolvåriga Miranda Rizakyas är en av dem. Hon har därför börjat i grannskolan istället. Trots att den också är mycket skadad och fortfarande nerskräpad, så förbereder sig lärare och elever för den första skoldagen.
- Jag är väldigt glad att jag kan gå till skolan igen, säger Miranda med ett leende. Hon vet fortfarande inte var hennes två bästa vänner finns.
Rektorn har städat skolan
Vice rektorn i Mirandas nya skola, Peciut Maigati, återvände till en mycket förstörd skola för två veckor sedan. Hon hade inte ens börjat städa upp i sitt eget hem ännu, eftersom hon och ett flertal andra volontärer har arbetat med att rusta upp skolan.
- Vi har fortfarande mer städning att göra, förklarar hon, och tittar på den karga marken som en gång var en grön och frodig lekplats.
Eftersom skolans rektor saknas har Peciut Maigati tvingats in i en ledarskapsroll. Nu försöker hon kalla tillbaks lärarna till skolan och få dem att ta itu med sina traumatiska upplevelser.
Mer än 1700 lärare uppskattas vara saknade i Aceh. UNICEF hjälper till att ubilda nya.
Översyn av tillståndet på skolorna
För att bättre kunna förstå de brådskande behoven på varje enskild skola, har UNICEF i samarbete med utbildningsdepartementet och andra parter, utbildat en grupp av universitetsstudenter att utföra RALS – Rapid Assessment of Learning Spaces.
Genom att besöka alla skolorna, kommer gruppen att se över elev- och lärarantalet, miljö- och strukturförhållanden, tillgång till vatten och sanitär utrustning samt infrastrukturen.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.