Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2023 12 04
Uppdaterad |
2023 12 04
Akelius digitala språkskola möjliggör flexibel undervisning
I en färgglad container, i en gammal militärförläggning i utkanten av Sarajevo i Bosnien och Hercegovina, sitter Merva, 7 år, och löser uppgifter på engelska tillsammans med fem andra elever. Undervisningen är helt individanpassad för här samsas elever i olika åldrar, som talar olika språk och med skiftande förkunskaper. En del av dem har aldrig gått i skolan. Men med hjälp av en digital språkskola som Akelius Foundation och UNICEF har utvecklat tillsammans klarar lärarna av att möta varje barn där hen befinner sig.
Klassens sammansättning ändras från dag till dag, få stannar längre än ett par dagar. Sedan 2018 har över 140 000 flyktingar, migranter och asylsökande passerat Bosnien och Hercegovina, ungefär 15 procent av dessa har varit barn. Mottagningscentret Usivak i Sarajevo är ett av två center i landet. Förutom de informella skolaktiviteterna på centret skjutsas barnen till en förberedande klass i en närliggande skola så att de, om de stannar en längre tid i landet, kan ta del av ordinarie skolundervisning.
Mobilt lärande – för barn på flykt
För lärarna från UNICEFs partnerorganisation World Vision är Akelius digitala språkskola en stor hjälp i undervisningen. Under lektionen varvas gemensamma övningar, sånger och lekar med eget arbete på surfplattor. Varje barn loggar in på ett personligt konto med en QR-kod och gör övningarna i sin takt. Övningarna är gjorda så att inlärningen blir rolig med hjälp av spel, utmaningar och belöningar. Den som reser vidare kan ladda ner språkskolans app i mobilen och fortsätta lärandet, var man än befinner sig. På så sätt får barnen både en ökad digital kompetens och möjlighet att hålla i skolan medan de är på flykt.
Familjen splittrades – två av barnen är kvar i Turkiet
Merva och hennes mamma kom till Bosnien för två veckor sedan. Mamman, som inte vill uppge sitt namn eller synas på bild, lämnade Afghanistan med sina tre barn efter att hon skilt sig från barnens pappa. Under några år bodde de i Turkiet men när de skulle ta sig vidare splittrades familjen. Två av syskonen, 10 och 12 år gamla, fick stanna hos en afghansk familj som de känner i Turkiet. Planen för Merva och hennes mamma är att ta sig till Tyskland och sedan skicka efter de två återstående barnen.
Drömmen om ett liv i Tyskland
Merva har ritat en teckning som föreställer familjen, med mamman och de tre syskonen, framför ett hus med blommor och blå himmel. Det är huset i Tyskland där de ska bo, säger Merva. Hennes mamma fyller i att det är det hon hoppas på. I Tyskland vill hon jobba och skaffa ett hus till sig och sina barn, för att ge dem en bättre framtid. Merva sträcker på sig och ler när hon får frågan om vad hon vill bli när hon blir stor.
– Jag ska bli polis. För det kan tjejer faktiskt också bli, säger hon.
Sen knycker hon på nacken och hoppar därifrån för att leka vidare med sina nyfunna vänner.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
När världen brinner är det inte skolböcker man vill skänka i första hand. Utbildning är inte första hjälpen. Men det är helt akut. Hoppet om en bättre värld, och ett bättre liv, ryms i en skolväska.