Default hero image

UNICEFs primära uppgift i översvämningskatastrofen har varit att hålla de överlevande barnen vid liv och att återförena familjer. Efter detta flyttas fokus till rehabilitering och då gäller det att skapa trygghet och vardagliga rutiner kring barnen.

Skribent |

Publicerad |

2005 01 06

Uppdaterad |

2005 01 06

Skola och lek bästa medicinen för traumatiserade barn

Nu arbetar UNICEF för fullt för att kunna öppna skolorna i alla de länder som drabbats av den fruktansvärda översvämningen. Som alltid under katastrofer arbetar man också för skapa särskilda barnvänliga platser i lägren. Här får barnen utrymme och möjlighet att leka, rita och ägna sig åt bollsport.

Psykosocial hjälp

- Efter den akuta hjälpen med mat, vatten, filtar, medicin och hälsovård är det dags att vi koncentrerar oss på barnens framtid och ger dem psykosocial hjälp, menar Gerry Dyer, chef för UNICEFs humanitära katastrofhjälpsavdelning. Och det gör vi först och främst genom att få dem tillbaka till skolan så fort som möjligt. Det ger dem vardagliga rutiner som lugnar och skapar en känsla av normalitet. Skolan är också en trygg miljö som skyddar barnen från att utnyttjas och exploateras.

School-in-a-box

UNICEF distribuerar School-in-a-box runt omkring i hela den katastrofdrabbade regionen. Lådorna ger möjlighet att på nolltid starta en skola varsomhelst, t ex under ett träd, i ett tält eller i en grotta. De innehåller allt material som behövs för att undervisa 80 barn – pennor, skrivböcker, kritor mm. Och med en särskild färg som medföljer kan man förvandla insidan av lådans lock till en griffeltavla.

Bara på Sri Lanka omkom 1000 lärare och 151 skolor har förstörts. Här kommer mer än 3000 School-in-a-box att ge 270 000 barn möjlighet att komma tillbaka till skolan. UNICEF har lovat att alla skolor på Sri Lanka ska vara öppna igen före den 20 januari. Som en gammal kvinna i en av de förstörda byarna sa till UNICEF: ”för våra traumatiserade barn är skolan den bästa medicinen”.

Recreation kits

Leken är en möjlighet att komma ifrån en hemsk vardag och kan vara ett första steg mot normalitet i tillvaron. Leken är också ett viktigt hjälpmedel när det gäller att bearbeta hemska upplevelser och trauman. Genom att leka teater, dramatisera saker som barnen upplevt eller rita och måla det som är svårt att tala om, kan man komma vidare.
Men när den trygga tillvaron kollapsar kommer barnen i kläm och har ofta svårt att få utrymme att leka och fortsätta vara barn. Till alla katastrofdrabbade områden skickar UNICEF därför ut särskilda ”Recreation kits” som bland annat innehåller kritor, ritblock, volleybollutrustning och fotbollar.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

Elev i yrkesutbildning - Elfenbenskusten 2024
Elfenbenskusten

Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.

Skolflicka - Afghanistan 2023
Afghanistan

Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.

Usivak_Samira_Kadric_P6A1471_Bosnien_2023
Bosnien och Hercegovina

Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.