I de områden i Indonesien som drabbades värst av tsunamin satsar UNICEF nu på att ersätta alla "tältskolor" med riktiga hus.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2005 05 27
Uppdaterad |
2005 05 27
UNICEF bygger 200 tillfälliga skolor i Aceh
UNICEF bygger nu 200 tillfälliga grundskolor i Aceh-provinsen som råkat ut för den värsta förödelsen i landet. De nya byggnaderna kommer att kosta runt 2,3 miljoner USD (motsvarande ca 16,8 miljoner kronor) och är utformade för att användas under den tid när de permanenta skolorna byggs upp.
Även permanenta skolor på gång
Målet är att ha en stor del av de tillfälliga skolorna klara till den indonesiska skolstarten den 18 juli. UNICEF kommer att lägga ytterligare 90 miljoner USD på att reparera och bygga upp 500 permanenta grundskolor under de kommande tre åren.
- ”Tältklassrummen” har varit en bra tillfällig lösning, säger UNICEFs chef i Indonesien, Gianfranco Rotigliano. Men med tanke på allt som barnen i Banda Aceh har fått gå igenom, så behöver de bekvämlighet i skolan och de kommer att få en bättre inlärningsmiljö på detta sätt.
Byggnader som tål jordbävningar
UNICEF har kontrakterat Internationella organisationen för migration (IOM) för uppförandet av konstruktionerna. Rotigliano tillägger att skolorna är utformade att stå pall för jordbävningar och kommer att byggas av material tillverkade i Aceh, för att på så sätt förse invånare i Aceh med arbetstillfällen. Varje byggnad består av tre klassrum, vilket gör att utbildningsdepartementet kan ha sex klasser i skift varje dag för omkring 40 000 barn.
Återanvänds som bibliotek med mera
När de permanenta skolorna väl har reparerats och byggts upp, så kommer de tillfälliga skolbyggnaderna överlämnas till samhället där de kan användas som bibliotek, rekreationscenter och liknande.
Tack
Hittills har UNICEF bidragit med skolutrustning, rekreationsmaterial mm till nästan en halv miljon barn i Acehprovinsen. Mer än 70 % av barnen har hittills återvänt till skolan efter tsunamin.
UNICEF tackar alla givare för alla generösa bidrag, som har gjort det möjligt för barnen att återvända till skolan.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.