De barn som drabbats av flodvågorna i Asien måste snarast åter till skolorna. Det är oerhört viktigt för samhällets återhämtning, menar UNICEF.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2005 01 17
Uppdaterad |
2005 01 17
Hundratals skolor förstörda av flodvågorna
Barnen i några av de drabbade områdena började förra veckan att återvända till skolan. Detta trots att katastrofen totalt förstört eller skadat över tusen skolor och tusentals lärare har dött.
Många skolor förstörda
I Indonesien, som har drabbats hårdast av flodvågen, uppskattar regeringen att mellan 765 och 1151 skolor har förstörts. I Sri Lanka har 51 skolor totalförstörts och ett hundratal delvis. I Maldiverna har 44 skolor förstörts – en mycket hög procent av det totala antalet skolor i landet. I Thailand skadades 30 skolor och skolsystemet påverkades mindre där än i andra länder.
Fly mardrömmen
Att barnen kan återvända till skolan är oerhört viktigt för deras bearbetning av det som har hänt, även då undervisningen sker i tält eller andra tillfälliga lokaler.
- Det finns inget bättre sätt att hjälpa barn att få barn att återgå till det normala än att låta dem återvända till skolan, säger UNICEFs högsta chef Carol Bellamy.
- En lärande miljö låter barn vara barn igen, det ger dem ett utrymme att fly från den mardröm de har gått igenom. När en skola öppnas i ett katastrofområde känner alla hopp, även föräldrarna.
Skola alltid viktigt
- Att få barn att återvända till skolan är oerhört vikigt, inte bara vid katastrofer utan för att säkerställa ett tryggt liv för alla barn”, säger
Bellamy. Den här katastrofen är ett bakslag för länder som har gjort stora framgångar med att ge alla barn en bra grundutbildning. Att få barnen tillbaka till skolan så snabbt som möjligt minskar bakslagets effekter.
I Thailand och Indien öppnade skolorna officiellt förra veckan. Sri Lanka, Maldiverna och Indonesien hoppas på att kunna starta terminen igen den 20, 25 och 26 januari. En del skolor i Sri Lanka har redan öppnat.
Föräldrarna ville att skolan skulle öppnas
Nära Banda Aceh öppnade två skolor som stöds av UNICEF förra måndagen med 408 elever. UNICEF-personal på plats berättar att det var föräldrarna själva som frågade efter att få skolan öppnad igen så snabbt som möjligt. – Att öppna dessa skolor är ett tydligt tecken för människorna att livet kan börja igen, säger Bellamy.
UNICEF i Indonesien
I hela Aceh delar UNICEF nu ut tonvis med utbildningsmaterial, inklusive 2 000 skoltält, 2 000 school-in-a-box (varje låda innehåller utbildningsmaterial för 50 elever) och 2 000 lek- och fritidslådor (varje låda innehåller sportartiklar och spel för 50 barn). Utrustningen kommer att kunna användas av 100 000 skolbarn och 4 000 lärare i de drabbade områdena.
UNICEF assisterar den indonesiska regeringen med rekrytering och utbildning av 2 000 nya lärare, samt ger psykosocialt stöd till de lärare som överlevt flodvågen. Enligt myndigheterna i Aceh har 1 592 lärare dött eller saknas ännu.
ÚNICEF i Sri Lanka
I Sri Lanka, där några skolor öppnades förra måndagen, har förstörelsen av skolor påverkat över 70 000 barn och mer än 2 500 lärare. Utöver detta används fortfarande 240 skolor som tillfälliga läger för hemlösa familjer.
UNICEF förser Sri Lankas utbildningsdepartement med skolmaterial, läroböcker och lärarmaterial för att stödja målet att få alla barn i de drabbade områdena att återvända till skolan senast den 20 januari. UNICEF har redan distribuerat 500 school-in-a-box som kommer att användas av 40 000 barn. Och mer material är på väg ut till områdena; 3 200 school-in-a-box anlände i Colombo den 14 januari och distribueras nu i de drabbade regionerna. UNICEF har även engagerat hundratals frivilliga med att rensa skräp som flodvågen efterlämnat i skolorna och har finansiellt hjälpt till att få ut officiella meddelanden som informerar familjer att barnen får återvända till skolorna utan skoluniformer och födelsebevis.
UNICEF i Indien
Bellamy säger att återöppnandet av skolorna inte kommer att innebära att alla barn omedelbart går tillbaka till skolan. I Indien, där skolorna har öppnat i alla drabbade områden utom ett, är närvaron så låg som 30 procent. I de få skolor som har öppnat i Sri Lanka är närvaron ca 50 procent.
- Den låga närvaron beror på att många barn har dött eller skadats av vågen och att en del föräldrar, som har förlorat så mycket, inte ännu är redo att släppa sina barn från familjen, säger Bellamy. Dessa föräldrar behöver en försäkran om att deras barn inte bara kommer att vara säkra i skolan, utan att de också kommer att få det stöd de behöver för att bli starkare. Vårt arbete fokuseras på att försöka skapa en positiv miljö som gör det möjligt för barnen att återvända till skolan.
I Indien, där nationella och lokala myndigheter har utfört en stark och snabb hjälpinsats, har UNICEF en stödroll som innebär att leverera skolmaterial och sportutrustning, att återuppbygga bibliotek, organisera aktiviteter för barn och att utbilda lärare i att känna igen tecken på oro hos barnen och i att kunna ge enkel rådgivning.
UNICEF i Thailand
I Thailand, där de flesta skolor öppnade igen den 4 januari, förser UNICEF barn från de drabbade områdena med köksmaterial, skolmaterial, läroböcker, skoluniformer, lekplats- och sportutrustning och stödjer även byggandet av tillfälliga skolor.
UNICEF i Maldiverna
I Maldiverna assisterar UNICEF regeringen i byggandet av 73 tillfälliga klassrum för att säkerställa att eleverna kommer att kunna återvända till skolan den 25 januari. UNICEF arbetar med regeringen med att rensa skolområdena och säkerställa rent vatten i skolorna. UNICEF har också levererat över 150 school-in-a-box och lek- och fritidslådor samt distribuerat hundratals lådor med kritor, lera, ritpapper, byggklossar, pussel, dockor, leksaksbilar och bollar.
Skolor hjälper både barn och föräldrar
I alla de drabbade länderna arbetar UNICEF för att skolorna ska hjälpa både föräldrarna och barnen.
- Ju mer skolorna kan hjälpa till med barnens behov – med mat, skoluniformer, läroböcker och psykologiskt stöd – desto mer kan vi lätta bördan som familjerna måste bära och låta dem fokusera på att återuppbygga sina liv, säger Carol Bellamy. Skolor är ofta samhällets hjärta, så denna satsning att öppna skolorna ger en verklig effekt på lång sikt för samhällets återhämtning. För många som sörjer är en livlig skolgård den bästa medicinen.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.