UNICEF
Företag

Så kan ni som företag samarbeta med UNICEF

Välj det sätt som passar ditt företag bäst.

Skolflicka-Afghanistan-2023-mobil

Stötta UNICEFs arbete idag!

Ge en gåva idag så kan vi fortsätta kämpa för barnen. Genom att bidra till UNICEFs arbete är ni med och förändrar barns liv.

Flicka-rasmassor efter bombning - Gaza 2023

Hjälp barnen som drabbas av Gazakrisen

Ge en företagsgåva. Situationen i Gaza är katastrofal och den förvärras för varje dag. UNICEF finns på plats och kämpar för att rädda barns liv.

VÅRA SAMARBETEN

Vi är stolta över att presentera några av våra samarbeten här nedan.

spotify-unicef-400x400akelius-unicef-400x400abba-unicef-400x400IKEA 2018 Adobe RGB 100
UN0780450 (1)

Hjälp barnen i Ukraina

Ge en företagsgåva. UNICEF finns på plats i Ukraina och kämpar för att rädda liv.

un0126289_558c5d667246cae4.jpeg

Barn är allas business

Barnrättsprinciperna är konkreta verktyg som hjälper företag att förstå sin påverkan på barns rättigheter. De innefattar en rad insatser som hjälper ditt företag på vägen mot ett långsiktig socialt ansvarstagande.

Vanliga frågor och svar

    Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal, oftast på tre år, om aktiviteter, kommunikation och hur vi använder varandras logotyper.

    För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i er egen marknadsföring, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

    Stora som små företag har alltid möjlighet att skänka en gåva – stor eller liten – till UNICEFs verksamhet. Ni kan välja hur ni vill att pengarna används och som tack får ni gåvokort att ge till kunder eller personal. Vill ni använda vår logotyp eller bli samarbetspartner med UNICEF krävs ett långsiktigt åtagande som regleras i avtal.

    För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i marknadsföring och kommunikation, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.

    UNICEFs logotyp styrs delvis av internationella regler och får inte användas hur som helst. Vi lånar endast ut loggan till ett fåtal företag som vi har stora och långsiktiga samarbeten med och detta regleras internationellt. Ett kriterium för att logotypen ska kunna användas är att UNICEF tillsammans med ett företag eller en organisation gör ett evenemang eller en insamling. Ni får alltså inte använda vår logotyp om ni anordnar ett event där pengarna ska gå till oss.

    Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal och det är brukligt att det gäller i minst tre år. Avtalet bör innehålla: hur vi använder varandras logotyper, avtalslängd, aktiviteter och kommunikation.

    När ditt företag däremot skänker en gåva stödjer ni UNICEFs arbete runt om i världen men ni kan inte använda UNICEFs logotyp i er egen marknadsföring. Däremot får ni en återrapportering och kan visa kunder och personal stödet till UNICEF.

Relaterade artiklar

Flicka-utbildning-Elfenbenskusten-2023
Elfenbenskusten

Över 600 miljoner barn och unga i världen kan inte läsa en enkel text eller lösa enkla räkneuppgifter. 244 miljoner barn går inte i skolan som en konsekvens av pandemin, krig, katastrofer, minskade investeringar och en försämrad ekonomi för familjer världen över. Fattigdom är en av de främsta anledningarna till att barn berövas sin skolgång och flickor är särskilt utsatta. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning än i flickors.

Ukraina-slovakien-psykiskohalsa-flykting-2023
Psykisk ohälsa

1 av 7 barn och ungdomar lever med psykisk ohälsa. Det är en av vår tids största kriser. Att så många unga mår dåligt pågår här och nu, i alla delar av världen och i alla samhällsskikt.