UNICEF
Företag

Så kan ni som företag stötta UNICEF

Vill ni som företag bidra till en bättre värld, stärka ert varumärke och engagera medarbetare? Genom att stötta UNICEF förändrar ni barns liv – på riktigt.

Ert företag kan förändra barns liv

Ni har möjlighet att ta ett tydligt samhällsansvar samtidigt som ni stärker ert varumärke, bygger stolthet internt och visar kunder, medarbetare och partners att ni står upp för en hållbar framtid för barns rättigheter. Det kan skapa engagemang och mening i hela organisationen. 
 
Oavsett om ni väljer att ge en gåva, starta en insamling eller inleda ett partnerskap gör ert stöd konkret skillnad.   
 
UNICEF kämpar för att barn ska skyddas från krig och övergrepp och ha tillgång till rent vatten, näring, vaccin, hälsovård och skola. De barn som har störst behov prioriteras först. Som en del av FN har UNICEF unika möjligheter att påverka makthavare. Vår verksamhet är helt beroende av frivilliga donationer därför är ert engagemang avgörande. 

Barn håller i leverans från UNICEF - Irak 2024

Hjälp barn i katastrofer

UNICEF jobbar i över 400 katastrofer och kriser för att rädda barns liv. Tack vare er företagsgåva kan UNICEF varje dag jobba för att ge barn en tryggare framtid .

Våra samarbeten

Vi är stolta över att presentera några av våra samarbeten här nedan.

spotify-unicef-400x400akelius-unicef-400x400abba-unicef-400x400IKEA 2018 Adobe RGB 100
Glada barn i klassrum - Ghana 2024 - cropped mobile

Barn är allas business

Barnrättsprinciperna är konkreta verktyg som hjälper företag att förstå sin påverkan på barns rättigheter. De innefattar en rad insatser som hjälper ditt företag på vägen mot ett långsiktig socialt ansvarstagande.

Vanliga frågor och svar

  • Företagssamarbeten kan se ut på olika sätt, det kan vara ett kortare kampanjavtal på ett år, eller ett mer långsiktigt partnerskap på tre år.

    Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande med en gemensam målsättning att förbättra villkoren för barn i världen. Tillsammans utvecklar vi ett partnerskap som gynnar oss båda. Alla våra samarbeten ska regleras i avtal där vi beslutar om finansiering, ändamål och eventuella aktiviteter för kommunikation och hur vi använder varandras material och logotyper. 

    För att kunna kalla sig partner och därmed ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i er egen kommunikation, bör det finansiella värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt partnerskap. Det kan finnas flera sätt att mäta värdet av ett samarbete, tveka inte att höra av dig till oss. 

    Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete och kommunikation även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras.  

    Kontakta oss om du vill prata mer om hur du och ditt företag kan hjälpa barn till en bättre framtid och kämpa för barns rättigheter.

  • Oavsett om ditt företag är stort eller litet finns alltid möjligheten att bidra till UNICEFs arbete för barns rättigheter – varje gåva, liten som stor, gör skillnad. 

    På vår hemsida kan ni enkelt skänka en gåva och välja vad pengarna ska gå till. Ni kan även handla i vår gåvoshop och som tack få fina gåvokort att ge vidare till kunder eller medarbetare.  

    Vill ni göra något tillsammans med er målgrupp? Då kan ni starta en egen insamling via vår hemsida och sprida den i era kanaler.

    Vi erbjuder tyvärr inte skräddarsydd kommunikation, men om ni är intresserade av att använda vår logotyp eller vill prata om ett mer långsiktigt samarbete – hör gärna av er! Vi pratar gärna vidare om hur vi kan göra skillnad tillsammans. 

  • För att kunna kalla sig samarbetspartner och därmed ha möjlighet att diskutera en gemensam plan och använda UNICEFs varumärke i kommunikation, bör värdet för UNICEF inte understiga en miljon kronor per år för ett nationellt samarbete. Av företag som vill kunna aktivera ett samarbete även på marknader utanför Sverige förväntas en högre årlig intäkt till UNICEF, beroende på vilka marknader samarbetet gäller och vilken typ av aktiviteter som ska genomföras. 

  • UNICEFs globala logotyp styrs av internationella regler och kan inte användas utan avtal och UNICEFs skriftliga godkännande. Vi lånar endast ut loggan till de företag som vi har långsiktiga samarbeten med.

    Ett kriterium för att den svenska UNICEF-logotypen ska kunna användas är att UNICEF Sverige tillsammans med ett företag eller en organisation anordnar ett evenemang eller en insamling gemensamt. Ni får alltså inte använda vår logotyp om ni anordnar ett eget event där pengarna ska gå till oss. Logotyper står i regel som avsändare till kommunikationen, därför krävs ett gemensamt projekt.

    Men däremot går det att skriva i löptext att insamling sker till förmån för UNICEFs arbete för alla barn. Kontakta oss alltid om ni ska göra större insamlingar så kan vi vägleda er. 

  • Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar en plan som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal och det är vanligt att det gäller i minst tre år. Avtalet bör innehålla: avtalslängd, aktiviteter och beslut gällande kommunikation, inklusive nyttjande av varandras logotyp. 

    När ditt företag skänker en gåva och stödjer UNICEFs arbete runt om i världen, så kan ni inte använda UNICEFs logotyp eller barnbilder i er egen marknadsföring. Däremot finns möjlighet att i samförstånd med UNICEF Sverige skapa begränsad kommunikation vid extra stora gåvor och ni får även en återrapportering enligt överenskommelse med er kontaktperson.

Relaterade artiklar

Elever i drömprojektet - Elfenbenskusten 2025
Senaste nyheterna

Cirka 1,5 miljoner barn i Elfenbenskusten går inte i skolan och en av de stora utmaningarna är att få flickor att fullfölja högstadiet och gymnasiet. Det finns många faktorer som bidrar till att de inte slutför sin utbildning - bland annat könsbaserat våld, djupt rotade könsnormer, ekonomisk press och dåliga studieresultat. 

Elev i yrkesutbildning - Elfenbenskusten 2024
Elfenbenskusten

Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.

Abba 1979 - cropped for desktop
Guatemala

1979 släppte ABBA låten Chiquitita som blev en världshit. Intäkter från låten skänker ABBA sedan dess till UNICEFs arbete för flickors rättigheter. Fortfarande 45 år senare fortsätter Chiquitita att ge flickor i Guatemala en ny framtid.

SÖK
STÖD OSS