UN018890-575x383.jpg

Utbildning i fokus

på bokmässan

Förra veckan hölls årets Bokmässa i Göteborg. Där arrangerade UNICEF Sverige ett seminarium med fokus på hur barns rättigheter skyddas i långvariga konflikter. Här bloggar vår programhandläggare för internationella utvecklingsfrågor Eva Dalekant om vad som sades.

Skribent |

Publicerad |

2016 09 28

Uppdaterad |

2016 09 28

Utbildning i fokus på bokmässan

- Bäst för barnen vore om kriget tog slut. Men som det är nu är det viktigt att de får gå kvar i skolan och ha trygga platser att vara på, säger Aslan Murjan, en ung man som efter att ha flytt från Syrien nu bor i Sverige. Tillsammans med sin vän Rawah Soukkar deltog han i vårt seminarium. Rawah, som också har flytt från Syrien, instämde:

- Det viktigaste är att barnen kan fortsätta att gå i skolan. Vi måste studera och hjälpa landet att komma på fötter igen när det blir fred.

Barn är extra utsatta i katastrofer och därför ville vi i seminariet diskutera hur deras rättigheter skyddas i utdragna nödsituationer som till exempel kriget i Syrien.

Vi anordnade seminariet tillsammans med tre andra FN-organisationer och det leddes av Sveriges Radios Mellanösternkorrespondent Cecilia Uddén. Med på seminariet var, förutom jag, också Caroline Åberg från UNDP (FN:s utvecklingsprogram) och Minna Strömberg från Sida.

Caroline framhöll att UNDP är med och stödjer yrkesutbildningar och uppstart av nya företag - insatser som skapar arbetstillfällen till den hårt drabbade befolkningen i Syrien. Att föräldrarna har ett jobb och en inkomstkälla är enormt viktigt för barnen. Det gör att barnen kan gå kvar i skolan och slippa arbeta. Minna påpekade att Sida fokuserar lika mycket på de akuta och kortsiktiga insatserna, som driften av sjukhus i de värst drabbade områdena, som på det mer långsiktiga arbetet med att till exempel skapa arbetstillfällen.

Jag framhöll hur viktigt det är att barnen kan fortsätta gå i skolan och att skolan ska vara en säker plats. Den här dagliga rutinen och tryggheten skapar någon slags normalitet i det kaos som annars råder i barnets liv. Skolan blir också ett skydd mot att rekryteras till striderna eller att giftas bort.

UN018890-575x383.jpg
Två pojkar som drabbats av konflikten i Syrien får gå i skolan igen tack vare färdigkonstruerade klassrum som UNICEF har levererat.Foto: © UNICEF/Al-Issa

Två pojkar som drabbats av konflikten i Syrien får gå i skolan igen tack vare färdigkonstruerade klassrum som UNICEF har levererat. Foto: © UNICEF/Al-Issa

I ett land som Syrien där 6 000 skolor har förstörts och halva befolkningen har flytt måste man hitta innovativa och pragmatiska lösningar. UNICEF arbetar bland annat med att reparera förstörda skolor, sätta upp tältskolor i flyktingläger och att bygga ut skolorna i de områden där många barn på flykt bor.

Vi startar också upp informella skolor där eleverna får så kallade "catch-up classes" för att kunna ta igen förlorad skolgång och sätter upp system för hemundervisning. I Turkiet har vi till exempel satt upp nya skolor för syriska barn där undervisningen sker på arabiska och enligt syrisk läroplan. Här är vi med och rekryterar och avlönar syriska lärare, som därmed också får en viktig inkomst.

Att utbildning är viktigt för alla visade också vår röstningsstation på Bokmässan. Här kunde besökarna rösta på vilka tre av de globala utvecklingsmålen de tycker är viktigast. Över 3 000 personer var med och röstade och på första plats kom målet God utbildning för alla . På andra plats kom Rent vatten och sanitet och på tredje hamnade Bekämpa klimatförändringar .

Kopiera länk

Relaterade artiklar

Elev i yrkesutbildning - Elfenbenskusten 2024
Elfenbenskusten

Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.

Skolflicka - Afghanistan 2023
Afghanistan

Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.

Usivak_Samira_Kadric_P6A1471_Bosnien_2023
Bosnien och Hercegovina

Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.