Världen står inför en global utbildningskris. Miljoner barn har hamnat så långt efter i sin inlärning att de riskerar att aldrig komma ikapp. Fler än två av tre 10-åringar i världen kan inte läsa och förstå en enkel text, en rejäl ökning på bara ett par år. UNICEF arbetar för att alla barn ska få utbildning och rätt kunskap för att i framtiden kunna leva ett bra liv. Ett av de barn som har kunnat återvända till skolan med UNICEFs hjälp är 13-årige Ahmad från Syrien.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2022 08 18
Uppdaterad |
2022 08 18
Närmare två av tre 10-åringar kan inte läsa
Enligt barnkonventionen har alla barn rätt till utbildning. Utbildning ger barn möjlighet att forma sin egen framtid. Utbildning möjliggör drömmar. Men idag riskerar en hel generation att få sina drömmar krossade.
Vi står inför en global utbildningskris där miljontals elever har hamnat så långt efter i sin inlärning att de riskerar att aldrig komma ikapp. Redan innan pandemin kunde mer än hälften, 57 procent, av alla 10-åringar i världen inte läsa och förstå en enkel text. Under de senaste åren har antalet 10-åringar som inte kan läsa stigit till 70 procent. Orsaken är skolstängningar under pandemin, en förvärrad hungerkris och minskade investeringar i utbildning.
De barn som aldrig lär sig läsa, skriva och räkna har mycket små möjligheter att i framtiden få ett tryggt jobb, säkra en försörjning och förverkliga sina drömmar. Istället riskerar de att fastna i fattigdom och utsatthet.
Det är nu oerhört viktigt att fler barn får återvända till skolan. Men det räcker inte med att öppna skolor som varit stängda. Barnen måste få möjlighet att ta igen den undervisning som de har förlorat, och skolan måste bli bättre på att se till så att alla barn får de grundläggande kunskaper de behöver i framtiden.
”All sorg i mitt hjärta försvann”
UNICEF finns till för alla barn – och alla barn har rätt till utbildning. Det senaste året har UNICEF sett till att 43 miljoner barn över hela världen har fått utbildningsmaterial, och 48 miljoner barn som tidigare hoppat av skolan har genom vårt stöd fått en utbildning.
En av dem är 13-årige Ahmad från Quneitra i Syrien, ett land som slitits sönder av krig och konflikter det senaste decenniet.
Sommaren 2020 arbetade Ahmads pappa Mohammad på ett bygge när han föll från ett tak och skadade sig svårt. En olycka som förändrade Ahmads liv. När Mohammad inte längre kunde arbeta på grund av sin skada tvingades Ahmad sluta i skolan för att jobba och bidra till familjens inkomst.
”Jag vallade våra grannars får från tidig morgon till sen kväll. Det var slitsamt, men det som gjorde mest ont var att jag behövde sluta i skolan” berättar Ahmad.
Sommaren 2021 kom två volontärer från en lokal organisation till byn, och de uppmuntrade Ahmad att besöka UNICEFs utbildningscenter i området. Centret riktar sig till barn som har hoppat av skolan.
”All sorg i mitt hjärta försvann när volontärerna berättade om utbildningscentret, och förklarade programmet för min mamma. Hon var väldigt angelägen om att jag skulle börja där. Det var en av de bästa dagarna i mitt liv” minns Ahmad.
Programmet syftar till att hjälpa barn att ta igen den undervisning som de missat, så att de ska kunna återvända till skolan. Men på centret får barnen även viss yrkeskunskap, och möjlighet att idrotta och leka för att de ska få lära sig att vara barn igen.
”Det var en överväldigande känsla att få återuppta min utbildning, men det var inte bara det. Jag kände att jag fick ett normalt liv igen. Jag fick träffa kompisar, idrotta och måla. Jag fick mer självförtroende och glädjen tillbaka” säger Ahmad.
Tre månader efter att Ahmad började på UNICEFs utbildningscenter kunde han återvända till skolan, men han besöker fortfarande centret för aktiviteter och kompletterade utbildning.
”Jag vill bli lärare när jag blir stor, för att kunna hjälpa andra barn som också hoppat av skolan. Jag vill hjälpa vartenda barn här, och förändra deras liv som mitt liv har förändrats.”
Sedan 2021 har 4000 barn i Syrien kunnat återvända till skolan efter att ha fått hjälp på UNICEFs olika utbildningscenter i landet.
UNICEF räddar barns liv – men också deras framtid.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.