Gå till innehållet

Projektarbete eller UF-arbete

Har du en företagsidé eller en produkt du vill sälja och samtidigt vara med i kampen för barns rättigheter? Då kanske projektarbete eller Ung Företagsamhet är något för dig.

Aktiviteter och insamling

Det kan handla om allt från att arrangera en konstert eller fest, göra en konstauktion till att sälja designade t-shirts eller någon annan produkt eller tjänst. Att genomföra ett projektarbete till förmån för UNICEF handlar om att låta dina idéer omvandlas till aktiviteter som ett led i kampen för barns rättigheter. Ett bra sätt att kommunicera och genomföra ditt projekt är att starta en egen insamling. Via insamlingen kan du antingen föra över de pengar du får in från din aktivitet eller låta vänner, familj och andra själva sätta över pengar på webben.  

OBS, tänk på att all försäljning av produkter och tjänster kan leda till skattekonsekvenser. Läs mer på Skatteverkets hemsida, särskilt avsnitten om hobbyverksamhet och torghandel.

Studiebesök och intervjuer

Vi önskar att vi kunde ta emot alla som vill komma på studiebesök eller intervjua oss, men tyvärr har vi inte den möjligheten. Däremot har vi tagit fram ett antal faktablad inom de områden vi verkar. Du är välkommen att använda våra texter bara du anger källan. Hittar du inte den information du söker kan du leta på vår internationella hemsida.

Besöka UNICEF utomlands och volontärutbyten

Vi får många frågor om att besöka något projekt i världen eller arbeta som volontär. Tyvärr kan vi inte arrangera studiebesök eller volontärutbyten utan hänvisar istället till organisationen PeaceWorks som har erfarenhet och kunskaper i att hjälpa unga som vill ut i världen och göra en insats. Det går även att hitta mycket bra information om volontärutbyten, praktik och stipendier på globalportalen. Du kan besöka vår internationella hemsida om du vill ha mer information om UNICEFs arbete i specifika länder och hitta kontaktuppgifter till UNICEFs lokala kontor i respektive land. Dessvärre kan vi inte heller hjälpa till med finansiering av eventuella fältresor och studiebesök utomlands. Detta gäller tyvärr även om syftet med projektet är att samla in pengar till UNICEF.

Går pengarna fram?

Under 2016 gick 89 procent av våra intäkter till att hjälpa barn runt om i världen. Våra kostnader för insamling och administration uppgick till 11 procent. Vi strävar efter att hålla våra kostnader så låga som möjligt, men kostnader är nödvändiga om vi ska kunna värva ännu fler givare och om vi ska kunna följa upp och kontrollera att pengarna används på rätt sätt.

UNICEF Sverige har ett 90-konto, vilket innebär att organisationen står under granskning av Svensk Insamlingskontroll. Enligt Svensk Insamlingskontroll ska 75 procent av de totala intäkterna gå till verksamheten och organisationen måste ha en redovisning som granskas av en auktoriserad revisor. Läs gärna mer om hur pengarna används här.

Policy kring logotyp och marknadsföring

Marknadsför gärna att ditt projekt görs till förmån för UNICEF, det är vi bara glada över. Däremot får du tyvärr inte använda vår logga. Vi lånar endast ut loggan till ett fåtal företag som vi gör stora och långsiktiga samarbeten med och detta regleras via huvudkontoret i Genéve.

Vi har tyvärr inte möjlighet att göra samarbeten med UF-företag, exempelvis bekosta framställningen av en viss produkt, betala resekostnader eller andra utgifter. Du får gärna skriva att eventuell vinst går till UNICEF om det är till hjälp för företaget, men du kan däremot inte skriva att företaget görs i samarbete med UNICEF.