
Våra förslag kring politisk
information i skolan
Idag har utbildningsminister Jan Björklund kallat samtliga politiska partier för att reda ut frågan om politisk information i skolan. JK och JO är inbjudna för att klargöra rättsläget. Vi välkomnar initiativet om hoppas att detta ska sätta stopp för de olyckliga rekommendationer från Skolverket som ger fritt spelrum för främlingsfientlighet, fascism och nazism i svenska skolor.
Publicerad |
2014 06 11
Uppdaterad |
2014 06 11
Våra förslag kring politisk information i skolan
Vi menar att en ny bedömning av rekommendationerna måste göras där samtliga relevanta lagar och styrdokument vägs in, inte minst barnets egna rättigheter i enlighet med FN:s barnkonvention .
Vi rekommenderar följande åtgärder för att säkerställa barnets rättigheter:
Relaterade artiklar
Över 600 miljoner barn och unga i världen kan inte läsa en enkel text eller lösa enkla räkneuppgifter, trots att två tredjedelar av dem går i skolan. Världen står inför en global utbildningskris och värst är det för flickor. Utan utbildning riskerar barn att utnyttjas, hamna i barnarbete eller barnäktenskap och fastna i livslång fattigdom. UNICEF arbetar för att alla barn ska få den utbildning de har rätt till.

Världen står inför en global utbildningskris. Miljoner barn har hamnat så långt efter i sin inlärning att de riskerar att aldrig komma ikapp. Fler än två av tre 10-åringar i världen kan inte läsa och förstå en enkel text, en rejäl ökning på bara ett par år. UNICEF arbetar för att alla barn ska få utbildning och rätt kunskap för att i framtiden kunna leva ett bra liv. Ett av de barn som har kunnat återvända till skolan med UNICEFs hjälp är 13-årige Ahmad från Syrien.

Redan innan pandemin var utbildningsnivån i många länder extremt låg och en global utbildningskris stod för dörren. Efter två år av skolstängningar har miljoner barn ännu inte återvänt till skolan. Många av dem riskerar att utnyttjas, hamna i barnarbete eller barnäktenskap och fastna i livslång fattigdom. Det visar UNICEFs rapport Are children really learning?