un0429230.jpg

Skolstängningar sätter barns

framtid på spel

18 månader in i pandemin är 77 miljoner elever i sex länder fortfarande inte tillbaka i skolan. UNICEF Sverige uppmanar världens regeringar att öppna skolorna så snart som möjligt, för att undvika en utbildningskatastrof för en hel generation barn.

Ett år efter att pandemin bröt ut stod 168 miljoner elever utan en skola att gå till på grund av skolstängningar. Idag har 77 miljoner av dem fortfarande inget klassrum att gå till, visar en ny analys av UNICEF, och konsekvenserna för barnen är allvarliga. 

Förutom att eleverna hamnar efter i sin utbildning, går många miste om viktiga skolmåltider, rutinmässiga vaccinationer och upplever ökad ångest. Dessutom ökar risken att utsättas för övergrepp, våld, barnarbete och barnäktenskap. Många föräldrar har förlorat sina jobb då de tvingats vara hemma med barnen, vilket har drivit många familjer in i fattigdom. 

Utbildningskrisen pågår fortfarande, och för varje dag som klassrummen hålls stängda förvärras situationen för barnen. Det här är en kris som världen inte kan ignorera.

Henrietta Fore, UNICEFs högsta chef

Större risk att barn smittas av covid-19 utanför skolan

Förutom de mest extrema fallen är riskerna för barn att inte gå i skolan på grund av pandemin större än riskerna att gå i skolan. Här är tre viktiga skäl:

  • Rapporter visar fortfarande att skolor inte driver på spridningen av covid-19 i samhället. Viruset utgör inte heller en hög risk för barn. Om skolor antar säkra åtgärder för att minimera smitta kan skolmiljön vara säkrare för barn än utanför skolan.

  • Skolnedstängningar påverkar elevernas lärande, hälsa och välmående. Att barn inte får gå i skolan under viktiga utvecklingsstadier innebär allvarliga följder för varje barn, deras familj och ekonomi. Många riskerar att aldrig ta ikapp den utbildning de missat.

  • Skolstängningar drabbar de redan utsatta barnen hårdast. De som har mindre möjlighet att få distansutbildning och som löper stor risk att utsättas för olika typer av övergrepp. Ju längre tiden går, desto större är risken att barnen aldrig sätter sin fot i skolan igen.

Vaccin ska inte vara en förutsättning för skolor att öppna igen

I och med den globala bristen på vaccin som plågar låg- och medelinkomstländer, prioriteras vaccinering av sjukvårdspersonal och högriskgrupper. När vaccin till de mest utsatta grupperna är säkrad ska lärare prioriteras. Men vaccinering av lärare och elever ska inte vara en förutsättning för att barn ska kunna återgå till skolan. 

Det viktigaste just nu är att alla barn kan fortsätta sin utbildning i ett klassrum. Om det betyder att lärare och barn måste vistas i klassrummen ovaccinerade, så krävs ökade insatser som minskar risken för smittspridning. 

un0399001.jpg
Najwa, rektor på en skola i Hamah, Syrien, hjälper Abdulkader, 9 år, under en klass stödd av UNICEF. Skolor måste vara de sista som stänger och de första som öppnar i en kris. Vi måste prioritera varje barns bästa, få tillbaka dem i skolan och ge dem det Foto: © UNICEF/Aldroubi

UNICEF uppmanar regeringar att öppna skolorna så snart som möjligt och vidta åtgärder som minskar smittspridning i skolan. Det innebär ökade investeringar i smittskyddsåtgärder, som desinfektionsmedel, tvål, rent vatten och i vissa fall skyddsutrustning och social distansering.

Men det räcker inte att bara öppna klassrummen. För att minska de långsiktiga följderna som skolstängningarna kan få på barns liv, måste skolor och lärare se till att alla barn får det omfattande stöd de behöver för att komma ikapp i utbildningen, fortsätta att lära sig och må bra fysiskt och psykiskt. 

Lärare måste få stöd i att hantera varje barns förlorade utbildning och öka användandet av digital teknik i sin undervisning. Det inkluderar insatser för att nå barn som redan innan covid-19 inte hade tillgång till utbildning.

Utbildning minskar fattigdom

UNICEF och partners fortsätter att mobilisera insatser för att förhindra en katastrof för barns utbildning. Vårt påverkansarbete syftar till att samla världens ledare, lärare och föräldrar kring en gemensam sak: att öppna skolorna så snart som möjligt och fortsätta att hålla dem öppna. 

Ökad tillgång till utbildning minskar fattigdom och ojämlikhet, och är därmed avgörande för att nå målen i Agenda 2030. Brådskande åtgärder och ökade investeringar krävs för att hindra att den redan existerande utbildningskrisen utvecklas till en fullskalig katastrof för en hel generation barn.

18 månader av pandemi – 77 miljoner elever inte i skolan

Den 16 september tar UNICEF globalt en paus i digitala kanaler i 18 timmar för att förmedla ett avgörande budskap för barns framtid: öppna skolorna, på ett säkert sätt, så snart som möjligt. UNICEF Sverige är tillbaka i kanalerna efter 18 timmar. Hur lång tid tar det innan barnen får komma tillbaka till skolan?

Kopiera länk

Relaterade artiklar

Skola-Pakistan-2023
Senaste nyheterna

Över 600 miljoner barn och unga i världen kan inte läsa en enkel text eller lösa enkla räkneuppgifter, trots att två tredjedelar av dem går i skolan. Världen står inför en global utbildningskris och värst är det för flickor. Utan utbildning riskerar barn att utnyttjas, hamna i barnarbete eller barnäktenskap och fastna i livslång fattigdom. UNICEF arbetar för att alla barn ska få den utbildning de har rätt till.

un0535370.jpg
Skolstart

Världen står inför en global utbildningskris. Miljoner barn har hamnat så långt efter i sin inlärning att de riskerar att aldrig komma ikapp. Fler än två av tre 10-åringar i världen kan inte läsa och förstå en enkel text, en rejäl ökning på bara ett par år. UNICEF arbetar för att alla barn ska få utbildning och rätt kunskap för att i framtiden kunna leva ett bra liv. Ett av de barn som har kunnat återvända till skolan med UNICEFs hjälp är 13-årige Ahmad från Syrien.

un0359802-1-scaled-e1648652382618.jpg
Skolstart

Redan innan pandemin var utbildningsnivån i många länder extremt låg och en global utbildningskris stod för dörren. Efter två år av skolstängningar har miljoner barn ännu inte återvänt till skolan. Många av dem riskerar att utnyttjas, hamna i barnarbete eller barnäktenskap och fastna i livslång fattigdom. Det visar UNICEFs rapport Are children really learning?