Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2007 01 04
Uppdaterad |
2007 01 04
Kidnappade hjälps tillbaka till skolan
Ugandas regering och Herrens befrielsearmé (Lord's Resistance Army, LRA) har åter börjat föra samtal för att få ett stopp på det 20 år långa upproret i landet. Konflikten har lett till att över en miljon människor har flytt från sina hem. Många flickor har kidnappats. Här är en berättelse om konfliktens påverkan på Ugandas flickor och deras rätt till utbildning.
Prossy, 15 år, återvände till skolan efter två år i fångenskap
Prossy Anena är en helt vanlig 15-åring i Uganda. Hon har just avslutat grundskolan. Hon hjälper sin mamma att plocka sötpotatis och laga mat till sina sex syskon.
Prossy liknar många flickor i norra Uganda även på ett annat sätt — hon kidnappades från sin hemby av LRA och hölls fången i två år.
Rädd att bli bortrövad
Under de 20 år som kriget har pågått i norra Uganda, har LRA terroriserat civila, bränt och plundrat byar, och gjort att utvecklingen har avstannat. De har splittrat familjer, trots omvärldens fördömande, genom att kidnappa över 20 000 barn. Tusentals av de kidnappade är flickor, som ständigt lever i den här delen av landet med rädslan att bli bortrövade.
“Jag kidnappades från vår by i Unyama”, säger Prossy. “De tog runt elva barn. Rebellerna bestämde sig för att släppa några av dem. Jag var en av dem de inte släppte.”
Under två års tid fick Prossy inte träffa sin familj. Hon fick jobba som barnvakt åt befälhavarens barn, vara bärare under de långa vandringarna och plundra när de hade slut på mat.
“Jag var rädd hela tiden”, minns hon. Under fångenskapen avstannade hennes utveckling helt. “Jag saknade skolan allra mest, ute i skogen fanns det ingen skola”, säger hon.
Att få flickorna tillbaka till skolan
De kidnappade barnen i Uganda som återvänder till samhället möter många utmaningar. LRA rövar ofta bort dem innan de nått skolåldern och håller dem fångna under flera år. Flickor tvingas att gifta sig och många av dem får barn med rebellerna.
“När de kommer tillbaka känner de att de att de ligger långt efter i skolan”, säger Lydia Anne, en socialarbetare på GUSCO — en samarbetspartner till UNICEF som arbetar med att rehabilitera och återintegrera bortrövade barn i samhället. “Det är viktigt för flickorna att gå i skolan — när de är utbildade har de bättre möjligheter att skydda sig själva och sina barn.”
Centra likt det som GUSCO driver hjälper flickorna att återvända till skolan. Socialarbetare erbjuder rådgivning och utbildning och letar efter släktingar till barnen.
Kampen för barnen är inte över när familjemedlemmar har hittats. Ofta stigmatiseras barnen för att de har varit hos LRA. Om de dessutom har barn med rebellerna blir situationen ännu mer besvärlig.
“Utbildning innebär rikedom”
Prossys öde verkade vara att stanna hos LRA, men ett felriktat skott räddade henne. Rebellerna som höll henne fången attackerades av den ugandiska armén. I kaoset som följde sköts Prossy i foten. Rebellerna lämnade henne att dö och fortsatte fly. Ugandiska soldater hjälpte henne lämna konfliktområdet och tog henne till GUSCOs center i Gulu.
Prossy återförenades med sin familj, som bor nära Gulu på en tillfällig gård. Efter att ha missat två års skolgång, gick hon tillbaka till skolan för att avsluta grundskolan. Nu vill hon fortsätta till gymnasiet för att längre fram kunna arbeta som sjuksköterska. Det ger högre lön än ett lärarjobb.
“Jag ser idag att utbildning innebär rikedom”, säger hon. “Det betyder att jag kommer kunna försörja mina föräldrar.”
Av David McKenzie
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.