I Operation Dagsverke 2014 engagerar sig tusentals elever för att bidra till bättre skolor för utsatta barn i Moçambique. Vi lät två elever från Sverige besöka några av de skolor som ingår i UNICEFs projekt ”Child Friendly Schools” i Moçambique.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2014 02 19
Uppdaterad |
2014 02 19
”I Moçambique uppskattade eleverna skolmaten, långa skoldagar och att slippa jobba”
http://youtu.be/oz0G4J5gdIU
Min resa till Moçambique var det bästa jag någonsin har varit med om. Jag fick uppleva känslan att vara i ett helt annat land som inte är den ''typiska semester resorten'', jag fick bevittna med egna ögon hur ett fattigt land ser ut i verkligheten och jag fick gå igenom en sorts känslomässig ''meltdown'' som fick mig att förändras på så många sätt.
Det var nog det jobbigaste under hela resan, hur vissa situationer slog till en i ansiktet och fick en att vakna till. Jag som ungdom klagar kanske som mest över skolmaten, långa skoldagar och att allting är sååååå tråkigt hela tiden men i Moçambique så uppskattade eleverna skolmaten, långa skoldagar innebar att ingen behöver slita och jobba hela dagen och det verkade aldrig som om att någon hade tråkigt, någonsin. Ungdomarna hjälpte till hemma på morgonen, gick i skolan på eftermiddagen och umgicks tillsammans efter skolan.
Pengarna som UNICEF använder via OD går till bland annat till rent vatten i skolorna, läromedel och saker så enkelt som penna, sudd och linjal.
Innan vi skulle åka så var jag väldigt nervös och hade en pirrig känsla i magen. Jag såg väldigt mycket fram emot att träffa alla där men samtidigt lite rädd för att de kanske skulle inte tycka om oss. När vi skulle åka så trodde jag och Halla att vi skulle se elefanter eller lejon på landningsbanan. Men det var som en helt vanlig flygplats. När vi kom till den första skolan i Chibuto så märkte man hur dåligt de hade det. Skolan hade mer än 500 elever men bara 3 klassrum. I skolgården fanns det inte mycket man kunde göra. Dem hade bara en liten fotbollsplan gjord av sand där alla sprang runt. Efter att vi hade fått ett varmt välkomnande av alla där så gick vi in i ett rum med några elever som vi skulle prata med. Vi pratade om vilka likheter det fanns mellan vår skola och deras. Det var inte många. De sa att de behövde betala för deras lunch och att några av dem åt inget för att de hade inte råd. I den andra skolan var det inte så annorlunda. Där hade dem 4 klassrum och samma fotbollsplan. När vi intervjuade dem så ställde de samma fråga som i den andra skolan. De undrade om vi hade snö och vad gjorde med det.
UNICEFs projekt ”Child Friendly Schools” handlar om att förändra skolan så den blir bättre för barnen som går där, bland annat genom att utbilda personalen så barnen behandlas med respekt. Några av eleverna berättade att vaktmästaren brukade slå dem tidigare när de skulle dricka vatten. UNICEF går också runt till fattiga familjer och övertalar dem att låta deras barn gå i skolan istället för att arbeta.
Jag är väldigt peppad inför årets OD. Jag hoppas verkligen att vi kan nå ut till eleverna så att vi kan samla in mycket pengar för att förbättra skolorna där. Jag ska göra allt jag kan för att få andra att bli lika engagerade som oss. I Operation Dagsverke 2014 engagerar sig tusentals elever för att bidra till bättre skolor för utsatta barn i Moçambique. Visa gärna filmen från Halla och Rimons resa för lärare och elever som vill engagera sig för barns rättigheter i världen. Anmäl din skola här .
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.