Byn Neizengtun i Guangxi, en av Kinas fattigaste provinser, ligger långt från närmsta stad och saknar förskola och dagis. Utan sådan skolförberedande verksamhet får barnen en dålig start i skolan och allt fler barn hoppar av undervisningen. För att lösa situationen har UNICEF med hjälp stöd från IKEA, startat ett så kallat ”Parent-to-child”-projekt.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2011 08 23
Uppdaterad |
2011 08 23
Föräldrar skoltränar sina barn
I brist på skolförberedande förskola uppmuntras föräldrarna att skolträna sina barn och se till att de får delta i pedagogiska aktiviteter. Foto: UNICEF/Jia Zhao
Föräldrarna får utbildning
Projektet ”Parent-to-child” går ut på att föräldrarna själva får skolträna sina barn. Och för att klara det får de utbildning. Varannan vecka åker läraren Wei åker från Pingguo, som är närmaste stad, till den avlägsna byn för att träna en grupp föräldrar i hur de själva ska utbilda sina barn. Det finns ingen bilväg till byn, så för att nå den måste läraren Wei från parkera sin bil och vandra den sista biten.
Pappa Da Fang är föräldragruppledare
Sexåriga Xiao Fang är ett av de barn som nu får hjälp med skolträning. Hans pappa Da Fang valdes till gruppledare för föräldrarna och hans uppgift är att samordna gruppens aktiviteter. Da Fang var osäker på om han skulle klara det eftersom det var första gången i livet som han ledde en grupp.
Med läraren Weis stöd och uppmuntran utvecklades pappa Da Fang och fick självförtroende. Nu stortrivs han i rollen som gruppledare. Da Fangs frågor till läraren handlar om praktiska saker, som till exempel hur man ska kunna väcka barns intresse för läsning, eller hur man uppmuntrar barnen att våga ta för sig mer. Da Fang har läst hela ”Parent-to-child”-boken och efter hand blivit mycket skickligare och erfaren som ansvarig för föräldragruppen.
En helt ny pojke
Med hjälp av sin pappa har lille Xiao Fang utvecklats enormt. Förut var han en blyg pojke, som inte ville synas, och han undvek ögonkontakt med lärare. Efter tre månaders skolträning med pappa är han mycket mer aktiv och leker oblygt med de andra eleverna. De andra barnen i gruppen har gjort samma stora framsteg med hjälp av sina föräldrar.
Foto: UNICEF/Jia Zhao
Neizengtun är den 19:e byn som får ta del av vårt ”Parent-to-child”-projekt. IKEA Foundation stödjer projektet med pengar från sin årliga försäljning av mjukdjur. Vi räknar med att 45 000 barn ska få tillgång till förskoleutbildning genom projektet, och därigenom bli mycket bättre förberedda för ett livslångt lärande.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.