Default hero image

Bättre skolor i

Indonesien efter tsunamin

När skolorna i Banda Aceh, Indonesien, skulle byggas upp på nytt tog man tillfället att bygga bättre skolor än de som fanns innan tsunamin. Fram till idag har nära 350 nya skolor, som ska stå emot jordbävningar, byggts av UNICEF och deras samarbetspartners.

Skribent |

Publicerad |

2010 01 03

Uppdaterad |

2010 01 03

Bättre skolor i Indonesien efter tsunamin

Det är en fridfull dag på Muhamadiyah grundskola i Banda Aceh, Indonesien. Barnen har rast och leker på skolgården. Det är svårt att föreställa sig att tsunamin svepte in här för fem år sedan och tog med sig den gamla skolan. Nästan alla skolans elever omkom i katastrofen, nära 300 barn.

Området hör till de platser runt Indiska Oceanen som drabbades allra värst av tsunamin. Nu är skolan återuppbyggd.

– Jag var med mina vänner när jag såg det svarta vattnet stiga i floden. Jag sprang till moskén där jag träffade mamma. Hon tog med mig upp till bergen, säger 10-åriga Taufik. 

En kamp mot alla odds

I år går Taufik sista årskursen i skolan. Under de senaste åren har han varit med om en stadig tillströmning av nya elever. Nu går 190 barn i skolan. För skolans rektor och övrig personal har återuppbyggnaden inneburit en kamp mot alla odds.

– Vi ville att de barn som överlevde skulle börja skolan igen så snabbt som möjligt. Hela samhället var förstört och familjerna hade inte kvar sina gamla hem, men vi samlade alla barn vi kunde hitta och hjälpte dem till tillfälliga skolor som UNICEF hade byggt upp, säger skolans rektor.

En närliggande skola, Ketapang grundskola, har fått regionala och nationella utmärkelser för personlig hygien tack vare UNICEFs bidrag till rent vatten, ett fungerande avloppssystem och nya toaletter.

– Vi har alltid försökt utbilda barnen i personlig hygien. Men nu, efter tsunamin, har standarden höjts och det fungerar mycket bättre, säger skolans rektor.

Fullt utrustade klassrum

Barnens skolgång var en central del av återhämtningen och bearbetningen direkt efter tsunamin. Gradvis har tillfälliga skolor i tält och enklare byggnader ersatts av bättre och mer permanenta byggnader. Taufiks klasskompis Hafidz är glad över den nya skolbyggnaden.

– Det var inte så kul att gå i den provisoriska skolan, men nu har vi ett fullt utrustat klassrum, säger han.

Hafidz bor med sina föräldrar och bröder i närheten av skolan. Han visar hur högt vattnet stod när tsunamin kom och måttar i brösthöjd. Som många andra barn kom han bort från sina föräldrar under flera dagar, utan att veta om de överlevt. Han är tacksam för att de överlevde och kunde återförenas.

UNICEF kommer att fortsätta stödja återuppbyggnadsarbetet i Indonsien till slutet av 2010.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

Elev i yrkesutbildning - Elfenbenskusten 2024
Elfenbenskusten

Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.

Skolflicka - Afghanistan 2023
Afghanistan

Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.

Usivak_Samira_Kadric_P6A1471_Bosnien_2023
Bosnien och Hercegovina

Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.