
Så ser unga på skärmförbud
och sociala medier
Debatten om skärmförbud och åldersgränser för sociala medier är intensiv. Men vad tycker egentligen de som berörs mest – barnen och ungdomarna själva? Våra unga redaktörer Naya och Sonja har pratat med ungdomar mellan 13 och 15 år om digitala vanor, synen på sociala medier och förslag om begränsningar.
Publicerad |
2026 06 15
Uppdaterad |
2026 06 15
Så ser unga på skärmförbud och sociala medier
Sociala medier är en självklar del av vardagen. De ungdomar vi intervjuat uppskattar att kunna hålla kontakt med vänner, få inspiration och följa vad som händer i omvärlden. Samtidigt är de medvetna om riskerna, som att fastna i scrollandet och få mindre sömn.
Den vanligaste plattformen är TikTok, där unga både scrollar och håller kontakt med vänner. Sociala medier gör det lättare att hålla kontakt med personer som bor långt bort.
Trots att alla intervjuade är negativa till ett förbud mot sociala medier kan flera av dem förstå tanken bakom en åldersgräns. ”... om man ska ha förbud så ska man få ha sociala medier när man är 13 för att man blir tonåring då. Sexan är en bra ålder.”
Samtidigt tror de flesta att ett förbud skulle vara svårt att genomföra i praktiken eftersom många ungdomar sannolikt skulle hitta sätt att kringgå reglerna.
Hur skulle livet utan sociala medier se ut?
När ungdomarna får fundera över hur deras liv skulle förändras utan sociala medier blir svaren både eftertänksamma och motsägelsefulla. Flera tror att de skulle umgås mer ansikte mot ansikte, medan andra lyfter fram att kontakten med vänner på andra orter skulle bli betydligt svårare.
En annan ungdom beskriver hur människor spontant började umgås när internet försvann under en resa:
Andra betonar att sociala medier fyller en viktig funktion för gemenskap och information.
Det bästa och det sämsta
Ungdomarna ser både fördelar och nackdelar med sociala medier. Möjligheten att kommunicera med människor som befinner sig långt bort lyfts fram som en stor styrka, liksom möjligheten att hitta inspiration och känna sig mindre ensam. Samtidigt beskriver flera hur lätt det är att fastna i användandet.
En 15-årig kille sammanfattar både fördelarna och nackdelarna kortfattat:
Budskapet till beslutsfattarna
När ungdomarna får skicka en hälsning till dem som vill införa hårdare åldersgränser eller förbud är budskapet tydligt. De flesta motsätter sig nya begränsningar och menar att fokus i stället bör ligga på trygghet och säkerhet på plattformarna. Flera efterlyser bättre skydd mot olämpligt beteende och större ansvar från plattformarna.
Andra menar att vissa digitala tjänster har blivit så viktiga i vardagen att de bör vara tillgängliga även för yngre användare.
Relaterade artiklar

Majoriteten av barn och unga i Sverige använder sociala medier dagligen. De umgås med vänner, utforskar sin identitet och sin omvärld och deltar i samhällsdebatten. Men plattformarna är inte utformade för att barn ska kunna delta på ett tryggt och säkert sätt och UNICEF delar oron för vad barn och unga möter online. Att införa åldersgränser för sociala medier är däremot inte hela lösningen.




