Över 100 nya skolor står nu klara i de områden som totalförstördes i jordbävningen i nordvästra Pakistan 2005. Skolorna håller en hög internationell standard. De är jordbävningssäkrade, barnvänliga och byggda på ett sätt för att få fler barn att gå i skolan och även lära sig bättre.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2009 11 12
Uppdaterad |
2009 11 12
UNICEF bygger nya och bättre skolor efter jordbävningen i Pakistan
De nya skolorna är inredda med bänkar och stolar för både lärare och elever och varje elev har nu bättre utrymme med minst en kvadratmeter per elev. För att främja en god hygien har man byggt separata toaletter och tvättställ för pojkar och flickor.
— Vårt mål är att barnen ska få den bästa möjliga utbildningen, säger Syed Fawad Ali shah, UNICEFs katastrof och utbildningsansvarig i Pakistan. Lärarna har utbildats för att kunna undervisa på ett så barnvänligt sätt som möjligt. Tanken är även att främja interaktivitet och på så sätt uppmuntra barnen i lärandet. Dessutom har vi fått till stånd ett förbud för aga.
Initiativet till de nya skolorna kommer från UNICEF tillsammans med pakistanska myndigheter. De nya skolorna har främst byggts i Nordvästra Pakistan och Kashmir. Än så länge går 13 000 barn i de nybyggda skolorna. Under 2010 räknar man med att ytterligare 186 skolor ska vara klara.
Jordbävningen i oktober 2005 dödade mer än 17 000 elever och 900 lärare. Och enligt de Pakistanska myndigheterna skadades eller totalförstördes cirka 6000 skolor, vilket är 52 procent av det totala antalet skolor.
— Det finns inget bättre sätt att investera i ett lands framtid än genom barns utbildning, sager Luc Chauvin, UNICEFs biträdande chef i Pakistan. Tillsammans med utbildningsdepartementet och lokala myndigheter, har vi inte bara byggt skolor utan även tagit ett viktigt steg för att barn som drabbades av jordbävningen ska få möjlighet till en bättre utbildning än någonsin tidigare.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.