Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2006 10 25
Uppdaterad |
2006 10 25
Skolor åter öppna i Libanon
Förutom många fysiska skador har kriget även drabbat människor psykologiskt. Barnen drabbades särskilt hårt.
Många barn har varit med om svåra traumatiska upplevelser. Skolan är en viktig del på vägen tillbaka till ett vanligt liv.
Många skolor förstördes
Mellan fyrtio och femtio skolor totalförstördes under kriget. Runt trehundra skolor fick omfattande skador. När undervisningen kom igång igen har den därför fått hållas i de skolor som fortfarande fungerar. I vissa fall har undervisningen fått bedrivas i skift för att alla ska få plats.
Många barn har fått gå i skolan i grannbyn istället för i sin hemby. Detta har dock inte förtagit den glädje barnen känner över att äntligen få komma till skolan igen och få träffa sina kompisar. Att få gå till skolan är ett viktigt sätt för barn att få komma tillbaka till vardagen och bearbeta sina trauman.
Skolmaterial och information
Många jordbrukarfamiljer har fått problem med att försörja sig till följd av kriget. I en sådan situation är skolmaterial ofta något som måste prioriteras bort. UNICEF har försett 1 400 skolor runtom i Libanon med skolmaterial. Lärare har också fått det material som är nödvändigt för att de ska kunna undervisa såsom t ex svarta tavlor och kritor.
UNICEF informerar om minor
UNICEF har också arbetat med att ge barnen information om minor och andra vapen. Det viktiga är att barnen lär sig att inte ta upp okända föremål från marken.
Områdena runt skolorna har röjts på minor, men det finns fortfarande en risk att minor finns kvar på många andra platser där barnen normalt leker.
Traumahantering
Ett annat viktigt inslag har varit att utbilda lärare i hur de ska kunna hjälpa traumatiserade barn. UNICEF har utbildat särskilda rådgivare som i sin tur har undervisat lärare i hur man t ex identifierar ett traumatiserat barn och i olika pedagogiska metoder som syftar till att få barnen att berätta om det de har varit med om.
Bearbeta upplevelser viktigt
Men bara det att barnen får gå i skolan och återuppta sina vanliga rutiner igen skapar trygghet. Ju snabbare detta sker, desto fortare kan barnen bearbeta det de varit med om och förhoppningsvis komma över det som har hänt.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.