
Allt fler barn i Afghanistan
går inte i skolan
44 procent av alla barn i åldrarna 7-17 år, går inte i skolan i Afghanistan. 3,7 miljoner barn går därmed miste om sin utbildning, varnar UNICEF i en ny rapport. Och situationen är värst för flickorna – i vissa områden saknar hela 85 procent en plats i en skolbänk.
Publicerad |
2018 06 04
Uppdaterad |
2018 06 04
Allt fler barn i Afghanistan går inte i skolan
Rapporten visar att konflikt och ett förvärrat säkerhetsläge, ökad fattigdom och diskriminering mot flickor har lett till att allt fler barn nu inte går i skolan i Afghanistan.
Madena, nio år, går i tältskola utanför staden Jalalabad, i östra Afghanistan. När familjen tvingades på flykt missade hon två år av sin utbildning, men i Jalalabad kunde hon börja igen. "Jag sa: jag vill studera, låt mig göra det. Jag kan bli läkare eller lärare och hjälpa människor." Foto: © UNICEF/Fricker
60 procent av barnen som går miste om sin utbildning är flickor, något som ytterligare spär på könsdiskrimineringen i landet. I de värst drabbade områdena – som Kandahar, Wardak och Zabul – går uppemot 85 procent av flickorna inte i skolan.
Rapporten visar också att barn som befinner sig på flykt, eller tvingats till barnäktenskap, löper högre risk att inte gå i skolan. Brist på kvinnliga lärare, dåliga skolbyggnader och svårigheter att nå fram med utbildningsinsatser i konfliktdrabbade områden, är också orsaker till att barn – framför allt flickor – hamnar utanför skolan.
Men rapporten innehåller också hoppfull statistik. Studien visar att det är få barn som hoppar av skolan när de väl börjat – 85 procent av de barn som börjar grundskolan genomför den till sista klass. 94 procent av pojkarna och 90 procent av flickorna som börjar gymnasiet tar också examen. Utmaningen är alltså att få in barnen i skolan från första början.
För att lösa problemet är det viktigt att barn tidigt kommer i kontakt med skolan, gärna så nära hemmet som möjligt – och ibland till och med i hemmet. Det är särskilt viktigt för flickor eftersom det minskar riskerna med lång väg till skolan i konfliktdrabbade områden.
- Att få flickor och pojkar till skolan handlar om så mycket mer än att bara befinna sig i klassrummet, säger Adele Khodr, chef för UNICEF i Afghanistan. Det är att skapa rutiner och stabilitet i barnens liv, något som är en mycket viktig investering i ett land som på många platser är otryggt.
I rapporten lyfts fyra viktiga insatser för att säkra barnens, och särskilt flickornas, rätt till utbildning: Stöd alla barns rätt till utbildning, köp ett studentpaket i vår gåvoshop:
Läs hela rapporten, Global Initiative on Out-of-School Children: Afghanistan Country Study, som tagits fram av UNICEF, USAID och tankesmedjan Samuel Hall.
Relaterade artiklar
Över 600 miljoner barn och unga i världen kan inte läsa en enkel text eller lösa enkla räkneuppgifter, trots att två tredjedelar av dem går i skolan. Världen står inför en global utbildningskris och värst är det för flickor. Utan utbildning riskerar barn att utnyttjas, hamna i barnarbete eller barnäktenskap och fastna i livslång fattigdom. UNICEF arbetar för att alla barn ska få den utbildning de har rätt till.

Världen står inför en global utbildningskris. Miljoner barn har hamnat så långt efter i sin inlärning att de riskerar att aldrig komma ikapp. Fler än två av tre 10-åringar i världen kan inte läsa och förstå en enkel text, en rejäl ökning på bara ett par år. UNICEF arbetar för att alla barn ska få utbildning och rätt kunskap för att i framtiden kunna leva ett bra liv. Ett av de barn som har kunnat återvända till skolan med UNICEFs hjälp är 13-årige Ahmad från Syrien.

Redan innan pandemin var utbildningsnivån i många länder extremt låg och en global utbildningskris stod för dörren. Efter två år av skolstängningar har miljoner barn ännu inte återvänt till skolan. Många av dem riskerar att utnyttjas, hamna i barnarbete eller barnäktenskap och fastna i livslång fattigdom. Det visar UNICEFs rapport Are children really learning?