UN0211462-575x383.jpg

Allt fler barn i Afghanistan

går inte i skolan

44 procent av alla barn i åldrarna 7-17 år, går inte i skolan i Afghanistan. 3,7 miljoner barn går därmed miste om sin utbildning, varnar UNICEF i en ny rapport. Och situationen är värst för flickorna – i vissa områden saknar hela 85 procent en plats i en skolbänk.

Skribent |

Publicerad |

2018 06 04

Uppdaterad |

2018 06 04

Allt fler barn i Afghanistan går inte i skolan

Rapporten visar att konflikt och ett förvärrat säkerhetsläge, ökad fattigdom och diskriminering mot flickor har lett till att allt fler barn nu inte går i skolan i Afghanistan.

UN0211462-575x383.jpg
Madena, nio år, går i tältskola utanför staden Jalalabad, i östra Afghanistan. När familjen tvingades på flykt missade hon två år av sin utbildning, men i Jalalabad kunde hon börja igen. "Jag sa: jag vill studera, låt mig göra det. Jag kan bli läkare elleFoto: © UNICEF/Fricker

Madena, nio år, går i tältskola utanför staden Jalalabad, i östra Afghanistan. När familjen tvingades på flykt missade hon två år av sin utbildning, men i Jalalabad kunde hon börja igen. "Jag sa: jag vill studera, låt mig göra det. Jag kan bli läkare eller lärare och hjälpa människor." Foto: © UNICEF/Fricker

60 procent av barnen som går miste om sin utbildning är flickor, något som ytterligare spär på könsdiskrimineringen i landet. I de värst drabbade områdena – som Kandahar, Wardak och Zabul – går uppemot 85 procent av flickorna inte i skolan.

Rapporten visar också att barn som befinner sig på flykt, eller tvingats till barnäktenskap, löper högre risk att inte gå i skolan. Brist på kvinnliga lärare, dåliga skolbyggnader och svårigheter att nå fram med utbildningsinsatser i konfliktdrabbade områden, är också orsaker till att barn – framför allt flickor – hamnar utanför skolan.

Men rapporten innehåller också hoppfull statistik. Studien visar att det är få barn som hoppar av skolan när de väl börjat – 85 procent av de barn som börjar grundskolan genomför den till sista klass. 94 procent av pojkarna och 90 procent av flickorna som börjar gymnasiet tar också examen. Utmaningen är alltså att få in barnen i skolan från första början.

För att lösa problemet är det viktigt att barn tidigt kommer i kontakt med skolan, gärna så nära hemmet som möjligt – och ibland till och med i hemmet. Det är särskilt viktigt för flickor eftersom det minskar riskerna med lång väg till skolan i konfliktdrabbade områden.

- Att få flickor och pojkar till skolan handlar om så mycket mer än att bara befinna sig i klassrummet, säger Adele Khodr, chef för UNICEF i Afghanistan. Det är att skapa rutiner och stabilitet i barnens liv, något som är en mycket viktig investering i ett land som på många platser är otryggt.

I rapporten lyfts fyra viktiga insatser för att säkra barnens, och särskilt flickornas, rätt till utbildning: Stöd alla barns rätt till utbildning, köp ett studentpaket i vår gåvoshop:

 

Läs hela rapporten, Global Initiative on Out-of-School Children: Afghanistan Country Study, som tagits fram av UNICEF, USAID och tankesmedjan Samuel Hall.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

Elev i yrkesutbildning - Elfenbenskusten 2024
Elfenbenskusten

Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.

Skolflicka - Afghanistan 2023
Afghanistan

Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.

Usivak_Samira_Kadric_P6A1471_Bosnien_2023
Bosnien och Hercegovina

Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.