Företag
Vill ni som företag bidra till en bättre värld, stärka ert varumärke och engagera medarbetare? Genom att stötta UNICEF förändrar ni barns liv – på riktigt.

På söndag startar IKEA den nya kampanjen ”Lek för alla barns rätt”. UNICEF är en av sex organisationer som får ta del av intäkterna från försäljningen av leksaker och barnböcker på varuhus runt om i världen. Pengarna kommer gå till att stödja barns rätt till lek och utveckling.

Nästan 250 miljoner barn under fem års ålder når inte sin fulla potential på grund av fattigdom, brist på näring, omvårdnad och begränsade möjligheter till inlärning. Därför satsar UNICEF på att barn i utsatta områden ska få möjlighet att gå i förskola. Som Priscilla, fyra år, i Östtimor.

UNICEF kämpar för barns rättigheter över hela världen. En del av gåvorna som gör arbetet möjligt märks upp redan vid gåvotillfället – till ett visst projekt eller land. Men, tack vare att en del av gåvorna inte märks upp kan vi använda dem där behovet är som störst. Postkodlotteriet är en av våra partners som ger utan att öronmärka.

I veckan arrangerade Operakällaren Foundation, i samarbete med UNICEF, heldagseventet Operakällaren Trophy. Under dagen samlades det in totalt 4 miljoner kronor som oavkortat går till UNICEFs vattenprojekt i Somalia. Hedersgäst för dagen var den internationella världsartisten och UNICEF-ambassadören Nana Mouskouri.

In 2000 a group of employees at Ericsson wanted to support humanitarian efforts and started the Ericsson Response initiative. Fifteen years later the initiative has grown, and today 157 employees from 33 countries are working as volunteers in emergencies, together with UNICEF and other partners.

Igår sprang närmare 600 löpare motionsloppet ”Spring för Livet” på Djurgården i Stockholm och samlade in 437 100 kronor till förmån för UNICEFs arbete för barn i Malawi. UNICEF-ambassadören Kajsa Bergqvist besökte nyligen Malawi för att se hur pengarna används. Där mötte hon Grace, en tioårig tjej som älskar att hoppa höjdhopp.

Över 12 miljoner barn i 46 länder har fått tillgång till en bättre utbildning tack vare tretton års samarbete mellan IKEA Foundation, UNICEF och Rädda Barnen.

Att små barn skyddas, får näring, god hälsa, omvårdnad och en chans att tidigt börja lära sig är viktiga byggstenar i ett barns liv. Under det första året av samarbetet mellan UNICEF och H&M Conscious Foundation har nu 45 000 barn nåtts med insatser inom utbildning och barns tidiga utveckling, och därmed en chans till en bättre framtid.

Under signaturen United for Children samarbetar UNICEF med Gothia Cup, världens största fotbollsturnering för barn och ungdomar. Inom ramen för samarbetet bidrar Gothia Cup till att stärka barns rättigheter, och nu är årets turnering igång.

Idag lanserar UNICEF och H&M Conscious Foundation världens första valuta som gör gott – Unicoin. Genom att byta en teckning mot en Unicoin kan barn med hjälp av sin fantasi ge andra barn världen över en chans till utveckling och utbildning.

Igår gick motionsloppet ”Spring för livet” av stapeln, och även i år slog loppet rekord. Loppet är definitivt här för att stanna. Igår sprang över 470 spänstiga löpare rundan på Djurgården i Stockholm och samlade in över 350 000 kronor till UNICEFs arbete för föräldralösa barn i Malawi.
I kampen för att alla barn ska få tillgång till rent vatten samarbetar vi med Apotek Hjärtat, Gina Tricot, H&M och IKEA. Nu är alla butiker igång med kampanjen och vi har fått en riktigt bra start! Så passa på att vara med och rena vatten du också när du handlar.

I november och december kunde IKEA:s kunder världen över bidra till UNICEF och Rädda Barnen genom att köpa mjukdjur och barnböcker. Med den senaste mjukdjurskampanjen bidrog IKEA Foundation med 10,1 miljoner euro till utbildningsinsatser i 18 länder.
I år fyller FNs barnkonvention 25 år och det vill UNICEFs samarbetspartner IKEA Foundation uppmärksamma. Totalt skänker IKEA Foundation nu 233,1 miljoner svenska kronor (31,5 miljoner US-dollar).

Med målet att samla in pengar till projekt som stöder flickors rättigheter gör UNICEF en nysatsning genom ABBA-låten Chiquitita. Samtliga ABBA-medlemmar ställer sig bakom initiativet och donerar nu alla sina royalties för Chiquitita. Och Laleh är först ut bland de särskilt utvalda artisterna som inbjudits att nytolka låten.
Ett nytt samarbete mellan UNICEF och H&M Conscious Foundation presenterades i början av året. Nu är samarbetet, som har fokus på barns tidiga utveckling, i full gång. Idag presenteras en kort film om initiativet.

I veckan möttes över 80 företrädare för multinationella företag på Norra Latin i Stockholm för att se på sin verksamhet med barns ögon.

En ny undersökning visar att två av tre småbarnsföräldrar upplever att deras arbetsgivare kräver att de ska vara tillgängliga i mobilen efter ordinarie arbetstid. Enligt barnrättsprinciperna, framtagna av UNICEF tillsammans med FN:s Global Compact och Rädda Barnen, ska företag utforma sin verksamhet så att den inte påverkar barn negativt.

För tredje året i rad arrangerade Sveafastigheter motionsloppet ”Spring för livet” till förmån för UNICEF. Rekordmånga hade anmält sig till gårdagens lopp, vilket resulterade i 300 000 kronor i intäkter till UNICEF. Totalt har loppet nu samlat in 800 000 kronor till föräldralösa barn i Malawi.
Hur kan man säkerställa att företag inte kränker barns rättigheter? Varför bör företag ta hänsyn till barns rättigheter i marknadsföringen? De är ett par av de frågor som företrädare för över hundra företag runt om i landet har diskuterat i samband med UNICEFs landsomfattande utbildningssatsning.
Glädjande nog har det varit en fantastisk start på vår butikskampanj tillsammans med Apotek Hjärtat, Gina Tricot, H&M och Ikea. Vi har som mål att rena 200 miljoner liter vatten och bara en vecka in i kampanjen har vi redan hunnit rena över 50 miljoner liter vatten. Detta otroliga resultat är tack vare alla engagerade medarbetare och kunder!

De populära medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman reste till Mauretanien och blev starkt gripna av det som de såg av UNICEFs arbete. Nu startar de "Miljonjakten" för att rädda fler barn från stelkramp.
Det är tydligt att barns livssituation i mycket hög grad påverkas av företag, både direkt och indirekt. Trots att de flesta företag idag arbetar med mänskliga rättigheter har de flesta inte i tillräcklig utsträckning lyft fram barnrättsperspektivet i sitt hållbarhetsarbete.
UNICEF presenterar idag ett treårigt samarbete med H&M Conscious Foundation som innebär stöd till en global kampanj med fokus på barns tidiga utveckling. Syftet är att ge barn runt om i världen den bästa möjliga starten i livet.