
IKEA-kampanj för barns rätt
till lek och utveckling
På söndag startar IKEA den nya kampanjen ”Lek för alla barns rätt”. UNICEF är en av sex organisationer som får ta del av intäkterna från försäljningen av leksaker och barnböcker på varuhus runt om i världen. Pengarna kommer gå till att stödja barns rätt till lek och utveckling.
Publicerad |
2016 11 17
Uppdaterad |
2016 11 17
IKEA-kampanj för barns rätt till lek och utveckling
Foto: © IKEA/Perez
För varje barnbok och leksak som säljs mellan den 20 november och 23 december skänker IKEA Foundation en euro för att stödja barns rätt till lek och utveckling. UNICEF är en av sex organisationer som får ta del av intäkterna från kampanjen.
Miljontals barn runt om i världen når inte sin fulla potential på grund av fattigdom, dålig hälsa, näringsbrist och brist på stimulans och omvårdnad under de första åren i livet. Med pengarna från kampanjen kommer UNICEF att kunna ge stöd till barns tidiga utveckling och lärande, sätta upp barnvänliga trygga platser där barn kan leka och få stöd, samt bidra med insatser inom utbildning och hälsa för 60 000 barn i Kina, Indien, Indonesien och Kenya.
Under helgen den 26-27 november kommer UNICEFs frivilliggrupper att möta kunder och dela ut information vid IKEA:s varuhus i Haparanda, Malmö, Sundsvall, Kalmar, Stockholm, Göteborg, Karlstad, Linköping och Örebro.
Med pengarna från kampanjen kommer UNICEF att kunna ge stöd till barns tidiga utveckling och lärande i Kina, Indien, Indonesien och Kenya. Foto: © UNICEF/Singh
2003-2016 genomfördes kampanjen ”Mjukdjur för utbildning” där IKEA Foundation gav en euro per såld bok eller sålt mjukdjur till UNICEF och Rädda Barnen. Kampanjen har samlat in 88 miljoner euro, vilket har förbättrat utbildningsmöjligheterna för mer än 12 miljoner barn i 46 länder.
Den nya kampanjen ”Lek för alla barns rätt” kommer även att genomföras 2017 och 2018.