Svältkatastrofpaket
  • Undernäring

Svältkatastrofpaket

Miljontals människor världen över är hårt drabbade av en allvarlig hungerkris - den värsta i modern tid. I Jemen står barn och familjer på gränsen till svält och för barnen i Gaza har det eskalerade våldet lett till svår hungersnöd. Familjer i exempelvis Sudan, Somalia och Demokratiska republiken Kongo hotas av akut brist på mat till följd av konflikter, naturkatastrofer och stigande priser.

Genom att köpa ett Svältkatastrofpaket är du med och räddar barns liv.

Svältkatastrofpaketet innehåller:

- 45 påsar nötkräm
- 40 påsar näringspulver
- 4 förpackningar högenergimjölk
- 25 förpackningar högenergikex
- 20 måttband
- 50 påsar vätskeersättning

Paketen i vår gåvoshop är exempel på produkter som UNICEF levererar just nu för att stödja världens mest utsatta barn. När du köper ett paket i gåvoshopen ger du en gåva till UNICEF och hjälper till att finansiera vårt arbete i över 190 länder.

469 kr

Gåvoshop och gåvobevis

    Dubbelkolla gärna din skräppost om det digitala gåvobevis inte kommit fram, det händer tyvärr ibland att mejlet hamnar där.

    Om du fortfarande inte kan se ditt gåvokort så kan du ta kontakt med Givarservice, antingen genom att mejla unicef@unicef.se eller ringa oss på 08-420 02 500.

    Om du har beställt ett digitalt gåvobevis skickas inom 15 minuter till den mailadress du uppgav i samband med ditt köp.

    Har du beställt ett tryckt gåvobevis? Vi trycker gåvobevis på måndagar vilket innebär att du behöver göra din beställning senast lördag. Vi skickar ditt gåvobevis med A-post och räknar med att det tar fyra arbetsdagar för posten att leverera ditt gåvobevis.

    Om du inte har fått ditt gåvobevis så är du välkommen att kontakta oss på unicef@unicef.se eller ringa oss på 08-420 02 500, skriv gärna med ditt ordernummer i samband med mailet så kan vi snabbare hitta din order.

    Ja, alla produkter i gåvoshopen är riktiga produkter, och inte symboliska. UNICEF är världsledande när det gäller att leverera förnödenheter som räddar och förändrar barns liv. Vi levererar från vårt centrallager i Köpenhamn, och från våra mindre lager i Dubai, Panama och Shanghai. Vissa produkter, som till exempel fotbollar, böcker och vattenpumpar, köper vi lokalt i de respektive länderna. Här kan du se var produkterna hamnade 2023.

    Produkter i vår gåvoshop är exempel produkter som skickas från vårt katastroflager direkt till barn i behov världen över. Din gåva fördelas utifrån behovsprincipen, de barn som är i störst behov får hjälp först. Det innebär att din gåva möjliggör att vi snabbt kan leverera produkter i akuta lägen där behovet är som störst, och när en fungerande vardag behöver byggas upp igen. UNICEF ser alltid till att din gåva används på allra bästa sätt.

    Produkterna som finns i gåvoshopen skickas till det barn eller den by som för tillfället är i störst behov av den. Vår personal arbetar i över 190 länder och UNICEF centralt avgör var i världen behovet är som störst när just du köper din gåva.

    Produkterna skickas antingen från vårt centrallager i Köpenhamn, från mindre lager i Dubai, Panama och Shanghai eller köps in lokalt (fotbollar, böcker och vattenpump). Beroende på det geografiska läget, situationen och hur bråttom det är använder vi olika transportmedel. En del frakter skickas med båt och andra med flyg. Men för att nå de mest svåråtkomliga platser kan det krävas mer än så. UNICEF använder helikoptrar, bilar, motorcyklar, cyklar, åsnor eller kanoter – allt för att nå fram till barnen.

    Vi kan inte följa upp vart just din gåva hamnade eftersom det skulle ta orimliga resurser i anspråk. Däremot vet vi vart produkterna har levererats från våra katastroflager. Här kan du se till vilka länder vi levererade produkter 2022

    Nej, för varje produkt får du ett gåvobevis att ge bort - antingen ett tryckt eller ett digitalt.

    Du mottar alltid en digital kopia om väljer alternativet tryck gåvobevis.

    Om du inte önskar något gåvobevis kan du välja bort det.

    Du hittar samtliga produkter i vår gåvoshop här

    Den förtryckta texten som står i gåvobeviset om produkten du har köpt är på svenska, men du kan självklart välja att skriva din egen hälsning på det språk du önskar. Däremot är det inte möjligt att få andra än latinska bokstäver tryckta på gåvobevis, och inte heller emojis kan tryckas.

    När det gäller tryckta kort har vi bara möjlighet att skicka inom Sverige. Vill du skicka ditt gåvobevis utomlands får du beställa det hem till dig och sedan skicka det vidare. Det digitala gåvobevis skickas däremot givetvis över hela världen.

    Som tack för att du köpt en produkt i gåvoshopen får du ett gåvobevis. Det digitala gåvobeviset är kostnadsfritt och du eller den mottagare du väljer skriva ut gåvobeviset eller dela i digitala kanaler. Du kan alltid skriva en personlig hälsning på gåvobeviset.

    Du kan också välja att skicka gåvobeviset som ett tryckt kort, antingen direkt till mottagaren eller till dig själv. Det tryckta kortet levereras med tillhörande kuvert och kostar 20 kronor inklusive porto. Oavsett alternativ kan du alltid skriva en egen hälsning på gåvobeviset.

    Nej, produkterna används endast inom UNICEFs projekt.

    UNICEF Sverige återbetalar gåva om givaren ångrar sig, förutsatt att det sker inom 40 dagar från det att pengarna kommit UNICEF tillhanda och förutsatt att det inte redan finns ett upprättat avtal som ska efterföljas. Ingen återbetalning görs för specialtillverkade produkter (som till exempel personligt tryckta gåvokort och minneskort). Läs mer om återbetalning i vår insamlingspolicy.

    Efter att du har gjort en beställning på vår hemsida och valt faktura som betalsätt kommer din faktura att skickas i ett separat mail till dig. Det kan ta upp till en timme innan du får din faktura.

    Vänligen kontakta oss på unicef@unicef.se om du inte har fått din faktura inom 3h så hjälper vi dig.

    Varmt tack för din gåva och stöd till barns rättigheter - du gör stor skillnad för alla barn!