Företag
Vill ni som företag bidra till en bättre värld, stärka ert varumärke och engagera medarbetare? Genom att stötta UNICEF förändrar ni barns liv – på riktigt.

Sedan 2008 samarbetar vi med M-magasin. Chefredaktören Amelia Adamo är starkt engagerad i barns rättigheter. Hon har vid olika tillfällen besökt Etiopien och i ett flertal artiklar skildrat situationen för kvinnor och barn i landet. Idag gästbloggar hon hos oss.
Världsföräldern Johanna Janemon reste i september tillsammans med UNICEF och Pampers till Mauretanien, ett av världens fattigaste länder. Pampers har sedan 2006 drivit den globala kampanjen “Ett paket=ett vaccin” för att stödja UNICEFs projekt för att utrota stelkramp bland mödrar och spädbarn. Nu berättar Johanna om sina upplevelser, och om hur hon sett att hjälpen når fram.
Tidigare i höst reste Hannah Widell och Amanda Schulman till Mauretanien för att besöka UNICEF-projekt i landet. Resan anordnades av Pampers som sedan 2006 drivit den globala kampanjen “Ett paket=ett vaccin” för att stödja projekt för att utrota stelkramp bland mödrar och spädbarn. Idag bloggar de om sina upplevelser av resan.

Leken står i fokus när Brynäs, som första elitishockeyklubb i Sverige, inleder ett samarbete med UNICEF. Det femåriga samarbetet presenterades idag den 20 november, på Barnkonventionens dag.

Idag lanseras årets "All for children", en H&M-kollektion där 25 procent av försäljningspriset går till UNICEFs arbete med att ge barn i Bangladesh utbildning och hälsovård. Samtidigt uppmanas kunder i alla butiker runt om i landet att stödja UNICEFs arbete för Syriens barn genom att runda upp.
Medmänsklighet och energibesparing stod i fokus när Veckans affärer arrangerade sitt stora hållbarhetsevent på Grand Hotel igår med en publik bestående av över 400 personer från svenskt näringsliv. UNICEF deltog, som en av tidningens samarbetspartners, för att prata om barnrättsprinciperna för företag.

Förra veckan reste mediapersonligheterna och systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman till Mauretanien för att besöka UNICEF-projekt i landet. Resan anordnades av Pampers som sedan 2006 drivit den globala kampanjen “Ett paket=ett vaccin” för att stödja projekt för att utrota stelkramp bland mödrar och spädbarn.

Leksaker till 1,2 miljoner barn som drabbats av katastrofer. Det är resultatet när UNICEF och IKEA Foundation samarbetar kring ett innovativt projekt för att nå några av de mest utsatta barnen i världen.

UNICEF och Gothia Cup lanserar världens första svettmaskin. En maskin som utvinner svett ur kläder och renar den till drickbart vatten. Syftet är att uppmärksamma bristen på rent vatten i världen och samla in pengar till vattenreningstabletter för barn.
Under Almedalsveckan i Visby nästa vecka finns vi på plats för att lyfta och debattera barnrättsfrågor och CSR med politiker, opinionsbildare och företag.

270 000 kr till föräldralösa barn i Malawi blev slutresultatet när hundratals löpare i går sprang på Djurgården i Stockholm. Tillsammans med föregående års resultat har ”Spring för livet” nu samlat in över en halv miljon kronor.
Svenska företag ligger i framkant när det gäller CSR (företagens sociala ansvar). UNICEFs nya pilotprojekt, som involverar företag i arbetet kring Barnrättsprinciperna för företag, visar glädjande att det också är många som tar arbetet med barns rättigheter på allvar.

En donation från H&M till UNICEF på 29,5 miljoner kronor ligger till grund för ett femårigt initiativ till stöd för barns rättigheter i Indien. Tillsammans förebygger vi barnarbete och ger fler barn i ett av världens mest utsatta bomulls- och bomullsfröproducerande områden tillgång till utbildning och hälsa.

80 miljoner kronor var resultatet av den senaste mjukdjurskampanjen som engagerat alla IKEA-varuhus runt om i världen. Pengarna går till att förbättra barns utbildning i Afrika, Central- och Östeuropa samt Asien. Sedan 2003 har IKEA Foundation, via den årliga mjukdjurskampanjen, skänkt drygt 500 miljoner kronor till UNICEF och Rädda Barnen.

Amelia Adamo har aldrig blivit så påverkad av en resa som den till Etiopien år 2008. "Shukurs ögon ska inte släppa mig. De ska etsa sig in så att jag aldrig glömmer." Läs Amelias krönika.
Unicef, Rädda Barnen och FN:s Global Compact lanserar vid ett seminarium i London idag en serie riktlinjer som ska kunna hjälpa företag att ta ett större ansvar för barns rättigheter. Barnfrågor har hittills inte haft en särskilt framträdande plats i företagens CSR-arbete men de nya riktlinjerna sätter barnrättsfrågorna på agendan.
I helgen var det stor aktivitet på IKEAs varuhus runt om i landet när frivilliga och personal från UNICEF var på plats och sålde mjukdjur. Mjukdjurskampanjen har sedan starten 2003 samlat in 317 miljoner kronor och gett barn i 45 länder en möjlighet att gå i skolan. I år hoppas man att försäljningen fram till jul ska ge ytterligare 110 miljoner kronor.

Barnen på Haiti lider fortfarande av konsekvenserna från jordbävningen 2010. Leksaker ger viktiga möjligheter att leka och uttrycka sig kreativt och hygienpaket ger skydd mot kolera och andra farliga sjukdomar. IKEA och UNICEF skickade gemensamt leksaker och hygienpaket till ett värde av 945 700 kronor.