
Uppkopplade skolor kan höja
länders ekonomi och framtid
Visste du att det går att öka ett lands BNP med upp till 20 procent genom att ge skolor tillgång till internet? Det visar en ny rapport av The Economist Intelligence Unit (EIU). Trots det saknar miljontals barn tillgång till digitalt lärande, vilket leder till utanförskap och förlorade livschanser.
Publicerad |
2021 06 16
Uppdaterad |
2021 06 16
Uppkopplade skolor kan höja länders ekonomi och framtid
Sedan augusti 2020 samarbetar UNICEF med Ericsson för att kartlägga skolors tillgång till internetuppkoppling i 35 länder. Nu släpper The Economist Intelligence Unit (EIU) en ny rapport, Connecting Learners: Narrowing the Educational Divide , som visar att genom att ge skolor tillgång till internet och digitalt lärande kan världens minst uppkopplade länder inte bara ge barn bättre möjligheter, utan också höja sitt BNP med upp till 20 procent.
En välutbildad befolkning har större möjligheter att driva på den ekonomiska utvecklingen i sitt land, och här är tillgången till digitalt lärande av största vikt – något som inte minst blivit tydligt i samband med coronapandemin.
Två av tre skolbarn saknar idag internetuppkoppling
I mars 2020 hade skolstängningar resulterat i att hela 89 procent av världens elever – 1,5 miljarder barn – stod utan den skolgång de har rätt till. En siffra som sedan ökade till 1,6 miljarder barn när det var som värst. Samtidigt har två av tre skolbarn idag inte tillgång till internetuppkoppling. Pandemin har orsakat en global utbildningskris.
När barn och unga saknar tillgång till all den information som finns på nätet, har de färre möjligheter att lära sig, utvecklas och nå sin fulla potential. Det digitala gapet måste stängas, något som kräver globalt samarbete, ledarskap och innovation inom finans och teknologi.
Rapporten lyfter fyra viktiga nyckelfaktorer för att åstadkomma detta:
Samarbete
Regeringar och den privata sektorn måste samarbeta för att se till att skolor dels får tillgång till internet och digitala verktyg, och dels att det integreras på ett effektivt sätt i utbildningssystemen.
Prisvärda och tillgängliga lösningar
Att bygga infrastruktur för att säkra tillgången till internet är steg ett. Men man måste också kunna nyttja tillgången på ett meningsfullt sätt. Dålig kvalitet och höga kostnader får inte bli ett hinder. Regeringar, företag och telekombranschen måste fokusera på både hög kvalitet och prisvärda lösningar.
Internet och digitala verktyg måste ingå i läroplanen
När prisvärd tillgång till internet har säkrats, måste det också integreras på ett effektivt sätt i läroplanen. Lärare måste få utbildning och verktyg för att kunna utföra sitt jobb på ett bra sätt.
Barn måste skyddas på nätet
Förbättrad tillgång till internet och digitala verktyg ger barn oändliga möjligheter att lära sig och utvecklas. Men, det ökar också risken för att barn utnyttjas online. En risk som ofta innebär att lärare och föräldrar känner motstånd mot en ökad internetanvändning. För att säkerställa att barn får tillgång till alla fördelar med internet, krävs också att de kan nyttja nätet på ett tryggt och säkert sätt.
När barn och unga får fler möjligheter att lära sig och utvecklas, har de också större chans att nå sin fulla potential. Tillsammans med Ericsson kartlägger vi skolors uppkoppling i 35 länder, för att nå vårt mål att minska det digitala gapet och ge fler barn en ljusare framtid.