Genom att prata barnanpassat språk – baby talk – kan du göra en viktig insats för ditt barns hjärnutveckling. UNICEF och H&M Foundation erbjuder en gratis, interaktiv kurs i världens viktigaste språk, för att uppmärksamma vikten av barns tidiga lärande och utveckling.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2019 06 25
Uppdaterad |
2019 06 25
Stärk ditt barns hjärnutveckling med "baby talk"
Under de tusen första dagarna i ett barns liv sker utvecklingen snabbare och med mer komplexitet än någon annan tid i livet. Det som händer under den här perioden är därför oerhört viktigt – det är nu grunden läggs för hjärnans fortsatta förmåga till utveckling.
Att få lära sig hur man samspelar med andra och hur språk fungerar är en viktig nyckel till barns hjärnutveckling, och med enkla medel kan du som förälder stärka och stimulera den utvecklingen.
Vad menar vi med baby talk?
Baby talk kan inte översättas direkt till ”bebisspråk”. Det innebär inte att du ska härma barnets läten eller prata med påhittade gogo gaga-ord. Baby talk är ett barnanpassatspråk. Använd alltså ditt vanliga språk, men med större fokus på hur du pratar.
Forskning visar att när vi pratar långsammare och mer melodiskt, med varm och glad röst, överdriver vissa ljud, använder ögonkontakt och interagerar med bebisarna, så blir det lättare för dem att lära sig nya ord och utveckla sin kognitiva förmåga.
För att hjälpa föräldrar att öva sig i det här viktiga språket har UNICEF och H&M Foundation utvecklat den interaktiva kursen Baby Talk for Parents . Kursen erbjuder gratis övningar i bra sätt att prata med barn, för att stärka deras hjärnutveckling.
Testa kursen själv, eller uppmuntra en förälder i din närhet. Tillsammans kan vi göra stora insatser för att ge barnen den bästa starten i livet:
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.