Sex steg mot en rättighetsbaserad skola
Även om processen för att bli en rättighetsbaserad skola är utformad efter varje skolas specifika förutsättningar, styrkor och utmaningar, finns det ett antal steg som varje skola måste gå igenom. Hur lång tid en skola behöver för de olika stegen kan se olika ut. Tidsangivelserna är endast ett riktmärke. Men man kan räkna med att det tar cirka ett till två år för att bli en rättighetsbaserad skola.
Sex steg mot en rättighetsbaserad skola
Även om varje skola kan anpassa arbetsmodellen efter sin skolas förutsättningar, finns det ett antal gemensamma steg som varje skola måste gå igenom.
Arbetet med att bli en rättighetsbaserad skola startar med att alla inom och omkring skolan får utbildning om barnkonventionen av UNICEF. Det är viktigt att alla förstår de värden och rättigheter som är utgångspunkten för arbetet. Kunskapsmålet omfattar inte bara eleverna, det inbegriper även skolpersonalen.
Följande sex steg kan ses som ett ramverk för hur man implementerar modellen:
1. Etablera ledningskultur
Skolan utser en eller två koordinatorer samt ett rättighetsbaserat elevråd.
2. Kartläggning
Skolan genomför en nollmätning för elever och skolpersonal för att få underlag för sitt arbete med barnets rättigheter och för att senare kunna utvärdera arbetet. Skolan frågar efter bland annat kunskap om barnkonventionen samt om trygghet och tillgänglighet på skolan.
3. Utbildning
UNICEF Sverige utbildar skolpersonal i barnkonventionen.
4. Handlingsplan
Skolans handlingsplan för en rättighetsbaserad skola upprättas med hjälp av ett rättighetsbaserat elevråd.
5. Implementering
Skolan genomför aktiviteterna i handlingsplanen, stärker skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling och sprider kunskap om krisplaner och anmälningsplikt.
6. Utvärdering
Skolan utvärderar sitt arbete.