I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2022 11 03
Uppdaterad |
2022 11 03
Utsatta flickor får en andra chans genom innovativt skolprojekt
I spåren av pandemin befinner sig världen i en utbildningskris. 616 miljoner barn påverkas fortfarande av skolstängningar. För första gången sedan UNICEF börjat mäta går utbildningsnivåerna ner i världen. I låg- och medelinkomstländer har stängda skolor och inställda utbildningar lett till att upp till 70 procent av 10-åringar inte kan läsa eller förstå en enkel text, en ökning med 17 procent sedan pandemin startade. Värst drabbar utbildningskrisen flickor.
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn inte i skolan, och 55 procent av dem är flickor. Situationen har förvärrats av pandemin. Antalet barn som går i skola i landet har minskat med 4 procent jämfört med innan pandemin.
UNICEF startar nu, med finansiering från Svenska Postkodlotteriet, ett projekt som ska ge fler flickor möjlighet att få en utbildning.
– Vi är väldigt glada över att Svenska Postkodlotteriet har gett oss möjligheten att starta det här innovativa projektet i Elfenbenskusten. Behovet är enormt och utbildning är själva grunden för ett självständigt liv. Genom projektet kommer vi kunna förbättra framtidsmöjligheterna för tusentals flickor och bidra till minskad fattigdom och ökad jämställdhet, säger Pernilla Baralt, generalsekreterare för UNICEF Sverige.
En andra chans
Regeringen i Elfenbenskusten driver sedan många år speciella utbildningscenter för flickor som har hoppat av skolan. Utbildningen i centren är dock både begränsad och föråldrad. UNICEF och regeringen i landet har länge sett ett behov av att reformera utbildningarna, men det har saknats resurser. Genom finansieringen på 7 miljoner från Svenska Postkodlotteriet kommer nu utbildningarna för flickor kunna moderniseras och förbättras. Totalt kommer 1 000 flickor mellan 15 - 19 års ålder som hoppat av skolan att få en andra chans till en utbildning.
Projektet kommer bidra till att:
Ge tonårsflickor som står utanför skolan en andra chans i form av en modern utbildning som ökar möjligheterna till ett självständigt liv med en egen inkomst.
Erbjuda flickorna en utbildning inom innovativa och framtidsinriktade yrken som svarar mot behoven på arbetsmarknaden, exempelvis inom programmering och förnyelsebar energi.
Tillsammans med regeringen reformera den nationella läroplanen, utbilda lärare och förse skolorna med utrustning och digitala verktyg som möjliggör en modern kvalitativ utbildning som minskar det digitala gapet.
Stärka flickornas kunskap i entreprenörskap och väva in kurser som bland annat stärker flickors självförtroende, ledarskap och innovationstänkande.
Stärka jämställdheten och förbättra flickornas kunskaper inom sexuell och reproduktiv hälsa.
UNICEFs projekt i Elfenbenskusten är ett av sju projekt i en temasatsning på flickors utbildning runt om i världen. Temasatsningen hålls ihop av Svenska Postkodstiftelsen vars roll är att möjliggöra samverkan, gemensamt erfarenhetsutbyte och lärande mellan projekten. Sammanlagt delas 50 miljoner kronor ut.
Relaterade artiklar
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.
240 miljoner barn i världen lever med funktionsnedsättning. Oavsett var i världen de växer upp är sannolikheten stor att de utsätts för diskriminering på grund av isolering eller bristande möjligheter till delaktighet. En nyckel till förändring är ökad kunskap, representation och inkludering.