![HM-2013-All-Children-Charity-Collection.jpg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fgl8rzq2xcs2o%2F1qkonTj0nvX42Azis3uBFT%2F05b815eb220575bafaf26e2b34326ae8%2FHM-2013-All-Children-Charity-Collection_wp_undefined.jpg&w=3840&q=75)
Utklädningskläder till förmån
för UNICEF
Idag lanseras årets "All for children", en H&M-kollektion där 25 procent av försäljningspriset går till UNICEFs arbete med att ge barn i Bangladesh utbildning och hälsovård. Samtidigt uppmanas kunder i alla butiker runt om i landet att stödja UNICEFs arbete för Syriens barn genom att runda upp.
Publicerad |
2013 10 10
Uppdaterad |
2013 10 10
Utklädningskläder till förmån för UNICEF
H&M lanserade projektet " All for Children " år 2009. Vi det tillfället donerades 4,5 miljoner dollar till UNICEFs arbete för barn i några av världens fattigaste områden. "All for Children" inriktade sig till en början på att hjälpa barnen i södra Indien. Hittills har stödet från H&M hjälpt till att förbättra livet för en miljon människor.
I år går intäkterna till UNICEFs arbete för 40 000 utsatta barn i närheten av Dhaka i Bangladesh. Fokus ligger på utbildning, trygghet och barns rättigheter. Uppskattningsvis kommer ytterligare en miljon människor att indirekt påverkas av de positiva följderna av projektet.
– UNICEFs arbete världen över är väldigt betydelsefullt. Vi är stolta att vi kan genomföra två stora aktiviteter för UNICEF i våra butiker under samma vecka. Att erbjuda våra kunder att göra en insats för de drabbade barnen i Syrien genom att runda upp sin växel till UNICEF känns meningsfullt och högst aktuellt, säger Pär Johanson, landschef för H&M i Sverige.
H&M ordnade även en ett event där specialinbjudna fick en möjlighet att vara först ut och köpa plagg från den nya kollektionen. På scenen stod Mamas chefredaktör Rebecka Edgren-Aldén, Anton Nyman från UNICEF berättade om vad samarbetet med H&M betyder för barnen och Kitty Jutbring, bloggare och medieprofil, berättade om sitt engagemang som Världsförälder för UNICEF.
Relaterade artiklar
![ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fgl8rzq2xcs2o%2F6Y6yCvnnDsltpsFOEVzYjj%2F280a82bfc51b6d1c8163e1e236f2c8b7%2Fig-fb-unicef_wp_43911_copy.png&w=3840&q=75)
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
![efva-dont-judge-scaled.jpg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fgl8rzq2xcs2o%2F1jnOu2mcMuHTnxHLVLhuv6%2F56052d8f31de196e5fec5446d80a8e3e%2Fefva-dont-judge-scaled_wp_44738.jpg&w=3840&q=75)
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
![un0619564-scaled-e1649169046998.jpg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fgl8rzq2xcs2o%2F7oZB0fW9SeNgr5w7O7VNbU%2F38052c245cf13a8d82c6ff2c849277ef%2Fun0619564-scaled-e1649169046998_wp_44474.jpg&w=3840&q=75)
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.