Idag lanserar UNICEF och H&M Conscious Foundation världens första valuta som gör gott – Unicoin. Genom att byta en teckning mot en Unicoin kan barn med hjälp av sin fantasi ge andra barn världen över en chans till utveckling och utbildning.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2015 06 11
Uppdaterad |
2015 06 11
Unicoin – En valuta som gör gott för barn
Visste du att vår förmåga till inlärning bestäms redan när vi är mellan 3-5 år? Fler än 200 miljoner barn under fem år i utvecklingsländer når inte sin fulla potential när det gäller inlärning och utbildning, på grund av fattigdom, undernäring och dålig hälsa.
Vetenskapliga rön om hjärnans utveckling visar att de tidiga åren i ett barns liv – från födseln och upp till åtta års ålder – är avgörande för barnets förmåga till lärande. Forskning har också visat att tidiga insatser för utsatta barn leder till stora framsteg, inte bara för barnen själva utan också för deras familjer och samhällen.
Foto: © UNICEF
Unicoin är ett samarbete mellan UNICEF och H&M Conscious Foundation. Syftet med samarbetet är att stödja barns rätt till lärande i tidig ålder. Tillsammans vill vi öka kunskapen om vikten av barns tidiga utveckling, och samtidigt erbjuda barn och deras föräldrar en chans att vara med och bidra.
Du och ditt barn kan tillsammans ladda upp en teckning som visar barnets framtidsdrömmar på sajten unicoins.org . Teckningen byts sedan mot en Unicoin som blir till block och pennor, och stöttar små barns rätt till utbildning, omvårdnad och utveckling världen över.
Gå in på unicoins.org och byt en teckning mot en Unicoin, så är du och ditt barn med och kämpar för barns rätt till utbildning och utveckling över hela världen.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.