I kampen för att alla barn ska få tillgång till rent vatten samarbetar vi med Apotek Hjärtat, Gina Tricot, H&M och IKEA. Nu är alla butiker igång med kampanjen och vi har fått en riktigt bra start! Så passa på att vara med och rena vatten du också när du handlar.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2015 04 22
Uppdaterad |
2015 04 22
Rena vatten hos Apotek Hjärtat, Gina Tricot, H&M och IKEA
[gallery ids="24410,24409,24415"]
Rent vatten är en mänsklig rättighet, men fortfarande saknar 748 miljoner människor tillgång till rent vatten. Varje dag dör 1 000 barn under fem år på grund av smutsigt vatten, brist på toaletter och dålig kunskap om hygien.
UNICEF kämpar över hela världen för att ändra på det. I katastrofer levererar vi till exempel vattenreningstabletter, som är avgörande när det måste gå snabbt. Men vi arbetar också långsiktigt. Vi samarbetar med regeringar och hjälper länderna med deras vattensystem. Vi borrar brunnar och vi installerar pumpar. Varje dag kämpar vi för att alla barn ska få tillgång till rent vatten.
Du kan hjälpa till genom att lägga på tio kronor på ditt köp när du handlar hos Apotek Hjärtat, Gina Tricot, H&M och IKEA. Tio kronor renar mer än 1 000 liter vatten och ser till att fler barn får tillgång till rent vatten och kan undvika sjukdomar. Du kan också direkt rena vatten här .
Följande datum pågår kampanjen i butik: IKEA: 13 april – 10 maj Gina Tricot: 16 april – 6 maj H&M: 20 april – 3 maj Apotek Hjärtat: 21 april – 19 maj
Det är lätt att ta rent vatten för givet. Men för många barn är det långt ifrån en självklarhet. Vill du hjälpa oss se till att fler barn över hela världen får rent vatten? Lägg på 10 kronor på ditt köp hos någon av våra återförsäljare, eller rena vatten nu.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.