![Default hero image](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fgl8rzq2xcs2o%2F2okJPGqiJQtW4pG0tFlRBd%2F9dbd64221c3feb676753aeb1c1f452f0%2Funicef-default.png&w=3840&q=75)
Publicerad |
2011 03 29
Uppdaterad |
2011 03 29
H&M säljer specialdesignad t-shirt för barn till förmån för UNICEF och varenda unge
Inför vår aprilkampanj - För varenda unge har H&M tagit fram en specialdesignad t-shirt för barn i 100 procent ekologisk bomull. T-shirten kommer att säljas i alla H&M:s butiker i Sverige från och med torsdagen den 31 mars och tjugo procent av försäljningspriset går till UNICEF.T-shirten passar både tjejer och killar.Under april kommer H&M:s butiker i Sverige även att sälja UNICEF-nålen för 20 kr och erbjuda sina kunder att runda upp växeln som oavkortat skänks till UNICEF.- UNICEF:s arbete världen över är väldigt viktigt och det känns bra att H&M kan hjälpa till och ge våra kunder möjligheten att bidra på flera sätt, antingen genom att köpa den specialdesignade t-shirten, runda upp växeln eller att köpa UNICEF-nålen, säger Sofia Jegerborn, marknadschef H&M Sverige.
H&M har ett globalt samarbete med UNICEF
H&M har ett globalt samarbete med UNICEF sedan 2004, och gör även en del aktiviteter lokalt med UNICEF i Sverige. Projekten som H&M och UNICEF tillsammans har fokuserat på är bland annat utbildning för flickor, hiv- och aids-prevention i Kambodja och barns rättigheter i Uzbekistan.H&M har också bidragit till UNICEF:s katastrofhjälp vid flera tillfällen. Under 2010 års julkampanj samarbetade H&M med UNICEF där fokus var att ge barn tillgång till rent vatten och sanitet.I juli 2009 inledde H&M ett nytt femårigt projekt med UNICEF som heter ”All For Children”. Projektet fokuserar på att skydda barns rättigheter i bomullsproducerande områden i delstaten Tamil Nadu i södra Indien. Målsättningen är att barn ska få möjlighet att gå i skola i stället för att arbeta och att förbättra tillgången till hälso- och nutritionsvård. Projektet finansieras genom en donation på 4,5 miljoner USD från H&M.
Relaterade artiklar
![ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fgl8rzq2xcs2o%2F6Y6yCvnnDsltpsFOEVzYjj%2F280a82bfc51b6d1c8163e1e236f2c8b7%2Fig-fb-unicef_wp_43911_copy.png&w=3840&q=75)
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
![efva-dont-judge-scaled.jpg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fgl8rzq2xcs2o%2F1jnOu2mcMuHTnxHLVLhuv6%2F56052d8f31de196e5fec5446d80a8e3e%2Fefva-dont-judge-scaled_wp_44738.jpg&w=3840&q=75)
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
![un0619564-scaled-e1649169046998.jpg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fgl8rzq2xcs2o%2F7oZB0fW9SeNgr5w7O7VNbU%2F38052c245cf13a8d82c6ff2c849277ef%2Fun0619564-scaled-e1649169046998_wp_44474.jpg&w=3840&q=75)
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.