Igår gick motionsloppet ”Spring för livet” av stapeln, och även i år slog loppet rekord. Loppet är definitivt här för att stanna. Igår sprang över 470 spänstiga löpare rundan på Djurgården i Stockholm och samlade in över 350 000 kronor till UNICEFs arbete för föräldralösa barn i Malawi.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2015 05 08
Uppdaterad |
2015 05 08
Fyra motionslopp och över en miljon kronor till barnen i Malawi
UNICEF-ambassadören Kajsa Bergqvist hjälpte arrangören med uppvärmningen och sprang även loppet själv. Foto: © UNICEF
Det var fjärde året i rad som Sveafastigheter arrangerade motionsloppet ”Spring för livet” till förmån för UNICEF. Rekordmånga hade anmält sig och årets resultat blev över 350 000 kronor i intäkter till UNICEF. Totalt har loppet nu gett över 1,1 miljon kronor till föräldralösa barn i Malawi.
Arrangören Sveafastigheter är ett av företagen bakom nätverket Företag för Malawi , där Spring för livet utgör årets stora insamlingsaktivitet. Övriga partners i projektet är Leimdörfer, Areim, Setterwalls, Atrium Ljungberg samt Möller & Partners. Nytt för i år är att branschorganisationen Fastighetsägarna stöttar loppet. I ”Spring för livet” deltog personal, kunder och partners som genom att springa bidrog till UNICEFs arbete för barnen i Malawi.
UNICEF-ambassadören Kajsa Bergqvist, vars närvaro i loppet blivit något av en tradition, hjälpte till med uppvärmningen och peppade löparna inför start.
I Malawi bor en miljon föräldralösa barn. 100 000 av dessa lever helt utan någon vuxen och tvingas klara sig på egen hand. De insamlade pengarna går till ett projekt vars övergripande syfte är att ge barnen tillgång till hälsovård, utbildning samt skydd mot våld och övergrepp.
Ett stort tack till Sveafastigheter för initiativ och genomförande och tack till alla inom nätverket Företag för Malawi. Tack till Kajsa och till alla som deltog och därmed bidrog till barnen i Malawi.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.