AfC8__credit-UNICEF_Wahid-Adnan-575x383.jpg

Förnyar samarbetet med

H&M Foundation

H&M Foundation och UNICEF förnyar idag sitt samarbete, vilket innebär en fortsatt satsning på barns tidiga utveckling. Det nya treåriga samarbetet innebär en investering på 60 miljoner kronor.

Skribent |

Publicerad |

2017 05 23

Uppdaterad |

2017 05 23

Förnyar samarbetet med H&M Foundation

H&M Foundation och UNICEF förnyar samarbetet i ytterligare tre år. Samarbetet fokuserar på barns tidiga utveckling. Foto: © UNICEF/Karki

Det nya samarbetet innebär att H&M Foundation investerar över 60 miljoner kronor i UNICEFs program för barns tidiga utveckling. 145 000 barn, föräldrar, lärare och hälsopersonal i Östtimor, Egypten, Mali och Vietnam får, via UNICEF, ta del av ny kunskap och utbildning som bidrar till att ge barnen nödvändig omvårdnad och stärker den sociala sammanhållningen.

Småbarn som får ta del av bra näring, kärlek, skydd och stimulans under de första åren i livet utvecklas bättre intellektuellt, fysiskt och känslomässigt. Att stödja föräldrar så att de kan ge barnen tillfredsställande omvårdnad är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att se till att barnen når sin fulla utvecklingspotential. Brist på omsorg eller våld i hemmet i tidiga år kan hämma hjärnans utveckling för småbarn och kan få långvariga konsekvenser för enskilda barn och för hela samhällen.

– Genom att bygga på resultat och lärdomar från tidigare år tar vi nu samarbetet till nästa nivå. Att ge de mest sårbara och marginaliserade barnen den bästa starten i livet stärker inte bara det enskilda barnet och dess familj, utan bidrar också till att åstadkomma positiva, varaktiga förändringar som hjälper länder att minska fattigdomen och öka toleransen, säger Diana Amini, Global Manager för H&M Foundation.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png
Elfenbenskusten

I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.

efva-dont-judge-scaled.jpg
Sverige

Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn. 

un0619564-scaled-e1649169046998.jpg
Ukraina

UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.