Efva Attling och UNICEF stärker barns lika värde och rättigheter
Sedan oktober 2021 samarbetar Efva Attling med UNICEF för att samla in pengar och öka medvetenheten om UNICEFs arbete för barns rättigheter. Smyckeskollektionen ”Not for sale” kommer att säljas för att synliggöra att inget barn är till salu. En del av vinsten doneras till UNICEFs arbete för barn världen över.
Samarbetet mellan Efva Attling och UNICEF syftar till att belysa alla barns lika värde och rättigheter, genom smyckeskollektionen ”Not for sale”. Kollektionen består av ett halsband och ett armband i silver, med stansen “Not for sale” och en taggtråd runt. Budskapet är att inget barn är till salu, och taggtråden runt orden är för att förtydliga ”stay away”.
– UNICEF har FN:s uppdrag att göra barns rättigheter till verklighet för alla barn och jag är stolt över att samarbeta med dem, säger Efva Attling. Jag får ganska många förfrågningar, men jag måste känna med magkänslan att det ska vara rätt. När UNICEF frågade kändes det helt rätt eftersom det är så viktigt att barn inte far illa. Det är dessutom en etablerad, seriös och trovärdig organisation.
Samarbete för alla barns lika värde och rättigheter
För varje sålt smycke doneras en del av vinsten till UNICEFs arbete för alla barns rättigheter. Intäkterna är inte öronmärkta till ett specifikt projekt eller fokusområde. Men miljontals barn har inte kunnat gå i skolan till följd av pandemin och många kommer aldrig att komma tillbaka, särskilt flickor.
Vi vet att risken för våld, barnäktenskap, barnarbete och annat utnyttjande ökar när barn inte går i skolan. Det här samarbetet stärker UNICEFs möjligheter att påverka och vända den utvecklingen.
Samarbetet pågår i tre år och produkterna kommer att säljas i Sverige, Finland, Norge, Storbritannien och Australien.