Leken står i fokus när Brynäs, som första elitishockeyklubb i Sverige, inleder ett samarbete med UNICEF. Det femåriga samarbetet presenterades idag den 20 november, på Barnkonventionens dag.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2013 11 20
Uppdaterad |
2013 11 20
Brynäs IF och UNICEF inleder unikt samarbete
UNICEF och Brynäs IF har ingått ett långsiktigt samarbete som sträcker sig över fem år, mellan 2013 och 2018. Brynäs IF blir därmed den första ishockeyklubb i världen som ingår ett långsiktigt samarbete med UNICEF.
– Vi är mycket stolta över att nu inleda ett samarbete med en sådan anrik klubb som Brynäs IF, där fokus på barn och unga är så tydligt. I Sverige har ishockey en stark ställning och därför var valet av idrottsgren naturligt för UNICEF, säger Per Westberg, UNICEFs vice generalsekreterare
Brynäs IF och UNICEF ska nu använda sina starka varumärken, och tillsammans arbeta för alla barns rätt till lek, vila och fritid. Arbetet kommer att ske både på det lokala planet, och internationellt via UNICEF.
– Vi ser samarbetet som en möjlighet att både nå ut med UNICEFs budskap till en ny målgrupp och samla in pengar till vår verksamhet. Vi hoppas också att samarbetet med Brynäs ska inspirera andra klubbar att engagera sig för barns rättigheter och UNICEF, säger Per Westberg.
Brynäs IF kommer under de fem år samarbetet sker att garantera minst fem miljoner kronor till UNICEF. Pengarna kommer att gå till att utveckla UNICEFs verksamhet med lek och rekreation bland några av de mest utsatta barnen i världen.
– Vi är så klart otroligt glada och stolta att UNICEF väljer oss som samarbetspartner utifrån vår verksamhet och våra värderingar, säger Hans-Göran Karlsson, klubbdirektör Brynäs IF. Brynäs IF berör och engagerar många människor, både lokalt och nationellt. Vi är en klubb med stort engagemang, och nu vill vi göra ännu mer för barn och ungdomar.
Brynäs IF kommer att vidareutveckla sin verksamhet för barn och unga, både på och utanför isen. På hemmaplan kommer Brynäs IF att avsätta tid och resurser till att jobba mer med socialt ansvarstagande.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.