UN044148-575x397.jpg

40 miljoner kronor till

barn i katastrofer

I måndags kväll samlades PostkodLotteriets alla förmånstagare för årets utdelning. Totalt fick 55 organisationer dela på 1,1 miljarder kronor, varav 40 miljoner kronor gick till UNICEF Sverige. Pengarna kommer uteslutande att användas till arbetet för barn i katastrofer, vilket gör PostkodLotteriet till UNICEFs största företagspartner inom stöd till katastrofarbetet för barn.

Skribent |

Publicerad |

2017 03 07

Uppdaterad |

2017 03 07

40 miljoner kronor till barn i katastrofer

I måndags kväll delade PostkodLotteriet ut 40 miljoner kronor till UNICEF Sverige. Pengarna kommer gå till barn som är drabbade av katastrofer. © UNICEF/Khuzaie

UNICEF Sverige har varit förmånstagare till Svenska PostkodLotteriets utdelning till organisationer sedan 2008. Tack vare det har vi totalt fått 226 miljoner kronor, vilket gör att vi kan hjälpa ännu fler barn runt om i världen.

En väldigt värdefull del för oss är att vi får möjligheten att bestämma vart pengarna från PostkodLotteriet ska användas. Tack vare att gåvan inte märks upp kan vi använda den där behovet är som störst. Årets gåva kommer uteslutande att gå till arbetet för barn i katastrofer. Det är det största företagsstödet vi någonsin fått kopplat till katastrofer.

Välgörenhets- och CSR-chefen Marie Dahllöf på Novamedia Sverige, som driver PostkodLotteriet, menar att deras roll är att skapa förutsättningar för organisationers arbete och vara en möjliggörare för förändring. De vill ge organisationerna friheten att själva bestämma hur pengarna ska användas för att kunna möjliggöra ett snabbt agerande i akuta situationer som till exempel katastrofer.

– Jag vill rikta ett stort tack till PostkodLotteriet för årets bidrag och möjligheten att välja vad pengarna ska gå till. Just nu pågår många katastrofer runt om i världen, till exempel befinner sig 28 miljoner barn på flykt. Vi kan med de här pengarna vara flexibla och rikta våra insatser till de barn som är i störst behov av hjälp. Det är ett både generöst och klokt bidrag som vi får från PostkodLotteriet, säger Véronique Lönnerblad, generalsekreterare för UNICEF Sverige.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png
Elfenbenskusten

I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.

efva-dont-judge-scaled.jpg
Sverige

Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn. 

un0619564-scaled-e1649169046998.jpg
Ukraina

UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.