Default hero image

Medmänsklighet och energibesparing stod i fokus när Veckans affärer arrangerade sitt stora hållbarhetsevent på Grand Hotel igår med en publik bestående av över 400 personer från svenskt näringsliv. UNICEF deltog, som en av tidningens samarbetspartners, för att prata om barnrättsprinciperna för företag.

Skribent |

Publicerad |

2013 10 03

Uppdaterad |

2013 10 03

Seminarium om barnrättsprinciperna på stort hållbarhetsevent

[gallery ids="14894,14897,14893,14895,14896"]

Huvudtalare på VA-eventet var UNICEFs ”innovationsguru” Christopher Fabian från New York som bland annat kunde berätta om hur UNICEF med lättillgänglig teknik, som exempelvis mobiltelefoner, kan skapa landsomfattade system som når miljontals barn.

Fabian tog Malawi som exempel där hälsoarbetarna runt om i landet för tre år sedan skickade in all information om barnen via papper till de centrala myndigheterna. Buntar med tummade papper hamnade i en låda på Hälsodepartementet och informationen kom inte till nytta. Nu har UNICEF tagit fram ett system som gör det möjligt för hälsoarbetarna att sms:a in barnens längd, vikt och armomfång. I och med detta kan man följa 6,8 miljoner barns hälsostatus i realtid och det är möjligt att vidta åtgärder om man ser att situationen förvärras i ett område i landet.

Fabian menar att detta är ett av många tydliga exempel som visar hur UNICEF med sin förmåga att samarbeta och tack vare sin globala närvaro kan få större utväxling på satsningar som görs. Dessutom kan vi se till att innovationerna tillämpas och även sprids till andra länder. Han konstaterade när han avrundade sitt anförande att det helt klart behövs en ny typ av riskkapital i världen - investeringar i barns rättigheter. ( Läs även intervjun med Chris Fabian i dagens Dagens Nyheter )

I en annan del av eventet ville vi, genom ett dramatiserat samtal på scenen mellan Lotta Linden, chef för insamling företag på UNICEEF och Parul Sharma rektor för The Academy for Human Rights in Business in Sweden, få publiken att ta till sig kunskap om de barnrättsprinciperna. Principerna och de verktyg som UNICEF varit med och tagit fram hjälper företag att göra mer för barns rättigheter i sina affärer.

Vår UNICEF-ambassadör Mark Levengood ramade in samtalet på scenen och betonade att barn inte ska komma sist när företagen planerar sitt hållbarhetsarbete. Barn ska komma först, för ser man till barnets bästa faller alla andra bitar på plats, både mänskliga rättighetsfrågorna i stort och miljöfrågorna.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

CRBP_08-575x382.jpg
Sverige

I veckan möttes över 80 företrädare för multinationella företag på Norra Latin i Stockholm för att se på sin verksamhet med barns ögon.

UNICEFAppScreensConcept-575x431.png
Sverige

En ny undersökning visar att två av tre småbarnsföräldrar upplever att deras arbetsgivare kräver att de ska vara tillgängliga i mobilen efter ordinarie arbetstid. Enligt barnrättsprinciperna, framtagna av UNICEF tillsammans med FN:s Global Compact och Rädda Barnen, ska företag utforma sin verksamhet så att den inte påverkar barn negativt.

Unicef Logo Swedish
Sverige

Hur kan man säkerställa att företag inte kränker barns rättigheter? Varför bör företag ta hänsyn till barns rättigheter i marknadsföringen? De är ett par av de frågor som företrädare för över hundra företag runt om i landet har diskuterat i samband med UNICEFs landsomfattande utbildningssatsning.