Mjukdjur har gett utbildning till 12 miljoner barn

Över 12 miljoner barn i 46 länder har fått tillgång till en bättre utbildning tack vare tretton års samarbete mellan IKEA Foundation, UNICEF och Rädda Barnen.

  • Barn från Madagaskar gör tummen upp för IKEA
    © UNICEF

2003-2016 genomfördes kampanjen ”Mjukdjur för utbildning” där IKEA Foundation gav en euro per såld bok eller sålt mjukdjur till UNICEF och Rädda Barnen. Kampanjen har samlat in 88 miljoner euro, vilket har förbättrat utbildningsmöjligheterna för mer än 12 miljoner barn i 46 länder. 

Pengarna har bland annat använts till att utbilda lärare i barnvänliga undervisningsmetoder, öka tryggheten för barnen, dela ut mer och bättre utbildningsmaterial samt att öka barnens närvaro i skolan.

– Utbildning är nyckeln till utveckling. Vi är mycket nöjda över engagemanget från IKEA Foundation, IKEA:s anställda och alla kunder, säger Véronique Lönnerblad, Generalsekreterare UNICEF Sverige.

Lek för alla barns rätt

I november 2016 lanserade IKEA och IKEA Foundation en ny kampanj, "Lek för alla barns rätt". UNICEF är en av sex organisationer som får ta del av intäkterna från försäljningen av leksaker och barnböcker på varuhus runt om i världen. Pengarna kommer gå till att stödja barns rätt till lek och utveckling.

Med pengarna från kampanjen kommer UNICEF att kunna ge stöd till barns tidiga utveckling och lärande, sätta upp barnvänliga trygga platser där barn kan leka och få stöd, samt bidra med insatser inom utbildning och hälsa för 60 000 barn i Kina, Indien, Indonesien och Kenya.

"Lek för alla barns rätt" kommer att genomföras 2016-2018.

Samarbetspartners

Det här projektet finansieras av:

Dina pengar kan förändra barns liv. Ge pengar nu.

Vi arbetar långsiktigt över hela världen för alla barns rättigheter. Vi får inga pengar från FN utan är helt beroende av frivilliga bidrag. Din hjälp behövs.