Många har under pandemin upplevt hur ofrivillig isolering påverkar den fysiska och psykiska hälsan. För de 240 miljoner barn i världen som lever med funktionsnedsättning är detta vardag. Oavsett var i världen de växer upp är sannolikheten stor att de utsätts för diskriminering på grund av isolering eller bristande möjligheter till delaktighet. En nyckel till förändring är ökad kunskap, representation och inkludering, enligt UNICEF som nu lanserar kampanjen Be Inclusive tillsammans med H&M Foundation.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2022 02 15
Uppdaterad |
2022 02 15
Risk för diskriminering när barn med funktionsnedsättning inte syns och hörs
Många har under pandemin upplevt hur ofrivillig isolering påverkar den fysiska och psykiska hälsan. För de 240 miljoner barn i världen som lever med funktionsnedsättning är detta vardag. Oavsett var i världen de växer upp är sannolikheten stor att de utsätts för diskriminering på grund av isolering eller bristande möjligheter till delaktighet. En nyckel till förändring är ökad kunskap, representation och inkludering, enligt UNICEF som nu lanserar kampanjen Be Inclusive tillsammans med H&M Foundation.
När barn med funktionsnedsättning är frånvarande i den officiella statistiken blir de politiskt och socialt "osynliga", vilket ökar risken för marginalisering och kränkningar av deras rättigheter. UNICEFs rapport Seen, Counted, Included. Using data to shed light on the well-being of children with disabilities. visar bland annat att barn med funktionsnedsättning löper 41% större risk att bli diskriminerade.
Vår erfarenhet är att barn med funktionsnedsättning upplever stigma och diskriminering i alla delar av livet, något som rapporten också visar. Samtidigt vet vi att förändring är möjlig och att nyckeln ligger i en ökad inkludering. Det kräver kunskap och att vi alla tar ansvar för att aktivt involvera barn i frågor som rör deras liv och deras behov, säger Pernilla Baralt, generalsekreterare för UNICEF Sverige.
Även om barns förutsättningar skiljer sig åt i olika länder visar rapporten att inget samhälle gör tillräckligt för att säkerställa alla barns grundläggande rättigheter enligt barnkonventionen och Agenda 2030.
UNICEF och H&M Foundation har samarbetat sedan 2014. Det första treåriga partnerskapet hade som mål att sätta barns tidiga utveckling på den globala agendan och att ge de mest utsatta och exkluderade barnen den bästa möjliga starten i livet. 2017 förnyade H&M Foundation och UNICEF samarbetet och stiftelsen investerade i UNICEF:s Early Childhood Development program för att nå mer än 145 000 barn, föräldrar, lärare och beslutsfattare i Östtimor, Egypten, Mali och Vietnam. Samtidigt lade H&M Foundation också till medel för ett program som syftar till att ge barn med funktionsnedsättning i Bulgarien, Peru och Uganda tillgång till stöd för barns tidiga utveckling.
Barn med funktionsnedsättning möter ofta fördomar. Genom ökad inkludering hoppas vi kunna förändra dessa negativa attityder och förbättra livet och framtiden för tusentals barn med funktionsnedsättning – hjälpa dem att nå sin fulla hälsa, lycka, välbefinnande och inlärningsförmåga, säger Diana Amini, Global chef på H&M Foundation
Den 14-17 februari arrangeras konferensen Global Disability Summit i Norge. I samband med detta lanserar UNICEF tillsammans med H&M Foundation kampanjen Be Inclusive för att synliggöra den skillnad representation och inkludering kan göra för barn med funktionsnedsättning.
För mediaförfrågningar, vänligen kontakta Natasha Jevtic Esbjörnsson, press och PR manager UNICEF Sverige, 073-822 35 50, natasha.esbjornsson@unicef.se
Om Be Inclusive
Kampanjen Be Inclusive har som mål att öka medvetenheten om att barn med funktionsnedsättning har en självklar rätt att delta i samhället på samma villkor som alla andra. Syftet är också att stärka världens nästan 240 miljoner barn som lever med en funktionsnedsättning. Att få föräldrar, lärare, vänner och andra runt dessa barn att förstå att alla har ett ansvar när det gäller att skapa en mer inkluderande värld. Att förebygga fördomar är allas ansvar och kampanjen kräver handling.
Om H&M Foundation
H&M Foundation är en ideell global stiftelse, privat finansierad av familjen Stefan Persson, grundare och huvudägare av H&M. Dess uppdrag är att driva långsiktig positiv förändring och förbättra levnadsvillkoren genom att investera i människor, samhällen och innovativa idéer. Genom partnerskap med organisationer runt om i världen driver H&M Foundation förändring inom fyra fokusområden; Education, Water, Equality and Planet. Utöver detta kan stiftelsen även ge akut hjälp. För mer information, besök hmfoundation.com.
Om UNICEF
UNICEF främjar alla barns rättigheter och välbefinnande i allt vi gör. Tillsammans med våra partner arbetar vi i 190 länder och territorier för att omsätta detta engagemang i praktisk handling, och fokuserar särskilt på att nå de mest utsatta barnen. För mer information om UNICEF och dess arbete för barn besök unicef.se