Barn och unga utsätts dagligen för massiv matreklam i sin närmiljö, där fyra av fem annonser marknadsför godis, läsk och skräpmat. Bara en av fem annonser gäller hälsosam mat. Det visar en kartläggning vid Karolinska Institutet på uppdrag av Hjärt-Lungfonden och UNICEF Sverige.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2022 11 09
Uppdaterad |
2022 11 09
Hjärt-Lungfonden och UNICEF Sverige larmar om barns utsatthet för skräpmatreklam
Barn och unga utsätts dagligen för massiv matreklam i sin närmiljö, där fyra av fem annonser marknadsför godis, läsk och skräpmat. Bara en av fem annonser gäller hälsosam mat. Det visar en kartläggning vid Karolinska Institutet på uppdrag av Hjärt-Lungfonden och UNICEF Sverige.
– Tack vare forskning vet vi att ohälsosamma matvanor får konsekvenser för barns hälsa och utveckling, med risk för till exempel livshotande hjärt-kärlsjukdom i vuxen ålder. Allt fler undersökningar pekar ut marknadsföring som pådrivande faktor, där barn är extra mottagliga. Problemet kan illustreras som en omvänd matpyramid, som sprider budskap i rak motsats till de nationella kostråden, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.
I undersökningen marknadsför fyra av fem annonser (78 procent) energirika och näringsfattiga livsmedel med mycket socker, salt och fett. Endast en av fem (21 procent) av annonserna handlar om frukt, grönsaker, bär, fisk eller skaldjur. Ett barn som deltog i kartläggningen säger så här:
Drygt när det är matreklamer överallt när man är hungrig också. Då går man runt och så är det matreklam vart man än tittar. Då blir man ju ännu hungrigare och så måste man ju köpa något också.
Deltagarna uppgav att specialerbjudanden för snabbmat, godis och läsk är extra lockande för dem, vilket bidrar till obalanserade matvanor och ökar risken för övervikt. Kartläggningen visade också att 74 procent av alla specialerbjudanden gällde ultraprocessade livsmedel som energidrycker, sockersötade drycker, godis och glass.
Jag tycker att det är väldigt intressant hur dom lyckas locka liksom folk, med det här med rabatter och så vidare. Och det funkar också ganska bra för att jättemånga brukar använda sig av det. /Barn som medverkade i kartläggningen
Vår matmiljö, det vill säga den sociala och fysiska miljö vi lever i, påverkar såväl attityder och preferenser som faktiska val av mat. För barn kan effekten bli livslång, eftersom vanor som formas i barndomen ofta följer med in i vuxenlivet. Endast ett av tio barn når idag kostrådet att äta 500 gram frukt och grönt varje dag. Samtidigt som en stor andel barn har högt kaloriintag från godis, kakor, chips och läsk och alltför mycket salt från charkvaror, pizza, hamburgare, ost och bröd. Dessutom ökar övervikt och obesitas (fetma) - som är riskfaktor för ett flertal allvarliga hälsotillstånd - både bland vuxna och barn i Sverige.
– Alla barn har rätt till liv, hälsa och utveckling. Näringsrik mat och en balanserad kost är grundförutsättningar för att det ska kunna bli verklighet. Studien visar tydligt att barns bästa inte styr marknadsföringen av livsmedel i en tillräcklig utsträckning och att det inte heller regleras tillräckligt i lagen. Det är allvarligt och får konsekvenser för barn. Här måste vi se en förändring, från både regering och myndigheter samt företag, säger Pernilla Baralt, generalsekreterare för UNICEF Sverige.
Hjärt-Lungfonden och UNICEF Sverige uppmanar nu regeringen, myndigheter, företag och forskarsamhälle till åtgärder som stärker barnrättsperspektivet när det gäller folkhälsa och matvanor.
Om rapporten
Rapporten Ungas matmiljö är framtagen av UNICEF Sverige och Hjärt-Lungfonden. Den innehåller en genomgång av forskningsläget på området, av barns rättigheter kopplat till hälsa och mat och av folkhälsoarbetet i Sverige.
Rapporten innehåller även en kartläggningen genomförd av Karolinska Institutet, där elever i fyra skolor i Stockholm och Gävle fick dokumentera sin omgivning för att kartlägga vilka budskap kopplat till mat de möts av i sin vardag. Syftet med projektet var att bättre förstå hur barns matmiljö ser ut, och särskilt hur barn exponeras för utomhusreklam i Sverige. Man undersökte också vad barnen själva tyckte om sin matmiljö och vad som kan göras för att främja mer hälsosamma matvanor.
För mer information, kontakta gärna:
Anna Aderlund, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 070-854 42 39, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se
Daniela Holm Verzola, presskontakt UNICEF Sverige, telefon 076-128 20 98, daniela.holm.verzola@unicef.se
Om Hjärt-Lungfondens arbete
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927.
Om UNICEF
UNICEF, FN:s barnfond, är världens ledande barnrättsorganisation. UNICEF finns på plats i 190 länder och arbetar för alla barns rättigheter såsom rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande – både i katastrofer och långsiktigt. UNICEFs uppdrag är att skapa varaktiga förändringar för alla barn i hela världen. Med barnkonventionen som grund arbetar UNICEF för att alla barn ska få tillgång till rent vatten, hälsovård, vaccin, skola, hjälp i katastrofer och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering. De barn som har störst behov får hjälp först, oavsett nationalitet, religion eller landets politiska ledning. Arbetet för barnen finansieras av frivilliga bidrag.