UNICEFOm UNICEF Sverige
Policy UNICEF Sverige

Policy UNICEF Sverige

UNICEF Sverige ska med goda rutiner för intern­kontroll minimera riskerna för före­komsten av oegentlig­heter. Syftet med denna policy är att tjäna som led­ning för han­tering­en av miss­tankar om oegentlig­heter om sådana skulle upp­stå.

Whistle-blower­policy samt policy för att mot­verka oegentlig­heter.

1. Syfte

UNICEF Sverige ska med goda rutiner för intern­kontroll minimera riskerna för före­komsten av oegentlig­heter. Syftet med denna policy är att tjäna som ledning för han­tering­en av miss­tankar om oegentlig­heter om sådana skulle uppstå.

2. Procedurer för anmälan om oegentlig­heter

Den som framför miss­tankar om oegentlig­heter måste agera i god tro och ha rim­liga grunder för att anta att det före­kommer ett fel­aktigt agerande. Anklagel­ser som visar sig ha ont upp­såt eller är med­vetet felak­tiga kan resul­tera i discipli­nära åt­gärder.

Oegentlig­heter anmäls konfiden­tiellt till general­sekreteraren eller den adminis­trativa chefen. Anmälan kan även göras anonymt. När anmälan tas emot ska den som mot­tar den om­gående se till att ärendet blir for­mellt under­sökt. Detta kan inne­bära att, om det är berättigat, juridisk sak­kun­skap ska anlitas eller att ärendet polis­anmäls.

Om miss­tankarna invol­verar general­sekre­teraren eller den adminis­trativa chefen, ska anmälan lämnas direkt till styrel­sens ord­förande.

Den som framför miss­tankar och den som an­klagas ska hållas under­rättad om utveck­lingen av under­sök­ningen.

UNICEF Sverige har även ett system för visselblåsning, där anställda, praktikanter, konsulter, styrelseledamöter, medlemsorganisationer, arbetssökande i organisationen och andra intressenter kan rapportera misstanke om allvarliga missförhållanden eller allvarliga händelser som det finns ett allmänintresse av att hantera, exempelvis korruption, ekonomisk brottslighet, missbruk av ställning eller allvarliga säkerhetsbrister. Det görs via vår externa visselblåsartjänst som du hittar här.

3. Skydd mot repressalier 

En person som i god tro framför miss­tankar om oegentlig­heter ska inte drabbas av repres­salier. Repres­salier inne­bär att en person behandlas illa eller annor­lunda efter att ha fram­fört miss­tankar om oegentlig­heter eller stött annan som gjort detta. Att vidta repres­salier med an­ledning av en an­mälan om oegentlig­heter, kan leda till discipli­nära åt­gärder.

Individer som tror att de utsatts för repres­salier på grund av att de anmält oegentlig­heter ska vidare­be­fordra all infor­mation och dokumen­tation för att stödja detta. Detta ska vidare­befor­dras till general­sekret­eraren eller den adminis­trativa chefen för ut­red­ning.

I de fall repres­salierna invol­verar general­sekre­teraren eller den adminis­trativa chefen, görs an­mälan direkt till styrel­sens ord­förande.

Identi­teten för den som rappor­terar om oegentlig­heter och den som anklagel­serna riktas mot ska, under hela tiden under­sökningen pågår, om möjligt hållas konfi­den­tiella. Om ut­red­ningen kräver det kan den ena eller bådas identi­teter dock komma att bli offi­ciella. Skulle detta vara nöd­vändigt, ska berörda per­soner infor­meras.

4. Information till styrelsen

Styrelsen ska infor­meras om alla oegentlig­heter samt om even­tuella repres­salier.

5. Procedurer för överklagan

En person som bedömts ansvarig för oegentlig­heter eller repres­salier och därmed blivit för­emål för disci­plinära åt­gärder, kan hän­skjuta ärendet till styrel­sen. Styrel­sens beslut i ärendet är slut­giltigt.

(Policyn uppdaterad den 11 mars 2014 samt den 14 juni 2018)

SÖK
STÖD OSS