Ett nytt samarbete mellan UNICEF och H&M Conscious Foundation presenterades i början av året. Nu är samarbetet, som har fokus på barns tidiga utveckling, i full gång. Idag presenteras en kort film om initiativet.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2014 10 15
Uppdaterad |
2014 10 15
Stöd från H&M Conscious Foundation ger små barn bättre utvecklingsmöjligheter
http://youtu.be/7YJ-ruG4Tzk
Det var H&Ms egna kunder som fick tycka till när H&M Conscious foundation beslutade vilka fokusfrågor som skulle stödjas de kommande tre åren. Och det var kvinnofrågor, vatten och utbildning som engagerade mest.
När H&M Concsious Foundation sökte en partner inom utbildningsområdet var det naturligt att söka samarbete med UNICEF och valet föll på ett program till stöd för barn i förskoleåldern. UNICEFs globala räckvidd och det faktum att vi har ett nära samarbete med regeringar var en viktig anledning till att det blev UNICEF som fick ta del av investeringen på 60 miljoner kronor. Helena Thybell, chef för H&M Concsious Foundation betonade hur angeläget det är för stiftelsen att insatserna skapar varaktiga förändringar ända upp på policynivå.
Programmet syftar till att ge de mest utsatta barnen runt om i världen den bästa möjliga starten i livet och göra dem bättre förberedda för skolan.
Fakta visar att över 200 miljoner barn under fem års ålder inte når upp till sin fulla potential på grund av fattigdom, dålig hälsa, brist på näring, omvårdnad och begränsade möjligheter till inlärning. UNICEF säkerställer att arbetet sker långsiktigt och på alla nivåer i samhället, från regeringskorridorer till fältarbete med nybyggnation av förskolor, föräldrautbildning och framtagande av utbildningsmaterial.
Med hjälp av stiftelsens stöd kommer 73 600 barn att omfattas av programmen och pilotprojekt genomförs i sex olika länder. Hjälparbetet möjliggör också insamling av viktig information som ger oss globala insikter om situationen och riktar strålkastarljuset på denna viktiga fråga.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.