Default hero image

Mjukdjur ger åtta

miljoner barn utbildning

I helgen var det stor aktivitet på IKEAs varuhus runt om i landet när frivilliga och personal från UNICEF var på plats och sålde mjukdjur. Mjukdjurskampanjen har sedan starten 2003 samlat in 317 miljoner kronor och gett barn i 45 länder en möjlighet att gå i skolan. I år hoppas man att försäljningen fram till jul ska ge ytterligare 110 miljoner kronor.

Skribent |

Publicerad |

2011 11 28

Uppdaterad |

2011 11 28

Mjukdjur ger åtta miljoner barn utbildning

– Ett stort tack till alla frivilliga som hjälpte till att sälja mjukdjur under helgen, vi sålde fantastiskt många vilket innebär att fler barn kan få en bättre utbildning, säger Eva Stål, hållbarhetsansvarig IKEA Sverige.

För varje mjukdjur som IKEA säljer fram till jul skänker IKEA Foundation 10 kronor till UNICEF och Rädda Barnen. Pengarna går till projekt inriktade på att förbättra barns utbildning genom utbildade lärare, bättre klassrum och läromedel. Sedan den första mjukdjurskampanjen 2003 har IKEA stöttat 95 projekt i 45 länder, främst i Östeuropa, Afrika och Asien. Det har gett åtta miljoner barn möjlighet till en bättre utbildning. Förra året skänkte IKEA Foundation 102 miljoner kronor, ett mål som ska slås i år.

– Tack vare IKEAs stöd kan UNICEF se till att hundratusentals barn får sina rättigheter till utbildning, skydd och hälsa tillgodosedda. Vi är mycket glada över det omfattande och långsiktiga samarbetet med IKEA Foundation som verkligen gör skillnad för många utsatta barn, säger UNICEF Sveriges generalsekreterare Véronique Lönnerblad.

Årets kampanj gör det möjligt för UNICEF att ge barn i Burkina Faso, Etiopien, Madagaskar, Mali, Mocambique, Niger och Sydafrika en kvalitativ grundskoleutbildning och livsviktig kunskap bland annat om hur man minskar risken att smittas av hiv.

– Det är en fantastisk möjlighet för oss att kunna hjälpa barn i utsatta områden över hela världen. Tio kronor räcker till pennor och skrivböcker åt fem barn, så varje sålt mjukdjur gör skillnad. Jag har goda förhoppningar om att vi når målet på 110 miljoner i år, säger Peter Agnefjäll, VD IKEA Svenska Försäljnings AB.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png
Elfenbenskusten

I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.

efva-dont-judge-scaled.jpg
Sverige

Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn. 

un0619564-scaled-e1649169046998.jpg
Ukraina

UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.