De populära medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman reste till Mauretanien och blev starkt gripna av det som de såg av UNICEFs arbete. Nu startar de "Miljonjakten" för att rädda fler barn från stelkramp.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2014 04 09
Uppdaterad |
2014 04 09
Hannahs och Amandas miljonjakt till förmån för UNICEF
Hannah och Amanda i Mauretanien.
I höstas reste medieprofilerna och systrarna Hannah och Amanda till Mauretanien och fick med egna ögon se hur UNICEF arbetar med att vaccinera barn och kvinnor. Resan bjöd på starka upplevelser och som nyblivna Världsföräldrar kände Hannah och Amanda direkt att de ville göra mer. Både genom att uppmana fler att bli Världsföräldrar, men också genom att hitta på nya sätt att samla in pengar.
Därför har systrarna nu, tillsammans med Pampers, tagit initiativ till en ny aktivitet: "Miljonjakten". Syftet är att samla in pengar till UNICEFs arbete med att vaccinera mot stelkramp. Målet är att de insamlade pengarna ska räcka till en miljon stelkrampsvaccin. Hannah och Amanda har redan börjat genom att designa och sälja ett armband. Nu presenterar de också en ny egendesignad t-shirt för barn som, liksom armbandet, säljs till förmån för UNICEF i deras egen webbutik.
– Vi blev så otroligt gripna under vår resa till Mauretanien, och kände för första gången att det verkligen går att göra skillnad och att vi kan göra ännu mer än det vi gör idag. Nu vill vi uppmana svenska småbarnsföräldrar att hjälpa till ännu mer genom att hjälpa oss nå vårt mål i ”Miljonjakten”, säger Hannah Widell, medieprofil och VD Perfect Day Media.
All försäljning av armband och t-shirt sker via Hannahs och Amandas webbutik och drivs i samarbete med Pampers som står för kostnaden för framtagning av produkterna. Det betyder att alla intäkter från försäljningen går direkt till UNICEF.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.